فروشگاهی برای خرید مطمئن تجهیزات برق‌صنعتی می‌خواهید؟ کلیک کنید
آکادمی تسلا کالا

تابلو برق فشار ضعیف [LV] چیست؟+انواع، استانداردها و نکات مهم

تابلو برق فشارضعیف چیست

0 تا 100 تابلو برق فار ضعیف

در چند دهه گذشته اهمیت استفاده از تابلو برق‌ها بیش از پیش شده است. این تابلوها محفظه‌ای به دور تجهیزات مهم انتقال برق محسوب می‌شوند و آنها را از گزند آسیب‌های احتمالی در امان نگه می‌دارند. تابلو برق به طور کلی انواع مختلفی دارند که تابلو برق فشار ضعیف یکی از آنهاست. این نوع تابلو برق‌ها با توجه به ولتاژ ورودی تقسیم‌بندی می‌شوند و تابلوهای فشار ضعیف ولتاژ ورودی کمتری هم دارند. برای خرید این نوع تابلوها توجه به چه نکاتی ضروری است؟ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با تابلو فشار ضعیف آشنا شوید.

تابلو برق فشار ضعیف
  • انواع تابلو فشار ضعیف
  • بهترین قیمت و کیفیت
  • ارسال به سراسر کشور
قیمت تابلو برق فشار ضعیف >

 

با تابلو برق فشار ضعیف بیشتر آشنا شوید

تابلو برق‌ها به طور کلی محفظه‌هایی هستند که تجهیزات مختلفی درون آنها قرار دارند. این محفظه‌ها از تجهیزات داخلی در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کنند. تابلو فشار ضعیف هم یکی از انواع این محفظه‌هاست که اجزای تشکیل‌دهنده متفاوتی دارد. برای آشنایی بیشتر با تابلوهای برق، مقاله تابلو برق چیست را مطالعه کنید.

تابلوهای فشار ضعیف ولتاژ پایین‌تری نسبت به سایر تابلو برق‌ها دارند. ولتاژ این نوع تابلوها کمتر از 1000 ولت است. این میزان در تابلو برق فشار متوسط بین 1000 تا 63000 و در تابلوهای فشار قوی بیشتر از 63000 ولت است. از این تابلو برق‌ها در پروژه‌های مرتبط با برق استفاده می‌کنند. برخی از این پروژه‌ها عبارتند از ایستگاه‌های مبدل، ساختمان‌های تجاری، ایستگاه‌های برق، کارخانه‌ها و … .

معرفی انواع تابلوهای برق فشار ضعیف از نظر ساختمان

این نوع تابلو برق‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. رایج‌ترین نوع دسته‌بندی آنها باتوجه به ساختمان تابلو برق فشار ضعیف است که عبارتند از:

  • تابلو برق دیواری
  • تابلو برق ایستاده
  • تابلو برق رک
  • تابلو برق کنسولی یا میز پیانویی

نمونه تابلو برق فشار ضعیف دیواری - کنسولی - ایستاده و رک

بررسی انواع تابلو برق فشار ضعیف از نظر کاربرد

همانطور که اشاره کردیم، این نوع تابلو برق‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه با انواع آنها از نظر کارکرد آشنا خواهید شد.

تابلو برق کنتوری

همانطور که می‌دانید، نقش کنتور در ساختمان‌ها، اندازه‌گیری میزان مصرف برق است. برای محاسبه میزان مصرف برق، کنتوری جداگانه برای هر واحد تعبیه می‌شود. البته این کنتورها امکان اتصال و استفاده ساختمان‌ها از شبکه برق سراسری را هم فراهم می‌کنند. کنتورهای تک‌فاز و سه‌فاز در این نوع کنتورها قابل استفاده هستند.

لازم به ذکر است که در آکادمی تسلاکالا در مورد کاهش مصرف برق هم مقالاتی منتشر کردیم.

تابلو برق دیماندی

از این نوع تابلو برق‌ها بیشتر در ساختمان‌ها و صنایع استفاده می‌شود. این نوع تابلو برق‌ها جریان‌های بسیار بالا را اندازه‌گیری می‌کنند. معمولا تجهیزاتی که توان و قدرت بالایی دارند را از این طریق قابل استفاده کرده و به مصرف‌کنندگان می‌رسانند. تابلوهای دیماندی به صورت سه‌فازی هستند که جریان قدرتمند برق را به ساختمان یا صنعت می‌رسانند.

