فروشگاهی برای خرید مطمئن تجهیزات برق‌صنعتی می‌خواهید؟ کلیک کنید
آکادمی تسلا کالا

لیست کامل خطاهای اینورتر LS همراه با آموزش عیب‌یابی

LS VFD Error

خطاهای اینورتر ال اس را چگونه رفع کنیم؟

آیا تا به حال هنگام استفاده از اینورتر برند LS با خطاهای اینورتر ال اس  مواجه شده‌اید؟ دنیای پیرامون ما، دنیای آزمون و خطا است. کوچک‌ترین اتفاقات هم دارای خطا یا ارور هستند. چون دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم دنیای احتمالات است . همانطور که می دانید دنیای امروزه به سرعت در حال ماشینی شدن است و موتورهای الکتریکی نقش بسیار مهمی را در زندگی همه ی ما در حال حاضر ایفا می‌کنند. تقریباً تمامی وسایل ضروری که با آن ها سر و کار داریم از موتورهای الکتریکی ساخته شده‌اند. هرچه با عملکرد موتورها بیشتر آشنا شویم، راندمان تجهیزات ما بالاتر می‌رود. به همین دلیل نیاز به شناخت خطا و عیب یابی تجهیزات خود هستیم.

اینورتر ال اس اینورتر ال اس
  • انواع اینورتر برند LS
  • مشاوره فنی و گارانتی معتبر
  • بهترین قیمت بازار تهران
قیمت اینورتر ال اس >

 

ما از آنچه که در اطرافمان اتفاق رخ می‌دهد بی‌خبر هستیم . پس بهتر است با شناخت انواع خطاها در وسایل و تجهیزاتی که از آن‌ها استفاده می‌کنیم به کارایی بیشتر تجهیزات کمک کنیم. خطاها انواع مختلفی دارند مانند خطاهای اندازه‌گیری، خطاهای سیستماتیک، خطاهای تصادفی و ……

قطعا هر تجهیزی که شما از آن استفاده می‌کنید دارای خطاهایی هست که از آن بی‌اطلاع هستید. شبکه‌ها، ماشین ها و تجهیزات الکتریکی در معرض خطاهای مختلفی قرار می‌گیرند.

وقتی خطا در هر بخش از سیستم رخ می‌دهد، باید در زمان بسیار کمی آن را رفع کرد تا از آسیب بزرگ‌تر به تجهیزات و افراد، و نیز از وقفه در برق‌رسانی به مشترکان جلوگیری کرد. در این مقاله سعی داریم در مورد انواع خطای درایو ال اس که  ممکن است در این تجهیز رخ دهد، صحبت کنیم پس با من در این مقاله همراه باشید.

درایو یا اینورتر؟! کدام درست است؟

قبل از بررسی خطاهای اینورتر ال اس بهتر است که این مسئله برای خوانندگان گرامی مشخص شود که واژه درست برای استفاده درایو است یا اینورتر؟ برای اینکه تفاوت آن‌ها درک کنیم بهتر است به تعاریف کوتاهی از آن‌ها بپردازیم.

درایو چیست؟ در یک تعریف ساده برای اینکه دور موتورها تحت کنترل قرار بگیرند از درایو استفاده ‌می‌کنند. بدون استفاده از درایو موتور در بهترین حالت فقط می‌تواند در یک سرعت ثابت بچرخد. اما وجود درایو این امکان را می‌دهد که سرعت موتور قابل تنظیم باشد. همچنین جهت چرخش و حرکت را تغییر دهد و به سلامتی موتورها کمک کند.

اینورتر چیست؟ تعریف لغوی و فارسی این کلمه مبدل است. در واقع اینورتر وظیفه تبدیل جریان  برق مستقیم به برق متناوب را دارد. این وسیله جزئی از درایو الکتریکی است. اما در اصطلاح در ایران به درایو، اینورتر گفته می‌شود. در صنعت دستگاه هایی وجود دارند که به نام اینورتر شناخته می شوند که در واقع یک سیستم کامل متشکل از بخش های مختلف الکترونیک قدرت هستند که برق شهری یا صنعتی را دریافت می کنند و با تغییر فرکانس و سطح ولتاژ، آن را در پورت خروجی تحویل می دهند.  از دیگر کاربردهای استفاده از اینورتر،  هنگامی است  که بار اضافی وارد موتور می‌شود، اینورتر می‌تواند از موتور حفاظت کند.

