فروشگاهی برای خرید مطمئن تجهیزات برق‌صنعتی می‌خواهید؟ کلیک کنید
آکادمی تسلا کالا

ساعت فرمان چیست و چگونه عمل می‌کند؟+انواع ساعت فرمان از نظر زمانبندی

مقاله ساعت فرمان چیست

ساعت فرمان چیست؟

امروزه استفاده از ابزارهای الکتریکی، پیچیدگی‌های بیشتری نسبت به گذشته دارد. به همین دلیل باید حتما قبل از مواجهه با آنها، نکاتی را در مورد نحوه کارکرد و نصبشان بدانیم. ساعت فرمان یکی از تجهیزات الکتریکی بسیار پرکاربرد است که از آنها برای زمان‌بندی قطع یا وصل شدن منبع مصرفی استفاده می‌کنند. در این مطلب سعی داریم پاسخ سوال ساعت فرمان چیست را به طور کامل توضیح دهیم.

انواع ساعت فرمان
  • برند و مدل‌های مختلف
  • بهترین قیمت بازار
  • ارسال به سراسر کشور
قیمت ساعت فرمان >

 

این تجهیز، دستگاهی است که در زمان‌های از قبل تعیین شده، فرمان را به خروجی ارسال می‌کند. درواقع این دستگاه شرایطی را فراهم می‌کند تا برق را در زمان‌های خاصی، خاموش یا روشن کنید.

خاموش یا روشن شدن دستگاه مصرف‌کننده، منوط به قطع یا وصل شدن جریان برق از طریق رله است. تفاوت این تایمرها در روزانه، هفتگی یا ماهانه بودن آنهاست. البته اساس کار همه این تایمرها به یک شکل است.

بررسی عملکرد ساعت فرمان

معمولا این ساعت‌ها یک فرمان خروجی با برنامه‌های مختلف دارند. هر کدام از این برنامه‌ها، دارای زمان روشن یا خاموش کردن در دوره‌های خاصی هستند. در همه حالت‌ها ساعت، دقیقه و ثانیه به صورت ثابت قابل تنظیم خواهد بود. تنظیم ساعت فرمان بر اساس برنامه‌های مختلف صورت می‌گیرد.

انواع ساعت فرمان بر اساس نوع تنظیمات چیست؟

ساعت‌های فرمان بر اساس نحوه تنظیم به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. این ساعت‌ها را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

ساعت‌های فرمان آنالوگ

این تایمرها هم در انواع ساعتی، روزانه و هفتگی قابل استفاده هستند. از این تایمرها برای روشن یا خاموش کردن قسمتی از مدار در زمان‌های معینی بهره می‌برند. درواقع ساعت‌های فرمان آنالوگ با استفاده از یک یا چند پلاتین این کار را انجام می‌دهند. همچنین این ساعت‌ها از باتری معمولی تغذیه می‌کنند.

از نظر شیوه کار شباهت زیادی به ساعت‌های دیواری معمولی دارند. برای تنظیم این ساعت‌ها هم از صفحه گردان روی تایمر استفاده می‌کنند. البته نوع تنظیم باتوجه به کمپانی ارائه‌کننده ساعت، ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل حتما باید به دفترچه راهنما و دستورالعمل‌های آن مراجعه کنید.

در تصویر زیر نمونه‌ ساعت فرمان آنالوگ را مشاهده می‌کنید:

ساعت فرمان آنالوگ

ساعت‌های فرمان دیجیتال

این نوع ساعت فرمان مدرن، دارای نمایشگر و چند دکمه برای تنظیمات است. تمام تنظیمات انجام شده به میکروپروسسور منتقل می‌شوند. محاسبات زمان و مکان بر اساس تنظیمات دریافت شده توسط میکروپروسسور انجام می‌شود. خروجی‌ها در ساعت‌های فرمان دیجیتال از نوع رله هستند. به همین دلیل فرامین خواسته شده به آنها داده می‌شود.

در تصویر زیر نمونه‌ ساعت فرمان دیجیتال را مشاهده می‌کنید:

2 نمونه ساعت فرمان دیجیتال

انواع ساعت فرمان از نظر زمان‌بندی چیست؟

ساعت‌های فرمان از نظر زمان‌بندی به چند دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

ساعت‌های فرمان روزانه

این نوع تایمرها که با عنوان 24 ساعته هم شناخته می‌شوند، براساس زمانبندی روزانه خاصی کار می‌کنند. این تایمرها در ساعت‌های مشخصی شروع به فعالیت می‌کنند و تغذیه‌کننده را قطع یا وصل خواهند کرد.