تابلو برق قدرت و توزیع

معمولا از این تابلو برق فشار ضعیف، برای تقسیم انشعابات جریان ورودی برق استفاده می‌شود. تابلوهای قدرت و توزیع برای تغذیه قدرت و فرمان طراحی شده‌اند.

تابلو برق ترمینال

یکی از انواع تابلوهای فشار ضعیف است که از آنها برای جمع کردن کابل‌ها یا سیم‌ها از معابر استفاده می‌کنند. این نوع تابلوها بسیار پرمصرف هستند.

تابلو برق چنج اور یا ATS

با وجود این نوع تابلو برق‌ها که به آن‌ها تابلو ATS که مخفف Automatic Transfer Switch هست هم می‌گویند، سیستم همواره دارای برق خواهد بود. تابلوهای چنج اور اتوماتیک بوده و باعث جابجایی بین دو ورودی برق می‌شوند.

تصویر تابلو برق فشار صعیف قدرت - دیماندی - چنج اور و کنتوری

تابلو اصلی

این محفظه تابلوی اصلی برق است و برق ورودی به مجموعه و انشعابات را کنترل می‌کند. معمولا این نوع تابلوها را به صورت ایستاده طراحی می‌کنند و جریان بالایی هم دارند. این تابلو برق فشار ضعیف به ترانسفورماتور متصل می‌شود.

تابلو  واسطه‌ای

این نوع تابلو برق‌ها وظیفه کنترل و نظارت پیوسته را برعهده دارند. نظارت و کنترل تابلوهای واسطه‌ای روی نقاط و صنایع حساس و مهم است.

تابلو یا بانک خازنی

بانک خازنی یکی دیگر از انواع تابلو برق‌های فشار ضعیف است که اصلاح ضریب قدرت را انجام می‌دهد. از دیگر وظایف این تابلو برق، می‌توان به حذف اثر سیستم القایی و موتورها اشاره کرد.

تا اینجا با انواع تابلو برق فشار ضعیف از نظر ساختمان و کارکرد آشنا شدید. سایر انواع این تابلوها عبارتند از:

  • تابلو برق کنتوری تکفاز
  • تابلو برق کنتوری 7 واحد سه فاز
  • تابلو کنتوری 1 کنتور 3 فاز و 3 کنتور تکفاز
  • تابلو برق کنتوری 1 کنتور 3 فاز و 4 کنتور تکفاز

معرفی تجهیزات داخلی تابلو برق فشار ضعیف

همانطور که گفته شد تابلو برق‌ها محفظه‌هایی هستند که تجهیزات برق صنعتی متنوعی درون آنها قرار می‌گیرند. هر کدام از این تجهیزات وظایف مختلفی را برعهده دارند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین این تجهیزات بیشتر آشنا می‌شوید:

  • انواع فیوزها: ازجمله تجهیزاتی هستند که در تابلو برق فشار ضعیف قرار دارند. فیوزها وقتی جریان برق بیش از اندازه شود وارد عمل می‌شوند و مدار را قطع می‌کنند. فیوزها رشته سیم‌هایی هستند که در صورت مواجهه با اضافه بار ذوب شده و باعث قطعی جریان مدار الکتریکی می‌شوند.
  • کنتاکتور: از این وسیله برای قطع یا برقراری ارتباط از با مدار از راه دور استفاده می‌شود. درواقع کنتاکتور تجهیزات و وسیله‌های برقی را از راه دور قطع یا وصل می‌کند.
  • کلید اتوماتیک: کاربردی شبیه به فیوزها دارند. این کلیدها هم وقتی با جریان بار اضافی و بیش از اندازه روبرو می‌شوند، جریان را قطع می‌کنند. البته حساسیت کلید اتوماتیک نسبت به فیوز بسیار بالاست.

نمونه ای از اجزای تابلو برق فشار ضعیف

آشنایی با استانداردهای مربوط به تابلو برق‌های LV

استانداردهای زیادی برای تابلو برق فشار ضعیف تعریف شده است. در صنعت برق و الکترونیک به صورت کلی استانداردهای مهمی، ازجمله IEEE، ANSI و ICE وجود دارند. در این بین استاندارد ICE یکی از جامع‌ترین و کامل‌ترین استانداردهای تابلو برق‌های فشار ضعیف به شمار می‌آید. این استاندارد بین‌المللی برق، اهمیت بسیار زیادی دارد.