قطعا در طول روز به اینورتر یا درایوهای مختلفی برخورد کردیم. چون موتورها نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارند که اکثر ما از آن بی‌خبریم. پس بهتر است با کاربرد آن‌ها، انواع خطاهای اینورتر و مزایای آن‌ها آشنا شویم.

در شکل زیر چند نمونه از اینورتر برندهای مختلف را مشاهده می‌کنید.

تصویر اینورتر یا درایو موتور پنتاکس، زیمنس و اینوت

اینورترهای شرکت LS

در مقالات قبلی به صورت تخصصی در مورد انواع اینورتر LS صبحت کردیم. این تجهیزات، محصول کشور کره‌جنوبی هستند که در بازار ایران به خوبی به فروش می‌رسند. شرکت LS دارای انواع اینورترهای فشار ضعیف و فشار قوی، تک‌فاز و سه‌فاز است.

اینورترهای فشار متوسط اینورترهای سفارشی هستند که در رنج 3 کیلووات، 6 کیلووات، 10کیلووات، 11 و 12.5مگا ولت آمپر در بازار به فروش می‌رسند. درایوهای LS دارای مدل‌های مختلفی هستند که تعدادی از آن‌ها بازار خوبی در ایران دارد :

  • IC5
  • IG5A
  • IP5A
  • M100
  • IS7
  • IE5

هر سری از اینورترهای LS دارای ویژگی و کاربردهای خاصی هستند که در مقایسه با برندهای دیگر توانسته‌اند بازار فروش خوبی را در ایران کسب کنند. اینورتر شرکت LS Electric الکتروموتور را بطور نرم و کاملا کنترل شده نیز استارت و استپ می‌نماید. زمان استارت و استپ را می‌توان به دقت تنظیم نمود. این زمان‌ها می‌توانند کسری از ثانیه و یا صدها دقیقه باشد. توانایی درایو در استارت و استپ نرم موجب کاهش قابل ملاحظه تنش‌های مکانیکی در کوپلینگ‌ها و سایر ادوات دوار می‌گردد.

مقاله خطاهای اینورتر ال اس : اینورتر سری IP5A و IC5 و M100

انواع خطای درایو ال اس LS

عیب‌یابی اینورتر ال اس یکی از موضوعاتی است که می‌خواهیم در این مقاله ارائه دهیم. برای همین نیاز است انواع خطاهای اینورتر ال اس را بشناسیم. میتوان گفت رایج‌ترین ارورها در مدل‌های مختلف اینورتر ال اس LS به دلایل زیر اتفاق می‌افتند:

  • مشکلات نرم‌افزار
  • نصب نادرست اینورتر و تکان خوردن شدید آن
  • بالا رفتن دمای تجهیز به دلایل مختلف
  • اتصال کوتاه و اتصال به زمین
  • نوسانات  ولتاژ و جریان ورودی
  • افت ولتاژ
  • خرابی صفحه  LCD اینورتر
  • مشکلات برد اینورتر

اکنون که با مشکلات عمده اینورترهای ال اس آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که  به لیست خطاهای اینورتر ال اس بپردازیم.

بررسی کد خطاهای اینورتر ال اس

  • خطای (OCT ( over current

اسم دیگر این خطا همان، خطای اتصال کوتاه در خروجی درایو است. برای حل این مشکل نیاز است تا موتور را از 3 ترمینال باز کنید. بعد به درایو فرمان حرکت دهید. اگر خطای اتصال کوتاه تکرار شود، مشکل از اینورتر است در غیر صورت باید موتور و کابل اتصال را بررسی کنید.