ساعت‌های فرمان خورشیدی

این نوع ساعت‌ها که به نجومی هم معروف هستند، کار قطع و وصل مصرف‌کننده بر اساس طلوع و غروب آفتاب را برعهده دارند. این تایمرها بر اساس زمان‌های نجومی تنظیم می‌شوند.

ساعت‌های فرمان هفتگی

این ساعت‌ها براساس زمان‌بندی خاص روزهای هفته شروع به فعالیت می‌کنند. البته این فعالیت‌ها در ساعات خاصی از روز انجام می‌شوند.

ساعت‌های فرمان ماهانه

سازوکار این ساعت فرمان هم شبیه به ساعت هفتگی است. این تایمرها مشخص می‌کنند که مصرف‌کننده در چه روزهایی از ماه و در چه ساعاتی قطع یا وصل شود.

ساعت‌های فرمان سالیانه

معمولا از این نوع ساعت‌ها برای جشن‌ها، اعیاد، سوگواری‌ها و … استفاده می‌کنند. برای مثال چراغ‌های خیابان براساس تنظیمات ساعت سالیانه به رنگ‌های مختلفی با توجه به مناسبت‌ها تغییر می‌کنند. به این ترتیب کار پرسنل و نیروی انسانی هم برای کنترل مرتب کاهش پیدا می‌کند. این تایمرها براساس روزهای خاصی از سال، شروع به قطع و وصل مصرف‌کننده می‌کنند. حتی زمان‌بندی براساس تاریخ‌های شمسی و قمری هم تلفیق می‌شود.

انواع ساعت فرمان از نظر کارکرد چیست؟

در تقسیم‌بندی دیگری، ساعت‌های فرمان را براساس ولتاژ ورودی و آمپراژ خروجی مورد بررسی قرار می‌دهند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

ساعت با ولتاژ ورودی AC

معمولا ولتاژ ورودی در این ساعت‌ها متغیر است. بازه این تغییر از 210 تا 230 ولت بوده و در برخی محصولات از 95 تا 260 ولت هم می‌رسد.

ساعت با ولتاژ ورودی DC

این نوع ساعت‌ها هم دارای دو بازه ولتاژی متفاوت هستند. برخی از تغذیه‌ها بین 40 تا 60 ولت و برخی دیگر بین 12 تا 40 ولت هستند.

انواع ساعت فرمان از نظر تعداد خروجی‌ چیست؟

این نوع ساعت‌ها هم در تقسیم‌بندی خود به 3 مورد زیر تقسیم می‌شوند:

  • ساعت تک رله
  • ساعت دو رله
  • ساعت چهار رله و بیشتر

نحوه سیم بندی و تنظیمات ساعت فرمان چیست؟

یکی از برندهای پرطرفدار ساعت فرمان در ایران، شیوا امواج می‌باشد. در ادامه بلوک دیاگرام سیم بندی این ساعت فرمان را بررسی می‌کنیم.

برای این کار باید از یک کلید 0-1-2 استفاده کنید. این کلیدها کنترل دستی و اتوماتیک را امکان‌پذیر می‌کنند. خروجی‌های کلید را باید به کنتاکتور متصل کنید. این اتصال به صورت مستقیم انجام می‌شود. البته اتصال خروجی دیگر به تغذیه خواهد بود. به این صورت قطع و وصل مصرف‌کننده خودکار اتفاق خواهد افتاد.

سیم بندی ساعت فرمان شیوا امواج

برای آشنایی بیشتر با کنتاکتور، به مقاله ” کنتاکتور چیست ” مراجعه کنید.

کلام آخر

ساعت فرمان دارای انواع مختلفی است. این نوع ساعت‌ها از نظر زمان‌بندی به روزانه، هفتگی، ماهانه، سالیانه و نجومی تقسیم می‌شوند. هرکدام از این ساعت‌ها دارای زمان‌بندی خاص و دقیقی هستند که مصرف‌کننده را خاموش یا روشن می‌کند.


/* ]]> */