استانداردهای این تابلوها مشخصات و توصیه‌های لازم در تابلوهای برق فشار ضعیف را تشریح می‌کنند. درواقع با استفاده از این نکات باید موارد زیر مورد ارزیابی جامع قرار بگیرند:

  • کلیه پوشش‌های تابلو برق
  • اسکلت نگهدارنده تابلو
  • انواع کلید مینیاتوری یا MCB
  • انواع کلید اتوماتیک، مغناطیسی و حرارتی
  • تجهیزات و دستگاه‌های اندازه‌گیری
  • انواع فیوزها و کلیدهای مرتبط با آنها
  • ترانسفورماتور جریان برق

البته در این بین برای هر کدام از تجهیزات داخل محفظه تابلو برق فشار ضعیف هم استانداردهای جداگانه‌ای تعیین شده که در ادامه به معرفی آنها هم می‌پردازیم:

  • استاندارد IEC185 برای ترانسفورماتورهای جریان
  • استاندارد VDE0201 برای شینه‌های مسی
  • استاندارد IEC157.2 برای کلیدهای فشار ضعیف
  • استاندارد VDE0202 برای شینه‌های آلومینیومی

چه عواملی در تعیین قیمت تابلو برق فشار ضعیف تاثیرگذارند؟

قیمت یکی از فاکتورهای مهم برای خرید تابلو برق محسوب می‌شود. این موضوع تاثیرات زیادی روی بودجه‌بندی و هزینه‌های کلی پروژه‌های برقی دارد. با این حال عوامل و فاکتورهای مختلفی وجود دارند که روی هزینه و قیمت نهایی تابلو برق‌های فشار ضعیف تاثیر می‌گذارند.

اندازه و ابعاد محفظه تابلو برق، مستقیما روی قیمت آن تاثیر دارد. هرچقدر محفظه بزرگتر باشد، طبیعتا تجهیزات بیشتری در آن جای خواهند گرفت و همین موضوع باعث افزایش قیمت می‌شود. از طرف دیگر نوع و کیفیت تجهیزات به کار رفته در تابلو برق هم تاثیر بسزایی در قیمت آن دارد. هرچقدر تعدد و کیفیت این تجهیزات بیشتر باشد، طبیعتا قیمت آن هم بالاتر بود. از دیگر فاکتورهایی که روی قیمت این تابلوها تاثیرگذار است، می‌توان به دستمزد ساخت و نصب آنها اشاره کرد.

نکات مهم خرید تابلو برق فشار ضعیف

خرید تابلو برق مناسب، حساسیت‌های خاص خود را دارد. به همین دلیل باید باتوجه به پروژه صنعتی یا ساختمانی خود اقدام به انتخاب این تابلوها بکنید. قبل از خرید بهتر است نکاتی را در رابطه با این نوع تابلوها رعایت کنید. این نکات عبارتند از:

  • به رعایت شدن استانداردهای مورد نیاز در مورد حفاظت و ایمنی تابلو برق توجه داشته باشید.
  • مشخص کنید که با توجه به نیاز خود از چه نوع تابلو برق فشار ضعیف استفاده خواهید کرد.
  • به ساختار ماژولار بودن و فیکس یا کشویی بودن تابلو برق هم توجه داشته باشید.
  • دقت داشته باشید که چه مدت زمانی برای طراحی و ساخت تابلو برق صرف شده است.
  • حتما دفترچه و کاتالوگ راهنمای تابلوهای برق فشار ضعیف را از فروشنده دریافت کنید.
  • به جنس و آلیاژ به کار رفته در تابلو برق توجه داشته باشید.
  • برندی را انتخاب کنید که علاوه‌بر کیفیت خوب، قیمت مناسبی هم داشته باشد.

کلام آخر

تابلو برق‌ها محفظه‌هایی مستحکم هستند که از تجهیزات داخلی انتقال برق محافظت می‌کنند. این تابلوها انواع مختلفی دارند که در این مطلب به بررسی تابلو برق فشار ضعیف پرداخته شد. این نوع تابلو برق‌ها از ولتاژ کمتری نسبت به تابلوهای فشار متوسط و قوی برخوردار هستند. ولتاژ ورودی این نوع تابلوها زیر 1000 ولت است. این تابلو برق‌ها از استانداردهای بین‌المللی مهمی، مثل ICE، IEEE و ANSI پیروی می‌کنند. هر کدام از این استانداردها دستورالعمل‌ها و قواعد خاص خود را دارند. استاندارد بین‌المللی ICE یکی از مهم‌ترین استانداردها در رابطه با تابلوهای برق فشار ضعیف است.


/* ]]> */