فروشگاهی برای خرید مطمئن تجهیزات برق‌صنعتی می‌خواهید؟ کلیک کنید
آکادمی تسلا کالا

عوامل موثر بر قیمت انواع تابلو برق چیست؟+مقایسه هزینه نصب تابلو برق صنعتی و خانگی

مقاله بررسی عوامل موثر بر قیمت تابلو برق

عوامل موثر بر قیمت تابلو برق را بشناسید

تابلو برق‌ها محفظه‌هایی برای محافظت از تجهیزات الکتریکی محسوب می‌شوند. پارامترهای مختلفی بر قیمت نهایی تابلو برق تاثیر می‌گذارند. از سطح ولتاژ و نوع محفظه گرفته تا شکل آن در قیمت‌گذاری این محصول موثر هستند. برای آشنایی دقیق‌تر با عوامل موثر بر قیمت تابلو برق ادامه مطلب را از دست ندهید. ما هر یک از این فاکتورها را به صورت جداگانه بررسی کرده و بهترین مرجع برای خرید این تجهیزات را معرفی می‌کنیم.

انواع تابلو برق
  • 0 تا 100 تابلو برق
  • مشاوره، طراحی و ساخت
  • قیمت رقابتی و به روز
لیست قیمت تابلو برق >

 

در مورد تابلو برق بیشتر بدانید

قبل از بررسی عوامل موثر بر قیمت تابلو برق، بهتر است با این تابلوها بیشتر آشنا شوید. تابلو برق محفظه‌ای است که تجهیزات الکتریکی و حساس انتقال برق درون آن قرار می‌گیرند. تجهیزاتی اعم‌از نمایشگرها، کلیدها، فیوزها و … در این محفظه هستند. وجود این تابلوها مزایای بسیار زیادی دارد. اصلی‌ترین مزیت این تابلو، محافظت و نگهداری از تجهیزات الکتریکی در برابر انواع آسیب‌های محیطی است.

تابلو برق‌ها از نظر سطح ولتاژ به انواع مختلف فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی تقسیم می‌شوند. البته خود این تابلوها هم دارای زیرمجموعه‌های مربوط به خود هستند. تابلوها از نظر کاربرد هم به انواع مختلفی، ازجمله تابلو برق صنعتی، تابلو برق ساختمانی و … تقسیم‌بندی می‌شوند. برای آشنایی بیشتر، می‌توانید به مقاله تابلو برق چیست که در آکادمی تسلاکالا منتشر شده است، مراجعه کنید.

عوامل موثر بر قیمت تابلو برق

عوامل موثر بر قیمت تابلو برق؛ هزینه و اجرت نصب

همانطور که متوجه شدید، تابلو برق‌ها ایمنی و سلامت تجهیزات الکتریکی را تضمین می‌کنند. این محفظه از تجهیزات در برابر آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند. به همین دلیل برای کارفرمایان در بحث تاسیسات ساختمانی از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین استفاده از تابلو برق، باعث بهینه شدن مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های جاری و آلودگی محیطی خواهد شد. تهیه و نصب این تابلو برق‌ها هم هزینه‌های خاص خود را دارد.

اجرت نصب این تابلو برق‌ها به عوامل متعددی بستگی دارد. همچنین قیمت‌گذاری خود تابلو برق بر اساس نوع کاربری و محل مورد استفاده تعیین می‌شود. آگاهی از این قیمت‌ها و هزینه‌های کلی خرید، نصب و راه‌اندازی تابلو برق از اهمیت بالایی برخوردار است.

فاکتورهای تاثیرگذار روی تعیین قیمت و هزینه اجرت نصب تابلو برق

یکی از عوامل موثر بر قیمت تابلو برق ، محل نصب آن است. محل نصب تاثیر مستقیمی روی هزینه نصب تابلو برق‌ها دارد. تعیین قیمت و هزینه‌های تمام‌شده راه‌اندازی تاسیسات ساختمانی و برآورد آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور کلی قیمت و هزینه‌های نصب تابلو برق به عوامل زیادی، ازجمله نوع تابلو برق، نوع تجهیزات و … بستگی دارد. در ادامه با برخی از مهم‌ترین این عوامل آشنا خواهید شد.

