فروشگاهی برای خرید مطمئن تجهیزات برق‌صنعتی می‌خواهید؟ کلیک کنید
آکادمی تسلا کالا

داکت چیست و چه انواعی دارد؟ | تفاوت داکت تابلویی و ترانک

مقاله داکت چیست؟

 داکت و موارد مصرف آن چیست؟

تجهیزات مورد استفاده در صنعت برق روز به روز خلاقانه‌تر می‌شوند. یکی از این تجهیزات که امروزه از آن استفاده می‌شود، داکت نام دارد. داکت تابلویی چیست و چه انواعی دارد؟ داکت‌ها یکی از پرمصرف‌ترین تجهیزات، برای سیم و کابل برق هستند. داکت‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند. در مطلب پیش‌رو به بررسی داکت و انواع آن خواهیم پرداخت.

انواع داکت
  • بهترین برندهای داکت
  • ارسال به سراسر کشور
  • همراه با گارانتی
قیمت انواع داکت >

داکت چیست؟

منظور از داکت، کانال‌هایی هستند که روی دیوار نصب می‌شوند. با نصب این داکت‌ها، سیم‌ها و کابل‌ها از داخل آنها عبور می‌کنند. به این ترتیب نظم و ترتیب بیشتری به سیم و کابل برق داده می‌شود. اگر داکت وجود نداشته باشد، بی‌نظمی و بهم‌ریختگی سیم‌ها مشخص خواهد شد.

با استفاده از داکت، مسیر مشخصی برای سیم و کابل‌ها در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل از آسیب فیزیکی به سیم‌ها هم جلوگیری خواهد شد. همچنین از خطرات دیگری مثل سوختگی، پارگی، خمیدگی، کشیدگی و … هم خبری نخواهد بود. از داکت در سطوحی مثل دیوار، سقف و کف استفاده می‌کنند. اما کاربرد داکت چیست؟ از داکت‌ها علاوه‌بر عبور سیم برق، برای عبور فیبر نوری و شبکه هم استفاده می‌شود. نوع داکت برای هر کدام از کاربری‌ها متفاوت خواهد بود. استفاده از داکت‌های مختلف در ساختمان‌های اداری رایج است.

بررسی مشخصات فنی انواع داکت

انواع داکت‌ها را با توجه به این که در معرض دید قرار دارند، رنگ مخصوص می‌زنند. به همین دلیل داکت‌ها با رنگ‌بندی متنوعی در بازار وجود دارند. معمولا داکت‌ را در انواع رنگ‌های سفید، استخوانی، خاکستری، مشکی و … به بازار عرضه می‌کنند. حتی برخی از داکت‌ها طرح چوب هستند که برای فضاهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. ترانک‌ها نیز شباهت زیادی به داکت دارند. البته اندازه آنها بزرگ‌تر از داکت است و در مجاورت دیوار قرار می‌گیرند.

انواع داکت برق چیست؟

داکت‌ها با توجه به کاربری در انواع مختلفی تولید می‌شوند. در ادامه به معرفی انواع داکت و کاربرد هر کدام از آنها می‌پردازیم.

1. داکت ترموپلاستیک

کاربرد این نوع داکت چیست؟ داکت‌های ترموپلاستیک به دلیل قیمت پایین، ساختار کاربردی و منعطف، برای نصب روی سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع داکت‌ها دوام و استحکام بسیار بالایی دارند. از دیگر مزایای داکت ترموپلاستیک می‌توان به تنوع رنگ بالا، جلوگیری از اتصال کوتاه، انتقال ساده و ظاهر زیبا و شیک اشاره کرد. از این داکت‌ها در محیط‌های مختلفی از جمله سینما، مدرسه، سالن تئاتر، اتاق کنفرانس، ایستگاه مترو، بانک، کارخانجات، نیروگاه‌ها و … استفاده می‌کنند.

2. داکت برق

در این سیستم برای توزیع برق از اتصال یک شینه با کانال‌های نصب‌شده روی سقف استفاده می‌شود. در داکت‌های برق، نصب مربوط به روشنایی و نور به صورت جداگانه یا همزمان انجام می‌شود.

