فروشگاهی برای خرید مطمئن تجهیزات برق‌صنعتی می‌خواهید؟ کلیک کنید
آکادمی تسلا کالا

6 مرحله تولید و ساخت سیم و کابل برق+دستگاه‌‌های مهم در مراحل تولید سیم و کابل

مراحل تولید سیم و کابل برق

0 تا 100 مراحل تولید سیم و کابل

هر سیم و کابلی که در مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، طی مراحل و فرایندهای خاصی تولید می‌شود. مراحل تولید سیم و کابل برق چگونه انجام می‌شوند؟ در هر کدام از این مراحل از چه دستگاه‌هایی استفاده می‌شود؟ در این مطلب به توضیح کامل فرایندهای تولید سیم و کابل خواهیم پرداخت.

انواع سیم و کابل برق
  • بهترین قیمت بازار
  • معتبرترین برندها
  • ارسال به سراسر کشور
قیمت سیم و کابل برق >

 

آشنایی با مراحل تولید سیم و کابل

تولید سیم و کابل هم مراحل خاص خود را دارد. به دلیل این که کابل‌ها از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌اند، خط تولید نسبتا طولانی‌تری دارند. مراحل خط تولید انواع سیم و کابل را در ادامه بررسی می‌کنیم.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای آشنایی تفاوت سیم و کابل برق به مقالات بخش سیم و کابل در آکادمی تسلاکالا مراجعه کنید.

در ویدیو زیر قسمتی از مراحل تولید کابل برق البرز الکتریک نور (لینکو) را مشاهده می‌کنید:

1. مرحله نازک کاری

اولین بخش از تولید سیم یا کابل، نازک کاری است. در این مرحله با استفاده از دستگاه نازک کن، نازک سازی سیم‌ها انجام می‌شود. برای این کار ابتدا با استفاده از دستگاه سنگین راد، یک لایه مفتول از جنس مس با ضخامت 8 میلی‌متری به یک مفتول نازک‌تر به ضخامت 1.38 میلی‌متر تبدیل می‌شود. مرحله دوم نازک‌سازی هم توسط دستگاه سبک فاین انجام می‌شود و باتوجه به سفارش مشتری خواهد بود.

دستگاه کشش راد برای تولید کابل و سیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه مخصوص مفتول‌های آلومینیومی و مسی است و قابلیت کشش آنها را در پنج مدل متفاوت دارد.

حلقه سیم و کابل برق

2. مرحله آنیل کاری از مراحل تولید سیم و کابل

آنیل کاری، یکی دیگر از فرایند تولید سیم و کابل است که در آن کابل‌ها به تعداد مشخص در کنار کوره آنیل جمع می‌شوند. قرقره‌ها برای قرار گرفتن در کوره کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. درواقع این مرحله شامل حرارت‌دهی به مفتول می‌شود. در این مرحله فلزات سرد و گرم می‌شوند و استحکام و دوام بالایی خواهند داشت.

مفتول‌ها با قرارگیری داخل کوره و افزایش حرارت تا میزان معینی گرم می‌شوند. این مفتول‌ها در همین دما مدت زمان مشخصی را باقی می‌مانند و در نهایت حرارت کوره را تا دمای اتاق کم می‌کنند.

3. بانچ کردن یا دسته کردن رشته‌های سیم

در این مرحله از دستگاه بانچر یا تاب نامنظم استفاده می‌کنند. این دستگاه باتوجه به سفارش مشتری، بعد از نازک و آنیل شدن کابل‌ها، آنها را روی قرقره‌های مشخصی می‌تاباند.

4. عایق کاری

یکی دیگر از مراحل تولید سیم و کابل عایق کاری است که هدف آن ساخت زیره برای سیم است. رشته‌های بانچ شده روی قرقره ماده اولیه بوده و گرانول عایق ماده ثانویه برای زیره کابل برق است. در این مرحله از دستگاه اکسترودر استفاده می‌شود. اگر محصول مورد نظر کابل باشد، باید دوباره تاب استرندر بخورد و روی قرقره جمع شود. از طرف دیگر اگر محصولی تولیدی سیم باشد، آن را برای بسته‌بندی به واحد مربوطه ارسال می‌کنند.

