فروشگاهی برای خرید مطمئن تجهیزات برق‌صنعتی می‌خواهید؟ کلیک کنید
آکادمی تسلا کالا

نکات مهم بدنه تابلو برق [Switchgear]+انواع جنس بدنه تابلو برق صنعتی

بدنه تابلو برق

بدنه تابلو برق

محفظه‌هایی که برای تابلو برق‌ها ساخته می‌شوند، دارای جنس‌های متفاوتی هستند که این محفظه یا بدنه، باید از تجهیزات داخل تابلو برق در برابر انواع آسیب‌های محیطی محافظت کند. جنس بدنه تابلو برق ، باید بسیار مستحکم و بادوام باشد. بسیاری از تابلو برق‌های موجود در بازار از بدنه‌های مقاوم بهره می‌برند. بهترین جنس بدنه تابلوهای برق کدام است؟ هرکدام از تابلو برق‌ها کاربرد خاص خود را دارند. در این مطلب به طور کامل شما را با بدنه انواع تابلو برق‌ها و موارد استفاده از آنها آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

بدنه تابلو برق
  • کامپوزیت، فلزی و پلاستیکی
  • بهترین قیمت و کیفیت
  • ارسال به سراسر کشور
قیمت بدنه تابلو برق >

 

بررسی انواع جنس بدنه تابلو برق

بدنه محفظه‌های تابلو برق از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شود. هر کدام از این تابلو برق‌ها برای مصارف خاصی تولید می‌شوند و کاربردهای متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. همچنین در محیط‌های متفاوتی نصب می‌شوند. در ادامه با جنس‌های مختلف بدنه این تابلوها بیشتر آشنا خواهید شد.

نمونه تصویر بدنه تابلو برق با درب باز و بسته

تابلو برق با بدنه کامپوزیت

یکی از انواع بدنه تابلو برق هستند. این نوع تابلو برق‌ها از جدید‌ترین نمونه‌های موجود در بازار هستند. بدنه تابلو برق کامپوزیت ، بسیار ایمن، مقاوم و مستحکم است. برای ساخت این بدنه، از ترکیب رزین ترموست و شیشه استفاده می‌کنند. از نظر ابعاد هم مطابق با استانداردهای آلمان طراحی و تولید می‌شوند.

این تابلو برق‌ها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، جایگزین خوبی برای تابلوهای بدنه فلزی محسوب می‌شوند. این نوع تابلوها با توجه به عمر طولانی که دارند، برای استفاده در محیط‌های بیرونی مناسب‌تر هستند. همچنین نسبت به سایر بدنه‌ها، قیمت مناسب‌تری هم دارند. از دیگر ویژگی‌های مهم این بدنه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام و دوام بالا
  • ضد اشعه UV
  • مقاومت بالا در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی
  • مقاومت در برابر آتش‌سوزی
  • عایق الکتریسیته
  • طول عمر بسیار بالا

تابلو برق با بدنه فلزی

برای این تابلو برق‌ها، بدنه‌ای از جنس فلز در نظر گرفته می‌شود. جنس بدنه تابلو برق فلزی را با رنگ الکترواستاتیک پوشش می‌دهند تا از آسیب در امان بماند. برخی از این تابلوها با ورقه‌های گالوانیزه تولید می‌شوند. به طور کلی از این جنس بدنه، برای محیط‌های بیرونی استفاده می‌کنند.

این نوع بدنه‌ها برای محیط‌های اسیدی و مرطوب مناسب هستند؛ زیرا برای ساخت آنها از ورقه‌های استیل ضد زنگ استفاده می‌کنند. فلز به دلیل خاصیت فرم‌پذیری، به‌راحتی در ابعاد و شکل‌های مختلف تولید می‌شود. همین ویژگی آن را از بقیه تابلوها متمایز می‌کند. تابلوهای فلزی دارای هزینه مناسبی هم هستند. با این وجود معایبی هم دارند که نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد. یکی از معایب بزرگ این تابلوها، رسانا بودن آنهاست. تابلوهای فلزی به دلیل رسانا بودن، احتمال برق‌گرفتگی را بیشتر می‌کنند.

چرا که هیچ فلزی بیشتر از این زمان، نمی‌تواند در برابر رطوبت دوام بیاورد. همچنین این جنس تابلوها در برابر آتش‌سوزی هم مقاومت چندان بالایی ندارند. فلز در مواجهه با آتش‌سوزی، خیلی زود به حرارت بالا می‌رسد. همین موضوع باعث آسیب دیدن تجهیزات داخلی تابلو برق می‌شود.

تابلو برق با بدنه پلی کربنات

نوعی دیگر از بدنه تابلو برق است که با ترکیب الیاف کربن و ترموپلاستیک تولید می‌شوند. با توجه به جنسی که دارند، برای محیط‌های بیرونی به هیچ وجه مناسب نیستند. همچنین پلی کربنات‌ها در برابر تابش اشعه‌های خورشید مقاومت بالایی ندارند.

تابلو برق پلی کربنات در برابر آتش‌سوزی و حرارت بالا هم مقاوم نیستند. با این تفاسیر، بهتر است از این نوع تابلو برق‌ها برای محیط‌های داخلی استفاده شود.

نمونه بدنه تابلو برق فلزی، پلی کربنات و کامپوزیت

اصول ایمنی و استاندارد‌هایی که در بدنه تابلو برق باید رعایت شوند!

به طور کلی هنگام کار با تابلو برق‌ها باید نکاتی را برای حفظ سلامتی افراد و ایمنی تجهیزات رعایت کنید. این نکات شامل بدنه تابلوهای برق هم می‌شوند. در ادامه با این اصول ایمنی آشنا می‌شوید.