3. داکت فلزی

داکت فلزی نوعی از انواع داکت‌هاست که در آن کابل‌ها به صورت ایمن از سقف یا دیوار عبور داده می‌شوند. داکت‌های فلزی در طول و عرض‌های مختلف تولید می‌شوند. اما شکل ظاهری این نوع داکت چیست؟ داکت‌های فلزی را به صورت یو شکل (U) و از ورقه‌های سوراخ‌دار تولید می‌کنند. این نوع داکت‌ها نسبت به شرایط محیطی، مقاومت بسیار خوبی دارند. به همین دلیل از داکت‌های فلزی اغلب در مکان‌هایی که شرایط خاصی دارند استفاده می‌شود. همچنین در محیط‌هایی که به کابل‌های ضخیم احتیاج دارند از داکت فلزی استفاده می‌کنند.

داکت فلزی

4. داکت کابل

یکی دیگر از انواع داکت‌هاست که برای محافظت از کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع داکت‌ها متناسب با هر محیطی ساخته می‌شوند. این تجهیزات را با فولاد ضدزنگ یا پلاستیک مقاوم تولید می‌کنند. اگر از کفپوش ماسیو، مثل لمینت یا کاشی استفاده شود، اجرای کابل در زیر کفپوش امکان‌پذیر نخواهد بود. در این شرایط از داکت مخصوص کابل استفاده می‌شود.

دو نمونه داکت کابل برق

5. داکت کف

کاربرد این نوع داکت چیست؟ از این داکت‌ها در سطح زمین و برای مسیریابی، کنترل، محافظت و مخفی کردن فیبر نوری، کابل برق و … استفاده می‌شود. داکت کف را 2 قسمتی و به صورت فلزی یا غیرفلزی تولید می‌کنند. این نوع داکت‌ها بسیار مقاوم در برابر ضربه تولید می‌شوند و عمر بالایی هم دارند. داکت‌های کف را در فضای باز استفاده نمی‌کنند و وجود آنها برای محافظت از سیم و کابل ضروری است.

نمونه داکت برق کف

6. داکت قرنیزی

داکت قرنیزی یکی از انواع داکت‌هاست که وزن بسیار سبکی دارد. داکت‌های قرنیزی را از جنس پلاستیک یا آلومینیوم تولید می‌کنند. وجود پوشش ضامن‌دار در این نوع داکت‌ها باعث حرکت باز و بسته می‌شود. استفاده از داکت قرنیزی در اتاق‌ها، باعث منظم ‌شدن سیم‌کشی و محافظت از سیم‌ها خواهد شد.

7. داکت دیواری

کاربرد این نوع داکت چیست؟ از این داکت‌ها برای پشتیبانی و مسیریابی تابلوهای برق و کنترل استفاده می‌کنند. با استفاده از داکت دیواری، مواد شیمیایی با سیم و کابل تماس نخواهند داشت. به همین دلیل در انبارها و گاراژهای خودرو از این داکت‌ها استفاده می‌شود.

8. داکت لوله

یکی دیگر از انواع داکت‌هاست که در انتقال مایعات، گاز یا برخی مواد دیگر مثل خاک اره، آرد نانوایی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. داکت‌های لوله را با توجه به نیاز و کاربرد در سایزهای مختلف طراحی و تولید می‌کنند. داکت لوله را از پلی وینیل کلراید کلرینه، پلاستیک و فلزات گالوانیزه تولید می‌کنند.

9. داکت رایزر چیست؟

کاربرد این داکت چیست؟ داکت‌های رایزر برای انتقال ترانک مورد استفاده قرار می‌گیرند. داکت رایزر برای به حداقل رساندن تلاطم هوا و اصطکاک در سیستم و همچنین جاسازی رایزر لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

10. داکت کمانی

این نوع داکت‌ها بسیار ساده هستند و درب کمانی‌شکلی دارند. داکت‌ کمانی پارتیشن تفکیک‌کننده برای سیم و کابل ندارند.

داکت کمانی

11. داکت اسپلیت

یکی از انواع داکت‌ها هستند که برای سیستم تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می‌گیرند. از داکت‌های اسپلیت برای خنک یا گرم‌کردن فضا استفاده می‌کنند که به کانال تقسیم نیز معروف است. معمولا از داکت اسپلیت در سقف‌های کاذب استفاده می‌شود. به همین دلیل استفاده از آنها رواج زیادی پیدا کرده است. داکت اسپلیت از نظر کارایی شباهت زیادی به کولر گازی و اسپلیت‌های معمولی دارد. تفاوت آنها در نصب و توکار بودن داکت اسپلیت است که به جای پانل روی سطح دیوار از یونیت داخلی استفاده می‌کند.