5. روکش‌زنی

در این مرحله از دستگاه اکسترودر برای روکش زدن کابل‌ها استفاده می‌شود. مواد مورد نیاز در این مرحله شامل گرانول روکش، زیره‌های استرندر شده، پودر تالک و … هستند. پلاستیک‌های فشرده شده با استفاده از دستگاه اکسترودر و نیروی اعمال شده، داخل قالب‌های دستگاه ریخته می‌شود. این دستگاه هم تغذیه گرم و هم تغذیه سرد دارد.

نمونه‌ای از دستگاه اکسترودر را در تصویر زیر می‌بینید:

دستگاه اکسترودر

6. مرحله بسته بندی از مراحل تولید سیم و کابل برق

آخرین مرحله تولید سیم و کابل، مربوط به بسته‌بندی کردن محصول است. باتوجه به سفارش مشتری، کابل‌ها در شکل، متراژ و نوع نهایی بسته‌بندی می‌شوند. کابل‌ها بعد از بسته‌بندی به صورت قرقره یا کلاف به دست مشتریان می‌رسند. حتی می‌توان از دستگاه وکیوم برای کابل‌های کلافی استفاده کرد.

بسته بندی سیم و کابل برق

معرفی دستگاه‌های مورد نیاز در مراحل تولید سیم و کابل

تا اینجا به توضیح فرایند تولید سیم و کابل پرداختیم. حال نوبت به معرفی دستگاه‌های مراحل تولید می‌رسد. در ادامه به معرفی مهم‌ترین دستگاه‌های خط تولید کابل برق خواهیم پرداخت.

دستگاه استرندر

از این دستگاه برای بافت‌ هادی‌های آلومینیومی استفاده می‌کنند. همچنین مفتول‌های کشیده شده و جمع شده روی قرقره، روی این دستگاه گذاشته می‌شوند. در این دستگاه یک مفتول به عنوان مغزی در مرکز قرار می‌گیرد. از این دستگاه در مرحله عایق‌کاری استفاده می‌کنند.

دستگاه کشش راد

این دستگاه عملیات کشش و نازک کاری مفتول‌ها را برعهده دارد. درواقع مفتول با استفاده از دستگاه کشش راد به سایزهای کوچک‌تری تقسیم می‌شود. فرقی نمی‌کند ضخامت مفتول چه میزان باشد. با قرارگیری در این دستگاه به ضخامت مورد نظر خواهد رسید. فرایند کشش مفتول در روغن انجام می‌شود.

در تصویر زیر عکس دستگاه کشش مفتول راد را مشاهده می‌کنید:

دستگاه کشش مفتول راد

دستگاه اکسترو

از این دستگاه در مراحل تولید سیم و کابل، برای عایق کاری و تزریق مواد خاص استفاده می‌شود. همچنین با استفاده از دستگاه اکسترو، نیمه هادی به عنوان یک لایه برای عایق، لایه میانی و روکش قرار می‌گیرد.

دستگاه تابنده یا بانچر

همانطور که از عنوان این دستگاه پیداست، برای تاباندن کابل‌ها با یک روند و ساختار منظم مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع رشته‌های کابل را به طور منظم دور هم می‌پیچند.

در تصویر زیر نمونه‌ای از دستگاه بانچر سیم و کابل برق را مشاهده می‌کنید:

مراحل تولید سیم و کابل - دستگاه بانچر

کلام پایانی

در این مطلب به توضیح کامل مراحل تولید سیم و کابل پرداختیم. همه کابل‌ها و سیم‌هایی که به دست مصرف‌کننده می‌رسند، مراحل خاصی را طی می‌کنند. این مراحل، شامل نازک کاری، آنیل کاری، بانچ کردن، عایق کاری، روکش زنی و بسته بندی می‌شود. همچنین در هر مرحله از دستگاه‌ها و فرایندهای خاصی استفاده می‌کنند.
تسلاکالا، مرجع آنلاین فروش تجهیزات برق صنعتی می‌باشد که انواع سیم و کابل برق را با بهترین قیمت و کیفیت به مهندسین ارائه می‌نماید.


/* ]]> */