فروشگاهی برای خرید مطمئن تجهیزات برق‌صنعتی می‌خواهید؟ کلیک کنید
آکادمی تسلا کالا

کابل مخابراتی چیست؟ | همراه با بررسی ویژگی‌ها و رنگ‌بندی

مقاله کابل مخابراتی چیست؟

کابل مخابراتی چیست؟

امروزه استفاده از اینترنت و انتقال سریع داده‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. ابزارهای زیادی برای انتقال اطلاعات وجود دارد، اما این ابزارها از چه طریقی داده‌ها را هدایت می‌کنند؟ استفاده از کابل مخابراتی برای انتقال انواع دیتاها ضروری است. کابل مخابراتی چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مطلب قصد داریم به معرفی این کابل برق ، انواع و کاربردهای هر کدام از آنها بپردازیم.

کابل مخابراتی
  • معتبرترین برندهای بازار
  • بهترین قیمت لاله‌زار
  • ارسال به سراسر کشور
قیمت کابل مخابراتی >

 

از کابل‌های مخابراتی برای برقراری ارتباط از طریق تلفن استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانید امروزه یکی از راهکارهای برقراری ارتباط، تلفن است. به همین دلیل آشنایی با تجهیزات راه‌اندازی تلفن اهمیت زیادی دارد. یکی از این تجهیزات کابل مخابراتی است. این کابل‌ها که انواع مختلفی دارند، برای انتقال اطلاعات و دیتاهای مختلف به کار می‌روند.

درواقع با استفاده از کابل مخابراتی، کار انتقال اطلاعات از نقطه‌ای به نقطه دیگر تقویت می‌شود. البته امروزه انتقال اطلاعات فقط به تلفن محدود نمی‌شود. ابزارهایی مثل تلویزیون و رایانه هم می‌توانند کار انتقال داده‌ها و تسهیل ارتباط را انجام دهند. با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توان پیام‌های چندرسانه‌ای، مثل صدا، فایل، فیلم و … را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل کرد. همه این کارها توسط کابل مخابراتی انجام می‌شوند. به همین دلیل امروزه این کابل‌ها اهمیت ویژه‌ و حیاتی دارند.
در ویدیو زیر مراحل تولید کابل مخابراتی البرز الکتریک نور یا لینکو را مشاهده می‌کنید:

مهم‌ترین کاربردهای کابل مخابراتی چیست؟

کابل مخابراتی انواع مختلفی دارد. هرکدام از این کابل‌ها کارایی خاص خود را دارند. همانطور که اشاره شد، به طور کلی از این کابل‌ها برای انتقال اطلاعات، صدا و سیگنال‌های مختلف استفاده می‌شود. درواقع انتقال انواع اطلاعات و داده‌ها را می‌توان مهم‌ترین کاربرد این کابل‌ها دانست. امروزه باتوجه به پیشرفت تکنولوژی، اهمیت انتقال داده‌ها برای همه روشن شده است.

از این کابل‌ها برای راه‌اندازی تلویزیون‌های کابلی هم استفاده می‌کنند. با وجود کاهش نسل این نوع تلویزیون‌ها، همچنان استفاده از آنها رونق دارد. همچنین با استفاده از این کابل‌ها، اتصال کاربران از سرتاسر دنیا به یکدیگر مهیا می‌شود. این موضوع بخصوص برای برخی کسب و کارها که برمبنای انتقال اطلاعات کار می‌کنند حائز اهمیت است.

به لطف وجود کابل‌های مخابراتی، امکان برقراری ارتباط از راه دور فراهم شده است. با استفاده از ابزارهای پیشرفته و کابل مخابراتی، برقراری ارتباط بین دو نفر از مسافت‌های بسیار دور کار ساده‌ای شده است. همچنین این کابل‌ها قابلیت انتقال سیگنال‌های مرتبط با اینترنت را هم برعهده دارند. امروزه بیشتر افراد از اینترنت استفاده می‌کنند؛ بنابراین وجود کابل‌های مخابراتی برای افزایش سطح کیفی اینترنت ضروری است.