12. داکت شیاردار

کاربرد این داکت چیست؟ داکت‌های شیاردار همانطور که از نامشان پیداست با شیار تولید می‌شوند. این شیارها فقط کاربرد ظاهری ندارند، بلکه باعث جلوگیری از داغ شدن سیم هم می‌شوند. همچنین وجود شیار به بهبود جریان هوا در داکت کمک زیادی می‌کند. معمولا حجم سیم زیادی در داکت‌های شیاردار استفاده می‌شود. به همین دلیل باید درب مستحکمی داشته باشند. درب داکت‌های شیاردار معمولا قابلیت قفل‌شوندگی دارد.

13. داکت پارتیشن‌دار

این نوع داکت‌ها همانطور که از نامشان پیداست، دارای پارتیشن‌بندی هستند. دلیل قرار گرفتن پارتیشن داخل این داکت چیست؟ وجود پارتیشن از برخورد کابل‌های مختلف به یکدیگر جلوگیری می‌کند. همین موضوع باعث کاهش خطرات احتمالی می‌شود و از ایجاد نویز هم جلوگیری خواهد شد. داکت‌های پارتیشن‌دار در برابر نویزها و تداخل الکترومغناطیسی مقاومت بسیار بالایی دارند. همچنین از ظاهر بسیار زیبا و شیکی برخوردارند.

14 داکت تابلویی

منظور از داکت تابلویی چیست؟ از این نوع داکت‌ها برای کابل‌کشی داخل تابلو برق استفاده می‌شود. این تجهیزات شیارهایی دارند که امکان قرارگیری کابل در مکان‌های موردنظر را فراهم می‌کند.

نمونه داکت شیاردار تابلویی

برای آشنایی بیشتر با تابلو برق، می‌توانید مقاله تابلو برق چیست را مطالعه کنید.

مزایای استفاده از داکت چیست؟

انواع داکت کاربردهای مختلفی دارند که به هر کدام از آنها اشاره کردیم. به طور کلی مزایای استفاده از داکت چیست؟ مزایای داکت عبارتند از:

  • کمک به مرتب و منظم‌شدن کابل یا سیم‌کشی
  • طول عمر بالا
  • جلوگیری از آسیب دیدن کابل‌های ساختمان
  • افزایش زیبایی ظاهری محیط خانه یا اداره
  • جلوگیری از خطراتی مثل برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی

معروف‌ترین برندهای داکت چیست؟

یکی از عواملی که قبل از انتخاب داکت باید مدنظر قرار دهید، برند تولیدکننده انواع داکت است. امروزه برندهای مختلف داخلی و خارجی اقدام به تولید انواع داکت می‌کنند. طبیعتا داکت‌های خارجی کیفیت بهتری هم دارند. به همین دلیل اغلب از برندهای خارجی برای مناطق حساس استفاده می‌شود. البته این به معنای کیفیت پایین برندهای ایرانی نیست. برندهای ایرانی باکیفیت زیادی هم در بازار وجود دارند. به طور کلی مهم‌ترین برندهای داکت عبارتند از:

بهترین برند داکت چیست؟ برای انتخاب بهترین برند، باید به بودجه خود و کیفیت محصولات تولیدشده آن برند توجه داشته باشید.

سایزبندی انواع داکت چیست؟

انواع داکت را بر اساس نیاز در سایزهای مختلفی تولید می‌کنند. برای استفاده از داکت مناسب، باید با این سایزبندی‌ها آشنایی داشته باشید. به طور کلی سایزبندی انواع داکت به شرح زیر است:

  • داکت 11×11
  • داکت 12×12
  • داکت 15×10
  • داکت 16×16
  • داکت 25×16
  • داکت 20×20
  • داکت 25×20
  • داکت 25×25
  • داکت 30×30
  • داکت 40×25
  • داکت 35×40
  • داکت 40×40
  • داکت 45×40
  • داکت 35×60
  • داکت 50×40
  • داکت 60×40
  • داکت 45×60
  • داکت 80×40
  • داکت 90×40
  • داکت 60×60
  • داکت 80×60
  • داکت 90×60
  • داکت 100×60

تفاوت داکت با ترانکینگ چیست؟

تا اینجا با داکت و انواع و کارایی آنها آشنا شدید. داکت نوعی کانال ساده است که کارایی مشخصی دارد. معمولا از داکت برای انتقال دو یا چند سیم و کابل برق استفاده می‌کنند. به همین دلیل حجم زیادی ندارند. ترانکینگ یکی دیگر از تجهیزات مورد استفاده در ساختمان‌هاست که شکل و کارایی پیشرفته‌تری نسبت به داکت دارد.

