فروشگاهی برای خرید مطمئن تجهیزات برق‌صنعتی می‌خواهید؟ کلیک کنید
آکادمی تسلا کالا

ساعت نجومی چیست و چگونه تنظیم می‌شود؟+تفاوت ساعت نجومی و ساعت فرمان

مقاله ساعت نجومی چیست؟

ساعت نجومی

دستگاه‌های زیادی داخل تابلو برق قرار دارند. هر کدام از آنها کاربردهای مخصوص خود را دارند. یکی از  دستگاه‌هایی که در داخل تابلو برق نصب می‌شود، ساعت نجومی است. این ساعت کاربردهای زیادی دارد. همانطور که از عنوانش پیداست، براساس موقعیت جغرافیایی و طلوع و غروب خورشید کار می‌کند. با این اوصاف استفاده از این ساعت چه مزایایی دارد؟ در این مطلب به معرفی کامل این ساعت و نحوه عملکرد آن می‌پردازیم.

انواع ساعت نجومی
  • برند و مدل‌های مختلف
  • بهترین قیمت بازار
  • ارسال به سراسر کشور
قیمت ساعت نجومی >

به شما پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر در مورد تابلو برق، به مقاله ” تابلو برق چیست ” که در آکادمی تسلاکالا منتشر شده مراجعه کنید.

ساعت نجومی را بیشتر بشناسید.

این ساعت حاوی اطلاعاتی مرتبط با نجوم است. اطلاعاتی از قبیل موقعیت سیاره‌ها، ستاره‌ها، خورشید و ماه و … روی صفحات این ساعت درج می‌شوند. از این ساعت‌ها برای تنظیم و کنترل خودکار روشنایی استفاده می‌کنند. ساعت‌های نجومی از آسیب در امان هستند؛ چرا که در داخل تابلو برق نصب می‌شوند. این ساعت‌ها شباهتی هم به فتوسل‌ها دارند، اما فتوسل‌ها خارج از تابلو نصب می‌شوند و از انواع آسیب‌های محیطی در امان نیستند.

برای استعلام قیمت تابلو برق می‌توانید به سایت تسلاکالا مراجعه کنید.

با تنظیم ساعت نجومی، روند استفاده از انرژی اصلاح می‌شود. درواقع نصب این ساعت، باعث جلوگیری از مصرف بی‌رویه برق خواهد شد. وقتی این ساعت نصب می‌شود، اطلاعات جغرافیایی و … نمایش داده شده و کنترل میزان روشنایی به صورت خودکار اتفاق می‌افتد. نکته قابل ذکر دیگر این است که ساعت‌های نجومی، هنگام غروب آفتاب فعال و در طلوع آفتاب غیرفعال می‌شوند.

3 نمونه ساعت نجومی

درواقع ساعت‌های نجومی، زمان طلوع و غروب آفتاب را محاسبه کرده و از این طریق باعث کنترل میزان روشنایی می‌شوند. نکته جالب این است که برای تنظیم میزان روشنایی به دریافت نور احتیاجی ندارند. این تنظیم از طریق محاسبه مختصات و اطلاعات طول و عرض جغرافیایی صورت می‌گیرد. به این ترتیب دقت بسیار بالایی هم دارند.

ساعت نجومی چه کاربردی دارد؟

همانطور که اشاره شد، نصب این ساعت‌ها در داخل تابلو برق، باعث جلوگیری از مصرف بی‌رویه و کاهش مصرف برق می‌شود. باتوجه به اینکه ساعت‌های نجومی در تابلو برق نصب می‌شوند، قابلیت استفاده در بسیاری از فضاها را دارند. معمولا از این ساعت‌ها برای پارک‌ها، خیابان‌ها، فروشگاه تجهیزات الکتریکی و … استفاده می‌کنند. چرا که به دلیل قرارگیری در داخل تابلو برق، امکان آسیب از طریق عواملی، مثل سرما و گرما، رطوبت، گردوخاک و … وجود ندارد.

ساعت نجومی چگونه تنظیم می‌شود؟

وقتی برق تغذیه این دستگاه متصل شود، اعداد به شکل اتوماتیک روی صفحه آن ظاهر می‌شوند. این اعداد باید بر اساس اصول خاصی تنظیم شوند. این اعداد به صورت پیش‌فرض شامل زمان فعلی، تاریخ فعلی، زمان غروب و طلوع آفتاب است. تمامی مقادیر این اعداد از طریق دکمه‌های خود ساعت قابلیت تنظیم دارند.

همانطور که اشاره شد، انواع ساعت نجومی در داخل تابلو برق نصب می‌شوند. با این وجود نحوه سیم‌بندی، نصب و اتصال آنها چگونه صورت می‌گیرد؟ با استفاده از فاز و نول در قسمت ورودی، ساعت به صورت صحیح نصب می‌شود. برای قسمت خروجی هم فازی با آمپرهای متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته قابل توجه این است که هم نول و هم فاز خروجی، بدون واسطه به دستگاه مصرف‌کننده وصل می‌شوند.

اگر ساعت‌های نجومی را به قصد اتصال به دستگاه‌هایی با روشنایی کم می‌خواهید، باید اتصال آن به وسیله خروجی انجام شود. اگر این ساعت به دستگاه‌هایی با روشنایی بالا وصل شود، استفاده از کنتاکتور در کنار جریان خروجی ضروری و لازم است.

