فروشگاهی برای خرید مطمئن تجهیزات برق‌صنعتی می‌خواهید؟ کلیک کنید
آکادمی تسلا کالا

کابل افشان چیست و چه انواعی دارد؟+[تفاوت کابل افشان و مفتولی]

مقاله کابل افشان چیست

کابل برق افشان

کابل برق یکی از اتصالات مهم در حوزه تجهیزات الکتریکی است که در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد. با این وجود گاهی انتخاب یکی از انواع کابل‌های موجود، برای مصرف‌کنندگان کمی سخت می‌شود. کابل افشان یکی از انواع کابل‌های برق است که استفاده از آن مزایای زیادی دارد. این نوع کابل‌ها برای مصارف ساختمانی و صنعتی بسیار مناسب هستند.

کابل افشان
  • معتبرترین برندهای کابل افشان
  • قیمت کف بازار
  • ارسال فوری
لیست قیمت کابل افشان >

 

یکی از موارد مهم در انتخاب کابل برق مناسب، توجه به مقدار جریان‌دهی آنهاست. چرا که مقدار جریان‌دهی در هر کدام از کابل‌ها با یکدیگر متفاوت است. در ادامه با کابل‌های افشان، انواع و کاربردهای آن بیشتر آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

کابل افشان چیست؟

این نوع کابل‌ها از انعطاف‌پذیری برخوردار هستند. به همین دلیل نام دیگر آنها، کابل نرم است. وجود خاصیت انعطاف‌پذیری، باعث می‌شود که به‌راحتی خم شوند؛ بنابراین در قسمت‌های مختلف قابل استفاده هستند. کابل‌های افشان هم مانند سایر کابل‌های برق، رسانا و عایق بوده و از دو یا چند سیم تک‌رشته‌ای افشان تشکیل شده‌اند.

حلقه سیم برق

عایقی که در کابل‌های قدرت به کار می‌رود، PVC نوع کلاس A و عایق کابل‌های سبک از نوع PVC کلاس D است. به طور کلی این نوع کابل انعطاف‌پذیر مسی به دو دسته گرد و تخت تقسیم می‌شوند.

براس ساخت کابل‌های افشان، استانداردهای خاصی وجود دارد. بسیاری از این استانداردها داخلی و بسیاری دیگر بین‌المللی هستند. همچنین رساناهای این نوع کابل‌ها، باید از جنس مس آنیل شده باشند. از سوی دیگر قطر مفتول هر رسانا هم باید استاندارد بوده و مقاومت آن تا 22 درجه سانتی‌گراد هم برسد.

بررسی انواع کابل افشان

برای تقسیم‌بندی کابل‌ها از رویکردهای مختلفی استفاده می‌شود. یکی از این رویکردها، تقسیم‌بندی بر اساس ولتاژ کابل‌هاست که از 300 تا 500 انجام می‌گیرد. همچنین در تقسیم‌بندی‌های دیگر این نوع کابل‌ها را به دو نوع تخت و گرد می‌شناسیم. با این وجود این نوع کابل‌ها از نظر انعطاف‌پذیری به 3 دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می‌شوید.

انواع کابل افشان

کابل سبک

برای هادی این نوع کابل‌ها از جنس مس آنیل شده استفاده می‌کنند. از کابل افشان سبک، برای کابل‌های ورودی و اتصال لوازم خانگی، دستگاه‌های برقی و تمام تجهیزاتی که دارای دوشاخه ثابت هستند، استفاده می‌شود.

کابل قدرت

هادی این نوع کابل‌ها هم از جنس مس آنیل شده است. معمولا از این کابل‌های افشان، برای تامین انرژی الکتریکی، درون خاک، فضای باز، داخل آپارتمان، داخل آب، نیروگاه، کارخانجات و … استفاده می‌کنند.

کابل آلومینیومی

همانطور که اشاره کردیم، بیشتر کابل‌های افشان از جنس مس ساخته می‌شوند. با این وجود برخی از سازندگان، برای کاهش هزینه‌های بالای تهیه مس از آلومینیوم به عنوان جایگزین آن استفاده می‌کنند.

