فروشگاهی برای خرید مطمئن تجهیزات برق‌صنعتی می‌خواهید؟ کلیک کنید
آکادمی تسلا کالا

انواع خازن های صنعتی و معرفی برخی از شرکت های سازنده خازن

انواع خازن

برند های معروف خازن

در این مقاله انواع خازن صنعتی و شرکت‌های سازنده خازن  مورد بررسی قرار خواهند گرفت. از این رو، در ابتدا یک تعریف کلی از خازن ارائه خواهد شد. سپس با انواع خازن‌های صنعتی برای مصارفی از قبیل اصلاح ضریب توان (بانک های خازنی) ارائه می‌گردد. و در نهایت اطلاعاتی از برندهای معروف انواع خازن‌های صنعتی در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار می‌گیرد. تیم آکادمی تسلا امیدوار است این مطالب بتواند کمک شایانی در انتخاب و خرید تجهیزات مناسب به شما عزیزان بکند.

خازن چیست؟

قطعه‌ای است که برای ذخیره انرژی الکتریکی (ولتاژ) توسط میدان الکترواستاتیکی (بار الکتریکی)، در مدار استفاده می‌شود و با توجه به اینکه بار الکتریکی در خازن ذخیره می‌شود می توان از آن برای ایجاد میدان الکتریکی یکنواخت و پایدار استفاده کرد. از خازن ها به عنوان فیلتر نیز استفاده می‌کنند زیرا سیگنال‌های متناوب یا AC را به راحتی عبور می‌دهند ولی مانع عبور سیگنال‌های مستقیم یا DC می‌شوند.

مصارف خازن در صنعت؟

استفاده از خازن به عنوان تولید کننده بار راکتیو به منظور تنظیم ،کنترل ولتاژ ، جلوگیری از نوسانات قدرت در شبکه‌ها و اصلاح ضریب توان در مصرف کننده‌ها به علت ارزانی و سادگی سیستم آن بسیار متداول است. استفاده از خازن‌ها به صورت شنت و سری در شبکه امکان پذیر است.

به مجموعه‌ای از خازن‌های کنار یکدیگر به منظور اصلاح ضریب توان شبکه، بانک خازنی گفته می‌شود. و مجموعه‌ای که بتواند از طریق آن توان راکتیو را کنترل کرد تابلو بانک خازنی نام دارد. بانک‌های خازنی معمولا در شبکه‌های انتقال انرژی، در پست‌های سوئیچینگ، شبکه توزیع و مراکز صنعتی و غیره استفاده فراوانی دارد.

تابلوهای بانک خازنی برای جبران توان راکتیو و افزایش ضریب قدرت (ضریب توان) در شبکه‌های توزیع فشار ضعیف بکار برده می‌شوند.بانک‌های خازنی اتوماتیک مجهز به یک رگولاتور (کنترل کننده) ضریب قدرت هستند. این رگولاتور مقادیر شکل موج ولتاژ و جریان و اختلاف زمانی آنها را اندازه گیری کرده و خازن مورد نیاز را تعیین و وارد شبکه می‌نماید. عمل سوئیج کردن خازن‌ها توسط کنتاکتورهایی که بوسیله رگولاتور کنترل می‌شوند، انجام می‌گیرد. موارد کاربرد تابلو های بانک خازنی اتوماتیک در کارخانجات بزرگ و کوچک، مجتمع‌های اداری، تجاری، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و موارد مشابه می‌باشد. تابلوهای بانک خازنی در توان‌های راکتیو مختلف و بنابه نیاز مشتریان طراحی و ساخته می‌شوند. لازم به ذکر است که بانک‌های خازنی اتوماتیک رایج ترین و کاربردی ترین وسیله جهت اصلاح ضریب توان شبکه می‌باشند. بنابراین دلایل نصب خازن در یا بانک‌های خازن را می‌توان به دو دسته تقسیم نمود:

1- تصحیح ضریب توان بار در جهت کاهش تلفات در شبکه و صرفه جویی مصرف توان

2- تنظیم ولتاژ وثابت نگه داشتن آن به منظور جلوگیری از خسارت به دستگاه‌ها

بانک خازنی

در ادامه به معرفی مختصر انواع خازن  صنعتی و برندهای آن پرداخته می‌شود.