تفاوت اصلی ترانکینگ با داکت چیست؟ ترانکینگ ظرفیت بالاتری نسبت به داکت دارد. همچنین شامل تعلقاتی مثل پریز، کلید، زاویه، سه‌راهی و پارتیشن است. کاربرد ترانکینگ‌ها با داکت‌ها متفاوت است. از داکت‌ها برای انتقال کابل و سیم در شبکه‌های خانگی ساده استفاده می‌کنند. به همین دلیل هیچ خروجی از داخل داکت نخواهید داشت. با این حال ترانکینگ برای مواردی استفاده می‌شود که حجم کابل‌کشی زیاد باشد. معمولا این کابل‌کشی‌ها دارای پیچ‌خوردگی، ورودی و خروجی است.

نمونه تراکینگ

نحوه نصب داکت برق

موضوع اتصالات داکت از اهمیت بالایی برخوردار است. هنگام نصب داکت، باید تمام نکات اصولی با حساسیت بالایی رعایت شوند. استفاده از اتصالات نامناسب برای داکت، باعث خرابی زودهنگام داکت خواهد شد. موضوع مهم در نصب انواع داکت، انتخاب زاویه و کنج است. سیم و کابل نباید از زاویه‌ها بیرون بزند و در معرض آسیب قرار داشته باشد.

قبل از نصب داکت، باید اندازه دیوارها را بگیرید و سپس سایز متناسب داکت را بر اساس آن انتخاب کنید. داکت را باید با استفاده از اره یا فرز برش بدهید. برای قرار گرفتن داکت روی سطوح هم باید از پیچ مخصوص استفاده کنید.

نکات مهم خرید انواع داکت چیست؟

قبل از اقدام به خرید داکت، باید به برخی فاکتورهای مهم توجه داشته باشید. یکی از این فاکتورها برند و کیفیت داکت مدنظر است. باید داکتی را انتخاب کنید که از نظر کیفیت ثابت شده است. البته نباید از کنار نوع داکت هم به‌سادگی عبور کرد. باید نوع داکت را متناسب با نیاز محیط خود انتخاب کنید. در ضمن نوع کابل و سیمی که قرار است از داخل داکت عبور کند هم باید مشخص شود. در صورتی که از سیم و کابل کمی استفاده خواهید کرد، بهتر است داکت با سایز کوچک‌تر انتخاب کنید.

برای کابل‌های تلفن و برق، بهتر است از داکت‌های پارتیشن‌دار استفاده شود. از طرف دیگر برای نصب ماژول‌هایی مثل پریز برق، باید از داکت شبکه استفاده کنید.

موضوع مهم دیگر سایز داکت است. سایز داکت را باید متناسب با فضای موجود انتخاب کنید. اگر سایز مناسب انتخاب نشود، احتمالا شاهد بی‌نظمی زیادی خواهید بود. اهمیت انتخاب رنگ داکت چیست؟ همانطور که اشاره شد، داکت‌ها را در رنگ‌بندی‌های مختلفی تولید می‌کنند. شما باید با توجه به نوع دکوراسیون خود، اقدام به انتخاب رنگ داکت مورد نظر خود کنید.

نکته مهم دیگر در خصوص درب و قفل داکت‌هاست. بهتر است داکتی را انتخاب کنید که به راحتی باز و بسته شود تا دسترسی به کابل و سیم سخت نباشد. به هر حال باید قبل از انتخاب و خرید داکت به این نکات توجه داشته باشید.

کلام پایانی

داکت چیست؟ داکت یکی از تجهیزاتی است که برای مخفی کردن انواع کابل و سیم برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود داکت از بی‌نظمی و بهم‌ریختگی سیم‌کشی مجموعه جلوگیری می‌کند. همچنین کابل‌ها و سیم‌ها با قرارگیری در داخل داکت از آسیب محفوظ می‌مانند. داکت انواع مختلفی دارد که هر کدام کاربردها و ویژگی‌های خاص خود را دارند. هنگام خرید داکت باید به نوع کاربری و سایز آن توجه داشته باشید.

تسلا کالا، ارائه دهنده انواع تجهیزات برق صنعتی، انواع داکت برق را با بهترین بازار به شما مهندسین برق گرامی، ارائه می‌نماید.


/* ]]> */