  • خطای (GFT(Ground fault اینورتر ال اس

خطای ارت نیز یکی از دیگر از عیب‌های اینورتر ال اس است که علت به وجود آمدن آن وجود اتصال بدنه یا پاره شدن عایق کابل است. برای رفع این ارور همانند خطای OCT، موتور را از ترمینال‌های U ,V,W باز کرده و در نبود موتور به درایو فرمان می‌دهیم. در صورت وجود خطا مشکل از داریو است و برای رفع آن می‌توانید از متخصص کمک بگیرید.

  • ارور loL یا OLT

نام دیگر این خطا، ارور اضافه بار اینورتر است. علت نمایش این خطا جریان خروجی زیاد و یا نداشتن تطابق با ویژگی های موتور است. برای رفع این مشکل می‌توانید جریان خروجی هر سه‌ فاز موتور را با آمپرمتر اندازه‌گیری کنید. این کار کمک می‌کند تا با اندازه گیری جریان خروجی و مقایسه آن با جریان نامی روی پلاک متوجه ایرادات اینورتر شویم.

  • خطای POT اینورتر ال اس

خطای POT به معنای مختل شدن فازهای درایو است. اگر این ارور را در صفحه نمایش اینورتر ال اس خود دیدید این به این معنی است که درایو شما دچار قطع شدن فازها یا اتصال موتور و درایو شده است. برای حل این مشکل نیاز است که اتصالات موتور و درایو را بررسی کنید و تک تک فازهای اینورتر LS را چک کنید تا مشکل را پیدا کنید .

  • ارور OHT

این عیب به اضافه حرارت داخلی درایو معروف است. با بررسی علت ایجاد این مشکل متوجه می‌شویم که گاهی وجود ایراد در تهویه هوای اینورتر مسبب بروز این کد ارور می‌شود. ابتدا فن‌ خنک‌کننده درایو را چک کنید که کار می‌کند یا نه؟

اگر مشکل از فن خنک‌کننده نباشد باید با اعمال برق به ورودی درایو، اینورتر را کنترل کنیم در صورت بروز ارور یقینا مشکل از داریو است در غیر این صورت بعد از چند دقیقه کار کردن اینورتر، مسیر هوا و دمای هوای داخل تابلو و فن خنک کننده درایو و دمای بدنه اینورتر را چک کنید.

  • خطای OUT (OVER VOLTAGE)

همان خطای اضافه ولتاژ است که به دلیل نداشتن آسیب دیدن و یا نداشتن مقاومت ترمز رخ می‌دهد. اگر این خطا دقیقا بعد از وصل برق به درایو رخ دهد، باید برق ورودی را کنترل کرد که بیش از حد نرمال نباشد. در غیر صورت درایو احتیاج به تعمیر دارد.

اینورترهای ال اس دارای پارامتری به نام  dEC  یا Deceleration Time (زمان نزول)  هستند. اگر در هنگام وصل بودن درایو به برق و کاهش سرعت درایو این کد ارور رخ دهد، نیاز است تا پارامتر dEC را افزایش دهید و یا یک مقاومت ترمز بر روی  اینورتر نصب کنید. چک کردن مقاومت ترمز هم از دیگر موارد برای کنترل کردن است.

توی ویدیو زیر، روش کامل رفع ارور OUT به شما گفته شده است:

  • خطای FAN اینورتر ال اس

آیا تا به حال فن روی درایوهای خود را بررسی کرده‌اید؟ اگر این کد ارور را مشاهده می‌کنید، احتمالا اینورتر شما در قسمت فن مشکل دارد و نیازمند تعویض با همان مشخصات است .

  • ارور ETH

این عیب در هنگام اضافه بار حرارتی رخ می‌دهد. در واقع اگر بار بیش از حد از موتور کشیده شود این خطا رخ می‌دهد. برای بررسی این مشکل می‌توانید جریان عبوری از سیم پیچ موتور را چک کنید.

  • خطا (COL) اینورتر ال اس

این خطا به خطای قطع شدن فاز ورودی معروف است. معمولا هنگامی که یکی از فازهای ورودی به درایو قطع می‌شود، رخ می‌دهد. در این وضعیت برای حل مشکل بهتر است اتصال فازهای ورودی را بررسی کنید.