سطح ولتاژ

همانطور که اشاره کردیم، تابلو برق‌ها بر اساس سطح ولتاژ به فشار قوی، متوسط و ضعیف تقسیم می‌شوند. این موضوع تاثیر زیادی روی قیمت و هزینه نصب تابلو برق دارد. به این ترتیب نوع تابلو برق، تابلو بانک خازنی، تابلوهای PLC و تابلو فرمان و … باعث کاهش یا افزایش قیمت نصب تابلو می‌شوند.

نوع محفظه

بعضی از تابلو برق‌ها به صورت دیواری و برخی دیگر ایستاده نصب می‌شوند. به همین دلیل جنس محفظه و بدنه، نقش مهمی در تعیین هزینه و قیمت نصب تابلو برق دارد. آهنی یا استیل بودن تابلو برق‌ها هم باعث تفاوت قیمت انواع تابلو برق می‌شود. همچنین نوع نصب روکار یا توکار هم تاثیر زیادی روی اجرت نصب این تابلوها دارد.

شکل و فرم تابلو برق

یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت تابلو برق، شکل و فرم آنهاست. با توجه به این که تابلو برق‌ها از نظر نوع سلولی، پیانویی و … به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند، هزینه نصب آنها هم متفاوت خواهد بود. برخی تابلو برق‌ها باتوجه به شکل ظاهری پیچیده‌ای که دارند، زمان و انرژی زیادی از نصاب می‌گیرند. به همین دلیل هزینه نصب آنها معمولا بالاتر از بقیه خواهد بود.

تصویر نمونه ای از تابلو برق

بررسی قیمت تابلو برق صنعتی

تابلوهای صنعتی هم برای کنترل، توزیع و پخش تجهیزات الکتریکی در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. طراحی و تولید این نوع تابلو برق‌ها، معمولا باتوجه به سفارش مشتری و بر اساس نیاز آنها انجام می‌شود. تولید این تابلو برق‌ها بدون ثبت سفارش و تعیین تجهیزات الکتریکی امکان‌پذیر نیست. این نوع تابلو برق‌ها هم کاربرد زیادی در صنایع دارند. به همین دلیل تقاضا برای سفارش و خرید آنها بسیار زیاد است. به همین دلیل همواره قیمت‌های متغیری دارند. البته بهره‌گیری از این تابلو برق‌ها باید توسط متخصصان برنامه‌نویسی انجام شود.

عوامل موثر بر قیمت تابلو برق صنعتی بسیار زیاد هستند. برند کلیدها و پریز‌های مورد استفاده مصرف‌کنندگان، یکی از مهم‌ترین عوامل محسوب می‌شود. برخی برندهای مشهور در این زمینه، مثل شرکت ABB ، اشنایدر و … معمولا قیمت بالاتری دارند. همچنین نوع طراحی ظاهری تابلو برق، تاثیر زیادی روی قیمت می‌گذارد. البته ناگفته نماند که در این تابلو برق‌ها از تجهیزات الکتریکی متفاوتی استفاده می‌شود. هر کدام از این تجهیزات و نوع آنها باعث تغییر قیمت خواهند شد. از دیگر عوامل موثر بر قیمت تابلو برق صنعتی، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • کیفیت ولتاژ محفظه
  • نوع ساخت و جنس بدنه تابلو برق صنعتی
  • سطح ولتاژ موردنیاز
  • نوع توزیع برق

بررسی عوامل موثر بر قیمت انواع تابلو برق‌های صنعتی

همانطور که اشاره شد، تابلو برق‌ها از نظر سطح ولتاژ به 3 دسته تقسیم می‌شوند؛ تابلوهای صنعتی فشار قوی، فشار متوسط و فشار ضعیف. تعیین قیمت هرکدام از این نوع تابلوها به عوامل متعددی بستگی دارد. در ادامه با عوامل موثر بر قیمت تابلو برق صنعتی از نظر سطح ولتاژ آشنا می‌شوید.