انواع خازن‌های صنعتی؟

بر اساس شکل زیر، خازن صنعتی به دو دسته تقسیم می‌شود:

1- خازن ‌های فشار ضعیف

2- خازن‌های فشار متوسط

دسته بندی خازن های صنعتی

ساختمان خازن‌های فشار ضعیف

قسمت اکتیو خازن شامل دو ورقه نازک آلومینیوم جدا شده توسط لایه‌های کاغذ اشباع شده از روغن عایق و مایع‌های مصنوعی سنتتیک (Synthetic) مانند بنزیل است. گاه به جای کاغذ از موادی چون پلیپرپیلن (Poly Propylene) نیز استفاده می‌کنند. این ورقه‌ها چند دور لوله شده و یک واحد خازن را تشکیل می‌دهند، یا تعدادی از این لایه‌ها روی یکدیگر قرار داده شده و آنها را مجموعاً در داخل یک مخزن مملو از مایع عایق، جاسازی کرده و دو انتهای خازن از طریق مقره به محیط خارج هدایت می‌شود. برای حفاظت حرارتی بانک‌های خازنی از بیمتال و رله‌های حرارتی که به بوبین کنتاکتور خازن‌ها فرمان قطع می‌دهند استفاده می‌شود. تنظیم این رله‌ها در حد ۴۳/۱ برابر جریان نامی خازن است.

  
مشاهده قیمت انواع خازن‌ سه‌فاز
 

ساختمان خازن‌های فشار متوسط

خازن‌های فشار متوسط از تعدادی المنت خازنی تشکیل می‌شود. این المنت‌های خازنی به نحوی به صورت سری و موازی به یکدیگر متصل می‌شود تا سطح ولتاژ و قدرت مطلوب بدست آید. در صورت نیاز تک تک این المنت‌ها به فیوز داخلی مجهز می‌شوند. در صورت آسیب دیدن یک المنت خازنی، در مدت کوتاهی فیوز داخلی متصل به آن عمل کرده و المنت خازنی معیوب را از مدار خارج می‌نماید. بدین ترتیب فیوز داخلی، موجب بهبود قابلیت اطمینان سیستم و کاهش بروز قطعی بانک خازنی (بهبود availability)می‌شود.

خازن‌های در ساختمان بانک‌های خازنی فشار متوسط و فشار قوی ثابت و اتوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. جهت دستیابی به ولتاژ مطلوب بانک خازنی و همچنین سطح عایقی مورد نظر، یونیت‌های خازنی به نحو مناسب بایکدیگر سری و موازی می‌شوند و در تابلو یا بر روی رک نصب می‌شوند.

بدنه stainless steel خازن‌های موجب شده است که این خازن‌ها در برابر خوردگی مقاوم بوده و این امکان را فراهم می‌نماید که با برخورداری از مقاومت در برابر تنش‌های محیطی، به صورت بیرونی (Outdoor) یا داخلی (Indoor) قابل استفاده باشند.

این خازنها در دو نوع سه فاز  تا ولتاژ نامی ۱۲ کیلوولت  و در نوع تک فاز (CHV-M) تا سطح ولتاژنامی ۲۰kv (مناسب برای سیستم ۳۳ کیلوولت) قابل ارایه می‌باشد.

شرکت های سازنده خازن صنعتی در بازار ایران؟

مارک های معروف سازنده خازن

در این بخش انواع خازن صنعتی را از جنبه ی برند‌های معروف و موجود در بازار ایران که دارای پیشینه‌ی بیش از ۱۰ سال در این بازار می‌باشند مورد بررسی قرار می‌گیرند و ویژگی بارز هر کدام معرفی می‌شود.

1- خازن‌های صنعتی ساخت شرکت فراکو  FRAKO                                                           

                  خازن برند فراکو

شرکت فراکو یکی از شرکت‌های سازنده خازن در جهان است، یک شرکت بین المللی در تینگن، آلمان که از سال ۱۹۲۸ میلادی فعالیت خود را آغاز نموده است واکنون از بزرگترین و با کیفیت‌ترین تولید کنندگان انواع خازن صنعتی و ادوات اصلاح ضریب قدرت در سراسر دنیا می‌باشد و هرساله با جدیدترین تکنولوژی‌ها سهم قابل توجهی از این بازار را در اختیار دارد. این برند آلمانی در بازار ایران سالهاست که در شرکت‌های توزیع منطقه‌ای پتروشیمی‌ها وصنایع فلز و فولاد استفاده شده است و یکی از برند‌های خوش نام صنعت برق به شمار می‌آید.
ویژگی‌های بارز خازن‌های فراکو آلمان:

  • تحمل جریان تا ۲.۷ برابر جریان نامی به صورت دائم
  •  تحمل جریان هجومی تا ۴۵۰ برابر جریان نامی
  • خاصیت خود ترمیمی
  •  سازگار با محیط زیست
  • رنج خازن‌های فراکو آلمان: ۲.۵ کیلو وار تا ۳۰ کیلووار

تجهیزات این برند خوش نام آلمانی را می‌توانید در تسلاکالا در بخش خازن فراکو آلمان به همراه لیست قیمت مشاهده کنید و پس از بررسی مشخصات فنی خریداری کنید.