کابل‌های افشان چه ویژگی‌هایی دارند؟

این نوع کابل‌ها هم دارای ویژگی‌هایی هستند که آنها را از بقیه متمایز می‌کند. به طور کلی کابل افشان، دارای ویژگی‌های زیر است:

  • قابل استفاده در مناطق نمناک یا خشک
  • دارای سرعت تغذیه مسیر تا 240 متر در دقیقه
  • دوام بالا در برابر خمیدگی
  • قابلیت تحمل ولتاژ بین 300 تا 500 ولت
  • خاموشی به صورت خودکار
  • مقاومت بسیار بالا در برابر شکنندگی
  • قابلیت استفاده برای کاربرد انتقال داده
  • قابلیت ارائه سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال
  • برخورداری از سطح رسانایی بهتر نسبت به سایر کابل‌ها
  • مناسب برای انتقال انواع سیگنال‌های رادیوئی، ویدئویی و صوتی

با کاربردهای کابل افشان بیشتر آشنا شوید

این کابل‌ها محصولاتی همه‌کاره هستند که برای انواع پروژه‌ها کاربرد دارند. کابل‌های افشان از داخل لوله‌های خرطومی یا روی گچ به‌کار گرفته می‌شوند. به طور کلی مهم‌ترین و رایج‌ترین کاربرد آنها در امور مربوط به ساختمان است. از کابل‌های افشان برای سیم‌کشی تجهیزات برقی داخل ساختمان استفاده می‌کنند. در بیشتر ساختمان‌های اداری، مسکونی و تجاری از این کابل‌ها برای ایمنی بیشتر بهره می‌گیرند.

این نوع کابل‌ها به دلیل خاصیت انعطاف‌پذیری و نرم بودن، برای استفاده در فواصل کوتاه مناسب هستند. به همین دلیل گزینه خوبی برای پمپ‌های آب محسوب می‌شوند. داخل پمپ به دلیل وجود فشار هیدرواستاتیکی، احتمال نفوذ آب به داخل شناور پمپ بسیار بالاست. به همین دلیل اگر از کابل مناسبی استفاده نشود، وارد شدن آسیب به تجهیزات پمپ حتمی است. کابل افشان به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت و آب، برای استفاده در پمپ‌ها بسیار مناسب است.

از کابل‌های افشان در بیشتر صنایع و نیروگاه‌ها هم استفاده می‌کنند. صنایع انتقال برق از این کابل‌ها برای کاهش تداخلات سیگنالی خود بهره می‌برند. استفاده از کابل‌های افشان در نیروگاه‌ها و صنایع، خطر برق‌گرفتگی، آتش‌سوزی و سایر عوامل محیطی را کاهش می‌دهد. همچنین در برابر انواع فشار و ضربه مقاومت بالایی دارند.

نمونه کابل افشان

استفاده از کابل افشان چه مزایایی دارد؟

کابل افشان طراحی بسیار ساده و راحتی دارد. به همین دلیل در عملکرد هم بسیار عالی هستند. از سوی دیگر امکان تبدیل کابل معمولی به افشان از طریق سفارشی‌سازی وجود دارد. در ادامه با مهم‌ترین مزایای این کابل‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

بهبود عملکرد الکتریکی

این نوع کابل‌ها به دلیل مقاومت بالایی که در برابر آسیب‌های محیطی دارند، فضاهای کوچک را پوشش داده و کاربری مناسبی را ارائه می‌دهند. به همین دلیل خبری از تداخلات الکتریکی مزاحم نخواهد بود و در نتیجه عملکرد کابل افزایش پیدا خواهد کرد. این کابل‌ها به دلیل ماندگاری بسیار بالا، برای نتیجه‌گیری در انواع پروژه‌ها مناسب هستند.

صرفه‌جویی در فضا

کابل افشان برای استفاده در مکان‌هایی که نیاز به ذخیره‌سازی سیم دارند، مناسب است. با استفاده از این کابل، نیازی نیست برای انتقال داده یا انواع سیگنال‌ها از سیم‌های جداگانه استفاده شود. به این ترتیب می‌توان همه این سیم‌ها را داخل کابلی به نام افشان جاسازی کرد.

مقاومت در مقابل خوردگی

با توجه به قدرت بالای مکانیکی، این کابل‌ها در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند. به همین دلیل عمر مفید بیشتری هم دارند. البته این کابل‌ها به دلیل انعطاف‌پذیری بالا، جذابیت بالایی بین کاربران دارند. همچنین کابل‌های افشان بعد از وارد شدن صدمه هم به عملکرد عادی خود ادامه می‌دهند.