قیمت تابلو برق صنعتی فشار قوی

از این نوع تابلو برق‌ها، برای تغذیه تجهیزات با سطح ولتاژ بیشتر از 1000 ولت استفاده می‌شود. درواقع تابلو برق‌های صنعتی فشار قوی کاربری محدودی در صنایع دارند. به همین دلیل قیمت آنها کاملا باتوجه به سفارش مصرف‌کننده و تجهیزات مورد نیاز آن تعیین می‌شود.

قیمت تابلو برق صنعتی فشار متوسط

این نوع تابلو برق‌ها هم کاربری محدودی دارند و از آنها برای حداکثر دامنه 1000 ولت استفاده می‌شود. معمولا از تابلو برق‌های صنعتی فشار متوسط در مجتمع‌های مسکونی، نیروگاه‌ها، پتروشیمی و … استفاده می‌کنند. این تابلوها باتوجه به انواع مدل‌هایی که دارند از قیمت‌های متفاوتی هم برخوردار هستند.

قیمت تابلو برق صنعتی فشار ضعیف

در مورد عوامل موثر بر قیمت تابلو برق فشار ضعیف، باید گفت که نوع نصب آنها بسیار حائز اهمیت است. هزینه نصب این تابلوها باتوجه به توکار یا روکار بودن متفاوت است. معمولا از این تابلو برق‌ها در کارگاه‌های تولیدی، عمرانی، و صنعتی استفاده می‌شود.

عوامل موثر بر قیمت تابلو برق فشار ضعیف - متوسط و قوی

مقایسه هزینه نصب تابلو برق صنعتی و خانگی

تا اینجا با عوامل تاثیرگذار روی قیمت تابلو برق‌های صنعتی و معمولی یا خانگی آشنا شدید. همچنین متوجه شدید که انواع تابلو برق از نظر سطح ولتاژ، تاثیر زیادی روی تعیین قیمت دارد. به همین دلیل آگاهی از این اختلاف قیمت‌ها، برای مصرف‌کننده یا کارفرما از اهمیت بالایی برخوردار است.

پر واضح است که مصرف انرژی بخش صنعتی، بسیار بیشتر از خانگی خواهد بود. با توجه به همین موضوع، روی تابلو برق‌های صنعتی، قطع‌کننده مدار صنعتی نصب می‌شود. این قطعه باعث قطع جریان برق در هنگام اضافه بار و جلوگیری از آتش‌سوزی یا اتصال می‌شود. از طرف دیگر برای نصب تابلو برق‌های صنعتی به حضور متخصصین با مهارت بیشتر نیاز است. این متخصصان باید مهارت کار با انواع فیوزها، کلیدها و سایر تجهیزات الکتریکی را داشته باشند. همه این عوامل باعث افزایش قیمت نصب این تابلوها نسبت به نوع خانگی می‌شوند.

در بررسی عوامل موثر بر قیمت تابلو برق، نوع سیم و کابل مورد استفاده هم از اهمیت بالایی برخوردار است. در تابلو برق‌های صنعتی به دلیل شدت جریان بالا، باید از کابل‌ها و اتصالات مستحکم‌تری استفاده شود. همچنین سیم‌کشی این نوع تابلو برق‌ها باید به صورت عایق در برابر رطوبت و حرارت عمل کند. همین موضوع روی قیمت تابلو برق‌های صنعتی تاثیرگذار است.

 با توجه به عوامل ذکر شده، قیمت تمام شده و هزینه نصب تابلوهای صنعتی نسبت به خانگی بسیار بیشتر است. 

کلام آخر

بررسی عوامل موثر بر قیمت تابلو برق، برای برآورد هزینه توسط کارفرما از اهمیت بالایی برخوردار است. تابلو برق‌ها به دلیل محافظت از تجهیزات الکتریکی و اتصالات بسیار تعیین‌کننده هستند. این تابلوها از نظر سطح ولتاژ به سه دسته ضعیف، متوسط و قوی تقسیم می‌شوند که باتوجه به جنس بدنه، نوع نصب و … قیمت متفاوتی دارند. همچنین نوع صنعتی یا ساختمانی بودن تابلو برق‌ هم تاثیر زیادی روی قیمت و هزینه‌های نصب دارد. تابلو برق‌های صنعتی به دلیل تجهیزات بیشتر، نیاز به مهارت بیشتر و … معمولا قیمت بالاتری دارند.


/* ]]> */