مشاهده قیمت خازن‌های فراکو
 

2- خازن‌های صنعتی ساخت شرکت زیمنس Siemensخازن صنعتی زیمنس

یکی از انواع خازن صنعتی، خازن ساخت شرکت خوشنام آلمانی زیمنس است. زیمنس یکی از شرکت‌های سازنده خازن در جهان است . این برند خازن، تحت عنوان صبا و تحت لیسانس زیمنس در ایران تولید می‌شود و خازن‌های سه فاز فشارضعیف که به اسم زیمنس در ایران بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند از نوع خازن‌های گازی و خازن‌های خشک سیلندری می‌باشند. این برند از خازن دارای ویژگی های زیر می‌باشد:

  • دارای بدنه آلومینیومی استوانه ای
  • دارای لایه ژله ای برای خنک کردن بهتر خازن از نوع استوانه‌ای
  • با قابلیت قطع کننده فشار
  • طراحی بدنه این خازن به گونه ایست که ساخته شده است از فلز با پوشش MPP
  • با توجه به استانداردهای مربوطه کارکرد مفید این خازن 100/000 ساعت می‌باشد.
  • به نسبت خازن‌های مشابه نصب سریع و آسان از برتری‌های این نوع خازن می‌باشد.
  • دیگر مزیت این نوع خازن :فیوز داخلی قطع جهت جلوگیری از انفجار است.
  • خازن‌های زیمنس از 5 کیلووار تا 30 کیلووار موجود می‌باشند

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت کمپانی زیمنس مراجعه فرمایید. تجهیزات این برند خوش نام آلمانی را می‌توانید در تسلاکالا نمایندگی خازن صبا زیمنس  به همراه لیست قیمت مشاهده کنید و پس از بررسی مشخصات فنی خریداری کنید.

3- خازن‌های صنعتی ساخت شرکت Lifasa

خازن برند لیفاسا

شرکت International Capacitors S.A با نام تجاری LIFASA از انواع شرکت‌های سازنده خازن در سال ۱۹۴۹ میلادی در اسپانیا، شهر بارسلون تاسیس گردیده و فعالیت خود را بر پایه ساخت تجهیزات برقی از قبیل انواع خازن صنعتی، راکتور، فیلترهای ضد هارمونیک، آنالایزر شبکه و غیره بنا نهاده است. این شرکت همواره بهینه سازی مصرف انرژی را در راس امور خود قرار داده است و به همین دلیل عمده فعالیت خود را روی ساخت و بارگذاری تجهیزات مرتبط با این هدف در صنایع گوناگون متمرکز نموده است (شرکت لیفاسا صنعت به عنوان نماینده انحصاری کمپانی LIFASA اسپانیا در ایران با هدف ارتقاء دانش فنی در زمینه‌های ممیزی، خدمات و بهینه سازی مصرف انرژی، جبران سازی توان راکتیو و کاهش و حذف اعوجاج‌های هارمونیکی از طریق انتقال تکنولوژی شرکت‌های معتبر اروپایی و همچنین ارائه خدمات و تامین تجهیزات در زمینه‌های مرتبط در کشور تاسیس گردیده است.
این شرکت با پشتوانه نیروهای متخصص و تکنولوژی‌های کمپانی‌های مطرح اروپایی ، ارائه دهنده راه کارهای مناسب به منظور کاهش هزینه‌های بسیار بالای انرژی در بخش‌های مختلف صنعت نظیر نفت، گاز، پترو شیمی، فولاد، سیمان، آب و فاضلاب، شبکه‌های توزیع و فوق توزیع برق و غیره می‌باشد.).

