فروشگاهی برای خرید مطمئن تجهیزات برق‌صنعتی می‌خواهید؟ کلیک کنید
آکادمی تسلا کالا

راهنمای نصب و راه اندازی درایو ( اینورتر ) + نکات مهم سیم بندی درایو همراه با تصویر

نصب و راه اندازی درایو

نصب و راه اندازی درایو چگونه انجام می‌شود؟

اگر از حوزه صنعت نخواهیم حرف بزنیم، موتورها در زندگی روزمره خیلی از ماها نقش مهمی دارند. به همین دلیل نصب و راه اندازی درایو از مواردیست که باید به آن بسیار توجه شود.

ساده‌ترین مثالی که می‌توانیم برای موتورها بزنیم، پمپ‌هایی هستند که در بیشتر ساختمان‌های مسکونی وجود دارند. اما سوال اصلی اینجاست که آیا شما توانستید با مصرف برق این موتورها کنار بیایید؟

یا اینکه به دنبال راهی برای صرفه‌جویی در مصرف برق هستید؟ اگر به دنبال راهی برای صرفه‌جویی باشید، قطعا نام درایوها را شنیدید. استفاده از درایو یا اینورتر تنها راه و البته بهترین راهی است که پیش روی شما قرار دارد. اما برای استفاده از این سیستم نیازی دارید که از سیم بندی مدار قدرت و فرمان درایو آگاه باشید. پس با ما تا انتهای این متن همراه باشید.

ویدیو زیر در مورد انتخاب درایو مناسب را نیز از دست ندهید:

چرا نصب و راه اندازی درایو به روش صحیح، اهمیت دارد؟

پیش از هر چیز به خاطر بیاورید که برای حل کدام چالش سراغ درایوها رفته‌اید؟ درست است که یکی از مهمترین دلایل استفاده از درایوها صرفه‌جویی در مصرف برق است، اما در کنار این موضوع درایوها طول عمر موتورها را نیز افزایش می‌دهند.

حالا تصور کنید که بدون هیچ آگاهی از سیم‌بندی درایوها به دنبال اتصال آن‌ها به موتور خود باشید. شاید با چند حدس و گمان از عهده این کار برآیید، اما باید واقعیت را بپذیرید که برخی از کارها نیاز به تخصص دارد. بنابراین پیش از آن که آستین بالا بزنید و دست به کار شوید، بهتر است که در این مورد مطالعه داشته باشید.

انواع درایوها را بشناسید

یکی از انواع درایو

پیش از آن که سراغ سیم بندی مدار قدرت و فرمان درایو برویم، بهتر است که ابتدا با انواع درایوها آشنا شوید.

 درایوها به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند: 

  • VSD: درایوهای کنترل دور سرعت متغیر را با این عنوان می‌شناسند که برای هر دو نوع موتور DC و AC استفاده می‌شود. این نوع درایو در کاربردهای روزانه نیز بسیار به کار گرفته می‌شود.
  • VFD: همان درایو کنترل دور فرکانس متغیر و از مرسوم‌ترین نوع اینورترها به شمار می‌آید. این درایوها سرعت موتور را از طریق فرکانس و ولتاژ ورودی به موتور کنترل می‌کنند. از این درایو به منظور صرفه‌جویی انرژی در فن‌ها و پمپ‌ها استفاده می‌شود.
  • VVVF: این درایوها از نوع کنترل دور فرکانس متغیر و ولتاژ متغیر هستند. از این درایوها معمولا در صنایع استفاده می‌شود؛ به عنوان مثال، صنعت آسانسور و استخراج مواد معدنی. بنابراین حتما متوجه شده‌اید که این درایوها مربوط به کنترل موتورهایی است که با توان بالا مشغول به کار هستند.

از آن جایی که از درایوهای VFD بیشتر استفاده می‌شود، ما آموزش سیم بندی مدار قدرت و فرمان درایو را به این اینورتر اختصاص می‌دهیم.