نمونه‌هایی از انواع کابل مخابراتی را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

انواع کابل مخابراتی چیست؟

 

آشنایی با انواع کابل‌های مخابراتی

بعد از پاسخ دادن به پرسش کابل مخابراتی چیست، نوبت به معرفی انواع این کابل‌ها می‌رسد. کابل‌های مخابراتی باتوجه به کاربردی که دارند متنوع هستند. در ادامه با انواع این کابل‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

کابل مخابراتی نوری یا فیبر نوری

این نوع کابل‌ها که بسیار معروف هم هستند، شامل رشته‌هایی از جنس پلاستیک و سیلیکا هستند. از این کابل‌ها برای انتقال سریع‌تر داده‌ها استفاده می‌کنند. خود کابل‌های نوری به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • کابل فیبر نوری درونی: از این کابل‌ها درون ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. این کابل‌ها دارای روکش نیستند؛ چرا که این روکش‌ها دارای مواد سمی هستند.
  • کابل فیبر نوری بیرونی: این کابل‌ها به دلیل مقاومت خوبی که در برابر آسیب‌های محیطی دارند، برای استفاده در خارج از ساختمان مفید هستند.

نمونه‌هایی از انواع فیبر نوری را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

انواع فیبر نوری

کابل مخابراتی مسی

این کابل‌ها همانطور که از نامشان پیداست، از جنس مس ساخته شده‌اند. در پاسخ به سوال کاربرد این نوع کابل مخابراتی چیست، باید گفت که کاربرد انواع کابل‌های مسی به شرح زیر است:

  • کابل زمینی: این نوع کابل‌ها از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردارند. به همین دلیل در محیط‌های داخلی ساختمان بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • کابل هوایی: معمولا این کابل‌ها دارای روکش هستند. دلیل این امر استفاده از کابل‌های هوایی در محیط بیرون است. این روکش‌ها از آسیب دیدن کابل در برابر نور خورشید جلوگیری می‌کنند.

کابل هم‌محور یا کواکسیال

این نوع کابل‌ها که به Coaxial هم معروفند، دارای جنس مسی هستند. این کابل‌ها دارای دو کانال با محور مشترک هستند. کانال اول کار انتقال سیگنال‌ها را انجام می‌دهد. معمولا از کابل‌های هم‌محور برای متصل شدن فرستنده‌های رادیویی به گیرنده‌ها، انتقال سیگنال‌های تلویزیونی و اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند. انواع مختلف این کابل مخابراتی چیست؟ این کابل‌ها هم دارای انواع مختلفی هستند که عبارتند از:

  • RG-59: این کابل‌ها سیگنال‌های ویدئویی را منتقل می‌کنند.
  • RG-6: از این کابل‌ها برای برقراری ارتباطات ماهواره‌ای استفاده می‌شود.
  • RG-11: برای توسعه شبکه‌های LAN کاربرد دارند.

از کابل‌های کواکسیال یا هم‌محور، برای انتقال دیتا در مسافت‌های بسیار طولانی استفاده می‌کنند. همچنین با وجود هزینه کمی که دارند از تداخل ارتباط هم جلوگیری می‌کنند.

نمونه‌هایی از انواع کابل کواکسیال را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

سه نمونه کابل برق مخابراتی کواکسیال

کابل مخابراتی پیچ‌خورده

با استفاده از این نوع کابل‌ها، امکان ارتباط رایانه‌های تجاری و شخصی با مخابرات فراهم می‌شود. طراحی این کابل‌ها به صورت دو سیمی است و توسط گراهام بل اختراع شده است. این کابل‌ها هم به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • کابل پیچ‌خورده شیلددار
  • کابل پیچ‌خورده بدون شیلد

بررسی رنگ‌بندی انواع کابل مخابراتی

بعد از پاسخ به سوال کابل مخابراتی چیست، بهتر است کمی بیشتر با ظواهر این کابل‌ها هم آشنا شوید. به طور کلی کابل مخابراتی در 5 طیف رنگی اصلی و 5 طیف رنگی فرعی تولید می‌شوند.