ویژگی‌های بارز خازن‌های لیفاسا LIFASA:

  • توانایی تحمل اضافه جریان ۲ برابر جریان نامی
  •  توانایی تحمل جریان پیک ۴۰۰ برابر جریان نامی
  • تحمل دمایی بالا برای کار در شرایط نامساعد
  •  سازگاری با محیط زیست
  •  محصولات متنوع
  • رنج خازن‌های لیفاسا اسپانیا: ۲.۵ کیلو وار تا ۵۰ کیلووار

تجهیزات این برند خوش نام اسپانیایی را می‌توانید در تسلاکالا نمایندگی خازن لیفاسا به همراه لیست قیمت مشاهده کنید و پس از بررسی مشخصات فنی خریداری کنید.

4- خازن‌های صنعتی ساخت شرکت پرتو خازن pkc

خازن صنعتی پرتو خازن

شرکت پرتو خازن از انواع شرکت‌های سازنده خازن در لیست تولید کنندگان معتبر خازن‌های فشار ضعیف تأیید شده از طرف سازمان‌هایی چون شرکت برق منطقه‌ای تهران، شرکت توزیع نیروی برق تبریز، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور و شرکت کالای نفت ایران و شرکت گاز و….. نیز قرار دارد.

کیفیت بالا بهمراه قیمت‌های رقابتی سبب گردیده تا این شرکت بخش عمده ای از محصولات تولیدی خود را در بازارهای جهانی و بخشی دیگر را در بازار داخلی عرضه کند.

بر همین اساس شرکت پرتو خازن موفق گردیده است تا محصولات خود را بصورت مستمر به بیش از 15 کشور در اروپا، آسیا و خاورمیانه صادر نماید. رقابت هرگز باعث نگردیده است تا کیفیت کالاهای ما تغییر کند و همواره در جهت ارتقاء سطح کیفی تلاش می‌کنیم بطوریکه محصولات ما اغلب توسط مشتریان جاری شرکت به مشتریان بالقوه دیگر معرفی و پیشنهاد می‌گردد.

ویژگی‌های بارز خازن‌های PKC:

  • تحمل جریان حداقل تا ۱.۳ برابر جریان نامی به صورت دائم (مطابق استاندار IEC)
  •  تحمل جریان هجومی حداقل تا ۱۰۰ برابر جریان نامی (مطابق استاندار IEC)
  • قیمت رقابتی با حفظ کیفیت
  • اتصالات متنوع انواع خازن صنعتی به شبکه از طریق ترمینال‌های، فیشی، st,mt,bt
  •  تنوع بالای محصولات
  • رنج خازن‌های پرتو خازن : ۱ کیلو وار تا ۶۰ کیلووار

انواع تجهیزات این برند خوش نام  را می‌توانید در تسلاکالا نمایندگی خازن pkc به همراه لیست قیمت مشاهده کنید و پس از بررسی مشخصات فنی خریداری کنید.

 

5- خازن‌ های صنعتی ساخت شرکت کاپاسیتور پارس pars

خازن صنعتی

شرکت کاپاسیتور پارس از انواع شرکت‌های سازنده خازن در سال 1354 با هدف ایجاد کارخانجات صنایع الکتریکی و الکترونیکی بالاخص کارخانه ساخت خازن‌های صنعتی اصلاح ضریب قدرت آغاز به کار نمود و همزمان با تاسیس شرکت ، قرارداد جهت انتقال تکنولوژی ساخت خازن با کارخانه “ VISHAY “ در آلمان منعقد گردیده و پس از تکمیل ساختمان و نصب ماشین آلات مورد نیاز ، تولید خازن‌های قدرت آغاز گردید.

کیفیت بالا و استاندارد بین المللی کالای تولیدی این شرکت موجبات حسن شهرت و تشویق و به تبع آن پیشرفت و توسعه کارخانه گردید ، تا آنجا که پس از چندی بنا به پیشنهادات و تشویقهای مسئولین و نیاز مملکت تولید خازن‌های اصلاح ضریب قدرت فشار قوی و فرکانس بالا در دستور کار قرار گرفت. در این راستا با عقد قرارداد جدید با کارخانه “ VISHAY “  در آلمان اطلاعات فنی مورد نیاز خریداری شده و تحت لیسانس کارخانه مزبور خازنهای فشار قوی نیز با موفقیت تولید و ارائه بازار گردید.