نکاتی در مورد نصب و راه اندازی درایو فرکانس متغیر یا همان VFD

اول بیایید ببینیم که از این درایوها در چه مواردی باید استفاده کنیم. VFDها بهترین گزینه برای کنترل سرعت موتورهای القایی سه‌فاز هستند. حالا شاید شما بخواهید که از این درایوها برای کنترل موتورهای تک‌فاز استفاده کنید؛ در این صورت باید بدانید که اگرچه این کار از نظر فنی مشکلی ندارد، اما قطعا برای موتور شما مشکل ایجاد خواهد کرد.

معمولا این اینورترها الکتروموتور شما را بیش از حد گرم می‌کنند و در نهایت نتیجه آن چیزی نیست جز این که عمر مفید موتور پایین می‌آید.

همچنین پیش از اقدام به نصب درایو باید به سایز VFD توجه داشته باشید. سایز درایو مورد نظر باید متناسب با سایز موتور انتخاب شده باشد. همچنین در این انتخاب باید جریان عبوری از موتور و میزان ولتاژ ورودی به آن را نیز در نظر بگیرید.

نکاتی در سیم بندی مدار قدرت و فرمان درایو

پنل قطع کننده در نصب و راه اندازی درایو

در قدم بعدی باید اندازه کلید قطع کننده مدار را کنترل کنید. این کلید باید با جریان عبوری از مدار و نوع VFD شما متناسب باشد. به این منظور بهتر است که از پنل‌های قطع کننده مدار استفاده کنید.

برای این که پنل قطع کننده را به مدار وصل کنید باید مراحل زیر را پیش ببرید:

  • ابتدا برق ورودی را قطع کنید؛
  • پنل کلید قطع کننده مدار را نصب کنید؛
  • پوشش پنل را درآورید؛
  • حالا قطب‌های ولتاژ، جریان و مدارشکن را وصل کنید.

پس از پشت سر گذاشتن این مراحل حالا نوبت به اتصال سیم‌ها از پنل قطع کننده مدار به VFD می‌شود. به این منظور شما سه سیم برق و یک سیم زمین در دست دارید که باید این سیم‌ها را از پنل قطع کننده مدار به درایو وصل کنید.

موتور تک‌فاز را به VFD وصل کنید

برای نصب و راه اندازی درایو ، در قدم اول باید سیمی با سایز مناسب انتخاب کنید. نگاه کنید که از چه سیمی با چه سایزی برای سیم‌کشی کلید قطع کننده مدار به درایو خود استفاده کرده‌اید، سایز این سیم برای این مرحله نیز مناسب است. حالا سیم‌ها را از بهترین مسیر به موتور برسانید.

سپس نوبت به سیم بندی مدار قدرت و فرمان درایو می‌رسد. برای این کار از نمودار اتصالات روی موتور کمک بگیرید. موتورهای سه فاز معمولا دو ولتاژ دارند. این بدان معنا است که بسته به نحوه اتصال نوع ولتاژ آن‌ها نیز متفاوت است؛ بنابراین با توجه به ولتاژ در دسترس باید نحوه اتصال را انتخاب کنید.

نصب و راه اندازی درایو

حالا زمان آن رسیده است که سیم‌های برق را به ترمینال‌های موتور وصل کنید. ابتدا باید فازهای U، V و W درایو VFD به ترمینال‌های موتور متصل شوند. برای این کار از دستورالعمل سیم بندی مدار قدرت و فرمان درایو کمک بگیرید.

یادتان باشد که برای این کار به مهره‌های مخصوص اتصال نیاز دارید. در نهایت باید از محکم بودن اتصالات سیم‌ها مطمئن باشید؛ به این منظور سیم‌ها را بکشید. اگر هیچ سیمی از زیر مهره درنیامد، شما به خوبی از عهده کار خود برآمدید. اما اگر حتی یک سیم از زیر مهره بیرون آمد باید مجددا سیم‌ها را به موتور وصل کنید.

سیم‌ها را به درایو وصل کنید

در این مرحله باید سیم‌ها را از کلید قطع کننده به درایو وصل کنید. در سیم بندی فرمان قدرت و فرمان درایو سیم‌های خط، سیم‌هایی هستند که از کلید قطع کننده در مدار خارج می‌شوند. این سیم‌ها باید ترمینال‌های زیر وصل شوند:

  • T/L3
  • S/L2
  • R/L1

حالا یک سیم زمین برای شما باقی می‌ماند که آن را باید به پیچ سبز رنگ زمین ببندید.