  • ارور HYT

شاید شما هم به هنگام استفاده از درایو LS به این مشکل خطای سخت‌افزاری درایو برخورد کرده باشید. هنگامی که یکی از اجزای داخلی درایو دچار مشکل می‌شود، کد ارور HYT برای شما نمایان می‌شود. برای عیب‌یابی اینورتر ال اس نیازمند بررسی قطعات سخت‌افزاری اینورتر هستیم.

  • خطای ERR اینورتر ال اس

آیا ترمینال‌های ورودی و خروجی  اینورتر خود را چک کرده‌اید؟ وجود مشکل در ترمینال‌های ورودی و خروجی علت مشاهده این Error است که با بررسی ارتباط بین کارت I/O و CPU به رفع آن کمک می‌کنید. همچنین بررسی قسمت فرمان دهی PLC و بررسی اتصال ارتباط میان کارت CPU و ترمینال‌ها هم، راهی برای برطرف کردن ایراد است.

  • ارور NTC

حرارت داخلی داریو را مقاومت داخلی NTC اندازه می‌گیرد. اگر این پارامتر قطع شود این خطا ظاهر می‌شود.

لیست کلی خطاهای اینورتر ال اس را در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه به بررسی سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید می‌پردازیم. اطلاع از کدها و معنای کدهایی که روی صفحه نمایش می آید، به شما کمک می‌کند تا بتوانید در مدت زمانی بسیار کوتاه عیب‌یابی کنید تا از خسارت‌های احتمالی و جبران‌ناپذیر جلوگیری کنید. اگر با استفاده از این کد ارورها مشکلات اینورتر LS حل نشد حتما با متخصص مشکل اینورتر خود را در میان بگذارید.

گاهی اوقات ممکن است که اینورتر LS بدون هیچ خطایی متوقف می‌شود. ممکن است این اتفاق به دلیل کاهش ولتاژ یا اضافه بار اتفاق بیفتد. در واقع هنگامی که ولتاژ پایین بوده و یا بار وارد شده به درایو از قدرت تحمل آن بیشتر باشد، عملکرد اینورتر متوقف می‌شود. در این حالت اینورتر پس از بر طرف کردن مشکل دیگر به حالت RUN برنمی‌گردد.

روش رفع خطاهای اینورتر ال اس

گاهی اوقات با دیدن کد ارورهای اینورتر ال اس در روی صفحه LCD، بعد از اقدامات لازم در جهت رفع ایرادات، باز هم مشکل حل نمی‌شود. بهتر است قبل از تماس با متخصص، یک سری اقدامات لازم در جهت رفع مشکلات انجام دهیم این سری اقدامات به شرح زیر است:

  • تغییر درایو بر اساس توان مورد نیاز
  • بررسی سیم‌کشی درایو و درستی اتصالات به ترمینال‌های ورودی و خروجی
  • آپدیت کردن نرم افزار
  • تعویض خنک‌کننده و بهبود جریان هوا در اطراف اینورتر
  • بررسی ولتاژ و جریان ورودی به درایو
  • ریست کردن درایو به تنظیمات کارخانه

تعمیر اینورتر در مواقع مناسب می‌تواند از ایجاد خسارت و توقف دستگاه‌های مهم برای مدت طولانی جلوگیری کند و اقدامات لازم را جهت رفع مشکل انجام دهد.

سخن پایانی

چنانچه خطای شما در لیست فوق یافت نشد می‌توانید با مراجعه به نمایندگی رسمی شرکت LS در ایران و یا گفتگو با کارشناسان فنی و تخصصی آن مشکل اینورتر خود را حل کنید. شرکت تسلاکالا نمایندگی رسمی محصولات شرکت LS را برعهده دارد و ارائه‌دهنده انواع تجهیزات برق صنعتی می‌باشد. می‌توانید پس از دریافت گارانتی معتبر و با توجه مدت زمان گارانتی (12 ماه گارانتی سازنده برای اینورترهای LS) به قسمت خدمات پس از فروش مراجعه کرده و کارشناسان ما را از ایرادات اینورتر خود آگاه کنید. تیم تسلاکالا در سریع‌ترین زمان به مشکلات شما خریداران عزیز رسیدگی می‌کند.


/* ]]> */