5 دسته اصلی رنگ‌های کابل مخابراتی، عبارتند از مشکی، زرد، قرمز، بنفش و سفید. 5 دسته فرعی رنگ‌های کابل مخابراتی هم شامل نارنجی، قهوه‌ای، آبی، طوسی و سبز می‌شوند. هرکدام از رنگ‌های اصلی با یکی از رنگ‌های فرعی ترکیب می‌شوند. به این ترتیب 25 زوج سیم رنگی به دست می‌آید.

معمولا از کابل مشکی برای فضاهای باز استفاده می‌شود؛ چرا که این کابل‌ها دارای دوام و استحکام بیشتری در برابر عوامل محیطی هستند. از طرف دیگر کابل‌های مخابراتی طوسی، برای فضای داخل ساختمان کاربرد دارند. این کابل‌ها که به کابل هوایی معروفند، مقاومت بالایی در برابر نور خورشید ندارند.

آشنایی با ویژگی‌های کابل مخابراتی زمینی

در بخش کابل مخابراتی چیست اشاره کردیم که از آنها برای انتقال انواع داده‌ها و سیگنال‌ها استفاده می‌کنند. کابل‌های مخابراتی زمینی که آنها را با عنوان کابل تلفن می‌شناسیم، دارای عایق‌هایی با رنگ‌های توسی و مشکی هستند. البته کابل مشکی به زمینی و کابل توسی به هوایی معروف هستند.

همانطور که اشاره کردیم به دلیل مقاومت بالای کابل‌های زمینی یا مشکی در برابر عوامل محیطی، قیمت آنها نسبت به کابل هوایی بیشتر است. کابل‌های زمینی دربرابر نور خورشید مقاومت بسیار خوبی دارند.

در تصویر زیر چند نمونه از کابل مخابراتی زمینی را میبینید:

کابل مخابراتی زمینی

قیمت و خرید کابل مخابراتی

همانطور که اشاره شد، کابل‌های مخابراتی باتوجه به عملکرد خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. با توجه به انواع مختلف، قیمت کابل مخابراتی در  مدل‌های مختلف با هم تفاوت دارد. طبیعتا کابل‌هایی که کیفیت بالاتری دارند از قیمت بالاتری هم برخوردار هستند. همچنین خارجی بودن برند تولیدکننده کابل نیز، یکی از فاکتورهای افزایش قیمت کابل می‌باشد. این افزایش قیمت به دلیل هزینه‌بر بودن فرایند واردات،است.

به طور کلی بهتر است ابتدا نیاز خود را مشخص کرده و باتوجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید اقدام به خرید کابل مخابراتی مورد نیاز خود کنید.
لازم به ذکر است که کابل‌های مخابراتی تقلبی و بی‌کیفیت در بازار بسیار زیاد هستند. به همین دلیل بهتر است خرید خود را از فروشگاه‌های معتبر و با گارانتی و ضمانت اصالت کالا انجام دهید.
تسلاکالا، مرجع آنلاین فروش تجهیزات برق صنعتی، انواع سیم و کابل را با بهترین قیمت بازار و گارانتی در اسرع وقت، در محل پروژه به شما تحویل می‌دهد./
برای مشاهده لیست قیمت کابل مخابراتی به سایت تسلاکالا به آدرس www.TESLAKALA.com سر بزنید و یا با شماره 02191026126 تماس بگیرید.

کلام آخر

در این مطلب به پرسش کابل مخابراتی چیست پاسخ دادیم. این نوع کابل‌ها برای انتقال داده و اطلاعات مختلف کاربرد دارند. در دنیای امروز که استفاده از اینترنت فراگیر شده است، استفاده از کابل مخابراتی برای انتقال انواع اطلاعات تصویری، صوتی، فایلی و … حیاتی به نظر می‌رسد. این کابل‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند.


/* ]]> */