مشاهده قیمت انواع اینورتر الکتروموتور
 

درایو را راه بیندازید

حالا که تمام کارهای لازم را انجام داده‌اید، نوبت به راه‌اندازی سیستم و استفاده از آن می‌رسد. در این مرحله باید کلید قطع کننده را وصل کنید. پس از آن که این کلید را در حالت وصل قرار دادید، در مرحله بعد باید موارد زیر را در درایو خود تنظیم کنید:

  • نوع موتور؛
  • توان نامی؛
  • ولتاژ نامی؛
  • جریان نامی؛
  • سرعت نامی و فرکانس نامی موتور.

برای تنظیم هر کدام از این پارامترها باید به برنامه‌ای که در دفترچه راهنمای درایو شما نوشته شده است، مراجعه کنید. در نهایت با استفاده از دکمه‌های شروع، توقف و غیره موتور خود را راه بیندازید. تمام شد؛ از همین حالا سرعت موتور شما تحت کنترل است.

کلام آخر

اگر به دنبال انتخاب و راه‌اندازی درایو برای موتورهای اطراف خود هستید، باید بدانید که در مسیر درستی قرار دارید. با اطلاعاتی که در این مقاله در اختیار شما قرار دادیم، دیگر با سیم بندی مدار قدرت و فرمان درایو آشنا شده‌اید. به این ترتیب با کمک این اطلاعات می‌توانید درایو را به موتور وصل کنید.

اگ به دنبال اطلاعات بیشتری در این حوزه هستید، پست‌های اینستاگرام تسلاکالا را از دست ندهید.

    • سلام وقتتون بخیر مهندس، به مقاله های بخش راه انداز الکتروموتور، کاتالوگ هایی که توی مشخصات فنی درایوهامون توی سایت گذاشتیم و
      اینستاگرام تسلا کالا سر بزنید. آموزش و کاتالوگ راه اندازی درایوهای مختلف رو میتونید ببینید.

  • سلام وقت بخیر مدار راه اندازی موتور سه فاز با اینورتر به چه شکل هست ؟استفاده از حفاظتها قبل از اینورتر باید انجام بشه ؟

    • سلام وقتتون بخیر مهندس
      سیم بندی مدار فرمان درایوها توی قسمت manual کاتالوگ هاشون وجود داره.
      شما سیم بندی چه درایوی رو از کدوم برند میخواید؟
      توی سایت تسلاکالا و قسمت اینورتر و درایو، کاتالوگ درایوها قرار گرفته. میتونید مشاهده کنید.

  • سلام مهندس خسته نباشید تنظیمات منوال درایو hpdriveرودرآرشیوتون دارید اگه بفرستید ممنون میشم ازتون این درایوروی آسانسورنصبه

    • سلام مهندس، وقتتون بخیر. متاسفانه این برند رو کار نمیکنیم و منوالش رو نداریم. به سایت خود این درایو سر بزنید احتمالا پیدا کنید کاتالوگش رو.

  • سلام مهندس
    می بخشید
    ما هم مشکل پیدا کردیم
    و روی صحفه ال ای دی اینورتر ما نوسته
    نیازمند سرویس دوره ای
    ایا مشکل نرم افزاری هست
    یا سخت افزاری
    یا شرکته بهش داده
    بعد از شش ماه کار؟
    تسکر

    • سلام وقت بخیر. باید با شرکت پشتیبانی تماس بگیرید
      اگر مشکل سخت افزاری هم نباشه برای رفع ارور اونها باید کد وارد کنند.

  • سلام،ممنون از مقاله هاتون،،عالی هستیدـ
    اموزش کلی از صفر تا صد در مورد درایور و اینورتر و بانک خازنی ب صورت فایل ویدیویی دارید؟و چطور تهیه کنیم

    • سلام وقتتون بخیر. ممنون از توجهتون. نه متاسفانه، فایل آموزشی کامل ویدیویی نداریم. ولی مقالات زیادی هم در مورد درایو و هم در مورد بانک خازنی توی آکادمی تسلاکالا هست که میتونی درایگان مطالعه کنید.


/* ]]> */