عملکرد ساعت‌های نجومی به چه شکل است؟

برخی از این ساعت‌ها که در داخل تابلو برق نصب می‌شوند، مجهز به مموری یا حافظه داخلی هم هستند. با استفاده از حافظه داخلی، جغرافیای استان مورد نظر به صورت کد یا شماره ظاهر می‌شود. همچنین با استفاده از اینترنت، زمان طلوع و غروب آفتاب محاسبه می‌شود. این کار از طریق اندازه‌گیری طول و عرض جغرافیایی اتفاق می‌افتد. به این ترتیب محل موردنظر روشن یا خاموش خواهد شد.

ساعت نجومی چه ویژگی‌ و مزایایی دارد؟

برای این ساعت، باتری لیتیومی بسیار قوی درنظر گرفته شده که بعد از قطع برق ورودی، حدود 5 سال اطلاعات را حفظ می‌کند. این اطلاعات شامل ساعت، تاریخ، تنظیمات و … می‌شود. ساعت‌های نجومی مجهز به سیستم میکروپروسسوری هستند. این سیستم کار خاموش یا روشن کردن چراغ‌های روشنایی را برمبنای طول و عرض جغرافیایی برعهده دارد.

برای این ساعت‌ها سیستم ایمنی خاصی در برابر نوسانات ولتاژ درنظر گرفته شده که بین 175 تا 255 ولت محدوده آن است. یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه این ساعت، قابلیت تنظیم ساعت تابستان و زمستان با اختلاف یک ساعت است. این تنظیم هم به صورت خودکار و هم به صورت دستی انجام می‌شود. همچنین بعد از غروب آفتاب، روشنایی با استفاده از تایمر قابل تنظیم خاموش می‌شود.

3 مدل ساعت نجومی

انواع ساعت‌های نجومی مزایایی دارند که آگاهی از آنها خالی از لطف نیست. در ادامه برخی از این مزایا را تشریح می‌کنیم:

  • دقت این ساعت در تعیین زمان طلوع و غروب آفتاب بسیار بالاست.
  • تایمری که درون ساعت وجود دارد از 1 تا 12 ساعت قابلیت تنظیم دارد.
  • در هر شرایط طبیعی و محیطی قابل استفاده است.
  • اگر جریان برق به صورت ناگهانی قطع شود، تنظیمات تاریخ و ساعت ثبت می‌شوند.
  • چراغ‌ها و لامپ‌های آن به صورت دستی هم قابلیت روشن و خاموش شدن را دارند.

ساعت نجومی چه تفاوتی با ساعت فرمان دارد؟

ساعت فرمان قابلیت تنظیم زمان را به صورت یکبار در سال دارد. به این معنی که فقط یک بار تنظیمات مخصوص آن انجام می‌شود و در طول سال ثابت می‌ماند. از سوی دیگر ساعت‌های نجومی متناسب با افق و مختصات هر استان تنظیم می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با ساعت فرمان، به مقاله ” ساعت فرمان چیست ” که درآکادمی تسلاکالا منتشر شده است، مراجعه کنید.

معرفی یک برند محبوب از این تجهیز

ساعت نجومی شیوا امواج، یکی از انواع ساعت‌های نجومی است که حافظه داخلی دارد. این ساعت با استفاده از کدهای عددی، موقعیت جغرافیایی هر استان را ذخیره می‌کند. هر استان شماره مخصوص به خود را دارد. طول و عرض جغرافیایی در این ساعت از طریق اینترنت شناسایی می‌شود. این ساعت هم با استفاده از اطلاعات طلوع و غروب آفتاب، مکان موردنظر را خاموش یا روشن می‌کند. تجهیزات شیوا امواج در سایت تسلا کالا موجود هستند.

ساعت نجومی شیوا امواج چگونه تنظیم می‌شود؟

همانطور که گفتیم، یکی از برندهای پرطرفدار ساعت نجومی در ایران، شیوا امواج می‌باشد. در ادامه بلوک دیاگرام سیم بندی این ساعت نجومی را بررسی می‌کنیم.

برای نصب این ساعت نجومی، فاز و نول را به ورودی آن متصل می‌کنیم. فاز خروجی این ساعت دارای آمپراژ متفاوت می‌باشد. این فاز خروجی را به همراه یک نول، باید به مصرف کننده وصل کنیم. در صورت زیاد بودن تعداد مصرف کننده، می‌توانیم از کنتاکتور کمک بگیریم.

هنگام نصب ساعت نجومی یا استفاده از کنتاکتور، فاز و نول به ورودی ساعت نجومی و فاز خروجی ساعت نجومی به کنتاکت A1 کنتاکتور وصل می‌شود. سیم نول هم باید به کنتاکت A2 اتصال دهیم. در بخش قدرت کنتاکتور، فاز به یکی از کنتاکت‌های 1، 3 ویا 5 وصل می‌شود و از کنتاکت خروجی مقابل آن هم خروجی گرفته می‌شود. این خروجی به همراه یک نول، به مصرف کننده منتقل می‌شود.

سیم بندی ساعت نجومی شیوا امواج

جمع‌بندی

ساعت نجومی با استفاده از اطلاعات غروب و طلوع آفتاب، باعث روشن و خاموش شدن برق می‌شود. استفاده از این ساعت‌ها، باعث کاهش مصرف انرژی هم می‌شود. این ساعت‌ها به دلیل این که قابلیت نصب در داخل تابلو برق را دارند، برای مکان‌هایی مثل پارک‌ها، خیابان‌ها و … مناسب هستند. برخی از این ساعت‌ها، دارای حافظه داخلی هستند و تنظیمات انجام شده تا سال‌ها ذخیره می‌شود.


/* ]]> */