انواع محصولات (خازن‌های صنعتی) این برند عبارتند از:

1- انواع خازن‌های اصلاح ضریب قدرت فشار ضعیف (حداکثر 300 کیلووار با ولتاژ 220  الی 660 ولت)

2- انواع خازن‌های اصلاح ضریب قدرت فشار متوسط  (25 کیلووار  الی 550 کیلووار با ولتاژ حداکثر 24000 ولت )

3- انواع خازن‌های اصلاح ضریب قدرت با فرکانس متوسط که با سیستم آب خنک می‌شوند (حداکثر با فرکانس 200.000 سیکل در ثانیه با قدرت 6600 کیلووار در واحد )

4- انواع خازن‌های اصلاح ضریب قدرت که با سیستم آب خنک می‌شوند(با قدرتهای 1000 کیلووار با ولتاژ 660  الی 3000 ولت)

5- انواع خازن‌های خود ترمیم شونده از نوع روغنی –  خشک – گازی  (از 5 کیلووار الی 100 کیلووار با حداکثر ولتاژ 690 ولت)

6- انواع خازن برای مدارهای الکترونیکی قدرت  (جریان مستقیم)

7- انواع خازن‌های فیلتر جریان مستقیم با حداکثر ولتاژ 100 کیلوولت

8- انواع خازن‌های کوپلاژ 5/72 کیلوولت برای شبکه مخابراتی (PLC)

انواع خازن پارس را می‌توانید در سایت تسلا کالا بررسی و خریداری کنید.

6- خازن‌های صنعتی ساخت شرکت اشنایدر Schneider

خازن اشنایدر

 اشنایدر از انواع شرکت‌های سازنده خازن با محصول خازن صنعتی اشنایدر الکتریک برای جبران توان راکتیو در بارهای سلفی، کاهش مولفۀ پس فاز جریان مدار، تنظیم ولتاژ و کاهش تلفات سیستم به دلیل کاهش جریان تصحیح کننده ضریب قدرت استفاده می‌شود. برخی از مشخصات بارز این برند از خازن‌های صنعتی به شرح زیر است:

  • رنج خازن اشنایدر الکتریک از 7.5 کیلووار تا 30.3 کیلووار است.
  • خازن‌های اشنایدر الکتریک در دو رده ولتاژی 400 ولت و 440 ولت ساخته شده
  •  دارای رگولاتورهای هوشمند 6 پله و 12 پله، برای راه اندازی و کنترل بانک‌های خازنی قابل استفاده هستند.

انواع تجهیزات این برند خوش نام  را می‌توانید در تسلاکالا نمایندگی خازن اشنایدر به همراه لیست قیمت مشاهده کنید و پس از بررسی مشخصات فنی خریداری کنید.

7- خازن‌های صنعتی ساخت شرکت شریم Shreem (پارس شریم)

خازن برند شریم

خازن صنعتی جهت اصلاح ضریب توان در شبکه های قدرت به کار می‌رود و با توجه به مقدار توان راکتیو موجود در شبکه مقدار خازن انتخاب می‌شود که توسط رگولاتور خازنی تعداد آن در شبکه تعیین می‌گردد. رگولاتور خازنی با گرفتن فیدبک از جریان شبکه مقدار مورد نیاز خازن را وارد و از شبکه خارج می‌نماید. ولتاژ کاری خازن شریم ۴۴۰ ولت می‌باشد و در فرکانس ۵۰ و ۶۰ هرتز قابل استفاده می‌باشند. شریم از انواع شرکت‌های سازنده خازن با محصول خازن شریم از انواع  ساخت کشور هند و تحت لیسانس نیکون آلمان می‌باشد. برخی از مشخصات بارز این برند از خازن‌های صنعتی به شرح زیر است:

  • قابلیت تحول جریان زیاد تا ۴ln برای جریان‌های ضربه ای ( هارمونیک دار )
  • قابلیت تحمل ولتاژ نسبتا زیاد در مقابل ولتاژهای ناگهانی با تحمل زمانی ۱۰ ثانیه
  • دارای استقامت دی الکتریک مناسب تا ۲٫۵ برابر ولتاژ اسمی
  • دارای مقاومت تخلیه داخلی و فیوز های محافظت خازن‌ها در مقابل شکست و ترکیدگی ( فیوزهای ضدانفجار )
  • حجم کم، وزن کم، نصب آسان، قیمت مناسب

انواع تجهیزات این برند خوش نام  را می‌توانید در تسلاکالا نمایندگی انواع خازن پارس شریم به همراه لیست قیمت مشاهده کنید و پس از بررسی مشخصات فنی خریداری کنید.


/* ]]> */