استفاده از تجهیزات اطفای حریق

بروز آتش‌سوزی گاهی اوقات اجتناب‌ناپذیر است. گاهی با وجود این که تمام موارد پیشگیری رعایت می‌شوند، اما باز هم آتش‌سوزی اتفاق می‌افتد. برای مقابله صحیح با آتش‌سوزی تابلو برق، باید تمام افرادی که با تابلو سروکار دارند، اطلاعات کافی در مورد نحوه استفاده از تجهیزات اطفای حریق را داشته باشند. برای راحتی کار بهتر است از دستورات سازندگان این تجهیزات که روی آنها نصب می‌شوند استفاده شود. همچنین بهتر است وسایل کمک‌های اولیه برای افرادی که دچار برق‌گرفتگی یا آتش‌سوزی می‌شوند در دسترس باشد.

قرار دادن قواعد ایمنی نگهداری تابلو برق در معرض دید

یکی از راهکارهای افزایش ایمنی، این است که قوانین مربوط به نگهداری از تابلوها را روی بدنه تابلو برق نصب کنید. تمام موارد مربوط به اصول ایمنی، محدوده دسترسی افراد، شیوه نگهداری، نوع استفاده و … باید به صورت کاملا شفاف شرح داده شوند.

در دسترس قرار دادن نمودارهای خطای احتمالی

بهتر است برای جلوگیری از هرگونه خطر احتمالی علاوه‌بر دادن آموزش‌های لازم به افراد، اخطارهای لازم با فرم‌های خاصی روی تابلو برق نصب شوند. این اخطارها باید در معرض دید افراد قرار داشته باشد. همچنین هرگونه تغییرات روند استفاده از تجهیزات، باید روی بدنه نصب شود تا افراد از آن آگاه باشند.

جلوگیری از هرگونه آلودگی

با توجه به حساسیت تجهیزات داخلی تابلو برق‌ها، ورود هرگونه گردوغبار، آلودگی، حشرات موذی و … کارکرد آنها را با اختلال جدی مواجه خواهد کرد. به همین دلیل باید اصطلاحا چفت و بست بدنه تابلو برق به دقت مورد برسی قرار بگیرد تا از نفوذ آلودگی‌های محیطی جلوگیری شود. وجود پاکیزگی در تابلو برق، بهترین عملکرد را برای شما در پی خواهد داشت. توصیه می‌شود برای تمیزی آلودگی‌های داخل تابلو برق از وسایل مکشی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که از دست زدن به تجهیزات شل شده خودداری فرمائید و هنگام تمیز کردن تابلو برق، برق مرکزی را قطع کنید.

برگزاری دوره‌های آموزشی تعمیر و نگهداری

پرسنل یا افرادی که با تابلو برق سروکار دارند، باید اطلاعات کافی در خصوص شرایط نگهداری تجهیزات و بدنه تابلو برق داشته باشند. به همین دلیل بهتر است دوره‌هایی را برای این افراد در نظر بگیرید. در این دوره‌های آموزشی، باید نحوه کار با تابلو برق، شرایط نگهداری و … توضیح دهید.

برون سپاری خدمات نگهداری و تعمیرات تابلو برق

بهتر است کار نگهداری و تعمیرات بدنه و تجهیزات تابلو برق را به افراد و شرکت‌های متخصص در این حوزه بسپارید. مهندسینی که در این حوزه متخصص هستند، تمامی سرویس‌های لازم را با هدف رفع مشکلات موجود انجام خواهند داد. به این ترتیب خیال شما هم بابت خطرات احتمالی از بین خواهد رفت. همچنین تاریخ بازدید و تعمیر تابلو برق توسط متخصص یادداشت می‌شود تا دوره‌های بازدید بعدی هم مشخص شود.
تیم فنی تسلاکالا ، تمامی خدمات طراحی، تعمیر، مشاوره، نصب و راه‌اندازی انداع تابلو برق را ارائه می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 02191026126 تماس بگیرید.

عوامل موثر بر قیمت بدنه تابلو برق

قیمت تابلو برق‌ها با توجه به جنس بدنه، نوع تجهیزات داخل آنها و … متغیر است. برای مثال جنس تابلو برق کامپوزیت، قیمت مناسب‌تری نسبت به سایر تابلوها دارد. به طور کلی عوامل دیگری، مثل نرخ دلار، تورم و … نیز روی قیمت نهایی بدنه تابلوهای برق موثر هستند.

داخل و بدنه تابلو برق

کلام پایانی

بدنه تابلو برق از جنس‌های متفاوتی ساخته شده‌اند. جنس فلزی با رنگ‌های الکترواستاتیک پوشش داده می‌شوند، اما در برابر آتش‌سوزی و بسیاری از عوامل محیطی دیگر، ازجمله رطوبت، مقاومت لازم را ندارند. از طرف دیگر تابلو برق‌های با جنس کامپوزیت، مقاومت بالایی در برابر عوامل و آسیب‌های محیطی دارند و معمولا از آنها در محیط‌های بیرونی استفاده می‌کنند. همچنین از تابلوهای پلی کربنات هم به دلیل آسیب‌پذیری بالا در برابر خطرات احتمالی در محیط‌های داخلی استفاده می‌کنند. برای حفظ و نگهداری بدنه و تجهیزات تابلوهای برق، باید اصول و شرایط خاصی را رعایت کنید که در این مطلب به آنها اشاره کردیم.


/* ]]> */