فروشگاهی برای خرید مطمئن تجهیزات برق‌صنعتی می‌خواهید؟ کلیک کنید
آکادمی تسلا کالا

کنتاکتور تک فاز یا بی صدا چیست؟ + تست سلامت

کنتاکتور تک فاز یا بیصدا

کنتاکتور تک فاز یا بی صدا، ویژگی ها و کاربرد های آن و همچنین نحوه تست سلامت این کنتاکتور ها در این مقاله بررسی شده است.

کنتاکتور یکی از بخش های مدار الکتریکی اصلی می باشد. این تجهیز می تواند روی ادوات کنترل قدرت و یا استارتر نصب شود و برای متصل کردن یا قطع کردن خطوط منابع تغدیه عبوری از خطوط قدرت و یا قطع و وصل کردن مکرر مدارهای قدرت الکتریکی و هم چنین برای کنترل ماشین های پیچیده استفاده می شود.

کنتاکتور تک فاز  یا بی صدا چیست؟

یکی از انواع کنتاکتورها که در صنعت برق از آن ها استفاده می شود، کنتاکتور تک فاز یا بی صدا می باشد. کنتاکتور های تک فاز صرفا یک رله هستند مثل بوبین های کنتاکور های سه فاز.

این کنتاکتورها یک رله و یک بوبین دارند که با برق دار شدن بوبین رله فعال شده و وصل می‌گردد و به این دلیل که ورودی و خروجی دارد در نتیجه کنتاکتور به حساب می‌آیند.

کنتاکتور تک فاز نسبت به انواع سه فاز، کوچک تر بوده و همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید شبیه یک کلید مینیاتوری می‌باشند:

کنتاکتور تک فاز چینت

 

کاربردهای کنتاکتور تک فاز:

کنتاکتور تک فاز یا بی صدا، کاربردهای زیادی در بخش های مختلف صنعت برق دارند. یکی ازگسترده ترین کاربردهای این کنتاکتورها در سیستم های هوشمند سازی، به ویژه خانه های هوشمند است.

در خانه های هوشمند، تمامی کنترلرها، خروجی های رله ای، با قدرت جریانی پایینی دارند. از طرفی مصرف کننده ها نیز اکثرا جریان هایی بالاتر از جریان نامی رله ها نیاز دارند. در این مواقع کنتاکتور تکفاز بهترین راه حل برای این موضوع می باشد.

در ادامه به چند نمونه دیگر از کاربردهای کنتاکتور تک فاز، اشاره می کنیم:

کنترل سیستم های روشنایی، کولرهای گازی، پمپ های آبیاری تک فاز، پمپ های کف کش کشاورزی و  دستگاه های ماینر.

از شما دعوت می کنیم که ویدیو زیر که در رابطه با کاربردهای کنتاکتور تک فاز در پیج اینستاگرام ما منتشر شده، را ببینید.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by تسلاکالا؛ تجهیزات بانک خازنی (@teslakalacom) on


برخی از کنتاکتورهای تک فاز، می توانند جای کنتاکتور های فرمان و حتی رله های شیشه ای را هم بگیرند. چرا که در ماژول های مختلف نظیر تک پل،دو پل، سه پل و چهار پل وجود دارند. این ماژول ها با فرمان تحریک، تغییر وضعیت می دهند.

در شکل زیر  می توانید دو نمونه از کنتاکتورهای تک فاز، با تعداد پل های مختلف را مشاهده کنید:

کنتاکتور تک فاز یا بی صدا دو پل و چهارپل

 

 

 

مزایای استفاده از کنتاکتور تک فاز:

صدای قطع و وصل کم:

در محیط های غیر صنعتی مثل محیط خانه های مسکونی، واحد های تجاری اداری و غیره، یکی از چالش ها، صدای بلند قطع و وصل کنتاکتورهای سه فاز می باشد. کنتاکتور تک فاز یا بی صدا در هنگام قطع و وصل، صدای بسیار کمی دارد، به همین دلیل، استفاده از آن ها، مشکل عنوان شده را برطرف می کند.

اشغال فضای کم توسط کنتاکتور تک فاز در تابلو برق:

تعداد زیاد کنتاکتور، باعث افزایش سایز تابلو برق می شود. کنتاکتورهای تک فاز، به نسبت سه فاز دارای ابعاد کوچکتری اند که این امر موجب کاهش ابعاد تابلو برق و هزینه می شود.


مشاهده قیمت انواع کنتاکتور تک فاز
 

قیمت مناسب:

از نظر رنج قیمت کنتاکتورهای تک فاز موجود در بازار، عموما قیمت پایین تری، نسبت به کنتاکتورهای سه فاز دارند.

عدم نیاز به تعمیر و نگهداری های فصلی:

کنتاکتورهای تک فاز، به دلیل کیفیت مناسب و نوع ساختار، از نظر نگهداری شرایط مناسبی را ایجاد می کنند و نیاز به تعمیر و نگهداری فصلی ندارند.

 

تست سالم بودن کنتاکتور تک فاز:

برای تست کنتاکتور تک فاز، کافی است که یک فاز و یک نول به کنتاکت های A1 و A2 آن بدهیم و بررسی کنیم که اتصال بین کنتاکت ها برقرار م شود یا خیر؟!

بعد از روشن شدن کنتاکتور، باید بررسی کنیم که پیچ های قدرت کنتاکتور یعنی پیچ های شماره ۱، ،۲ ،۳ ،۴ به هم وصل می‌شوند یا خیر؟!

در تصویر زیر، پیچ های قدرت و کنتاکت های A1 و A2 یک کنتاکتور تک فاز، نشان داده شده است:

 

پس از برق دار کردن کنتاکتور تک فاز و بوبین آن، باید کنتاکتور وصل شود. سپس، بعد از مطمئن شدن از وصل شدن کنتاکتور،پیچ های قدرت را با تست بوق (Buzzer) مولتی متر بررسی می‌کنیم. اگر صدای Buzzer را شنیدیم، پس کنتاکت ها سالم و در نتیجه کنتاکتور تک فاز یا بی صدا سلامت است.

در تصویر زیر، می توانید علامت تست بوق را در درجه رنج یک مولتی متر ببینید:

 

تست سلامت کنتاکتور با مولتی متر

 

 


/* ]]> */