همه‌کاره بودن

یکی از ویژگی‌های مهم این کابل‌ها، وجود قابلیت‌ها و ویژگی‌های متنوع آنهاست. به همین دلیل برای پروژه‌های موقتی هم بسیار مناسب هستند. به دلیل چندکاره بودن، این کابل‌ها کاربردهای مختلفی هم دارند.

بهترین برند کابل افشان چیست؟

کابل‌های افشان با برندها و کیفیت‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شونند. هنگام خرید کابل برق افشان باید به اصالت و کیفیت آن توجه کنیم. در ادامه تعدادی از معتبرترین برندهای کابل افشان را به شما معرفی می‌کنیم:

انواع این برندهای کابل افشان، در سایت تسلاکالا با بهترین قیمت بازار و ضمانت اصالت کالا موجود هستند. برای استعللام قیمت و خرید این کابل‌ها به سایت تسلاکالا سر بزنید.

با کابل مفتولی آشنا شوید

معمولا این نوع کابل‌ها را با کابل افشان مقایسه می‌کنند. به همین دلیل بهتر است ابتدا با کابل مفتولی آشنا شوید. کابل‌های مفتولی از چند رشته سیم مفتول به وجود آمده‌اند که جریان برق را بسیار عالی از خود عبور می‌دهند. این کابل‌ها برخلاف کابل‌های افشان، دارای انعطاف‌پذیری بسیار کمتری هستند. به دلیل انعطاف کم به این کابل‌ها، خشک، تک لایه یا سخت هم گفته می‌شود. برای رسانای این کابل‌ها هم از سیم مس استفاده می‌شود که با روکش PVC آن را می‌پوشانند.

از این نوع کابل‌ها برای انتقال جریان در فواصل دور استفاده می‌کنند. هنگام نصب هم می‌توان آنها را از زیر یا روی دیوارهای آجری و بتنی رد کرد. همچنین بسیار مناسب برای استفاده در محیط‌های مرطوب و خشک هستند. البته بهتر است کابل‌های مفتولی حدالامکان از ضربه و فشار در امان باشند.

کابل مفتولی چیست

مقایسه کابل افشان با کابل مفتولی؛ کدام بهتر است؟

از هردوی این کابل‌ها برای راه‌اندازی سیستم‌های الکتریکی مختلف استفاده می‌شود. با این وجود کابل‌های افشان و مفتولی هر کدام ویژگی‌هایی دارند که باعث می‌شود برای استفاده در محیط‌های خاصی مناسب‌تر باشند. کدامیک از این دو کابل برای اتصالات شما مناسب‌تر هستند؟ برای پاسخ به این سوال، بهتر است ابتدا تفاوت‌های این دو کابل را باهم مرور کنیم.

کابل مفتول در برابر خوردگی مقاومت بیشتری نسبت به کابل‌های افشان دارد. از سوی دیگر کابل‌های افشان، دارای انعطاف‌پذیری بیشتری هستند. احتمال شکستگی کابل مفتول نسبت به افشان بسیار بیشتر است. البته کابل‌های مفتولی در مقایسه با افشان، کمتر دچار اتصال می‌شوند. همچنین هزینه استفاده از کابل‌های مفتولی بسیار کمتر از افشان است.

به دلیل انعطاف بالای کابل افشان، استفاده از آنها در لوله‌های خرطومی مناسب‌تر است. از سوی دیگر به دلیل مقاومت مناسب کابل‌های مفتول، استفاده از آنها در مسافت‌های طولانی بهتر است.

سخن پایانی

کابل افشان انعطاف‌پذیری بالایی دارد و به عنوان کابل نرم شناخته می‌شود. این کابل‌ها به انواع سبک، قدرت و آلومینیومی تقسیم می‌شوند که هر کدام کاربرد و ویژگی خاصی دارند. از کابل‌های افشان برای پروژه‌های ساختمانی، نیروگاهی، صنعتی و … استفاده می‌کنند. این کابل با کابل‌های مفتولی تفاوت‌های زیادی دارد که در این مطلب به مقایسه آنها پرداختیم.

در انتها از شما دعوت می‌کنیم برای دیدن محتوای آموزشی در زمینه برق صنعتی، به اینستاگرام تسلاکالا مراجعه کنید.


/* ]]> */