فروشگاهی برای خرید مطمئن تجهیزات برق‌صنعتی می‌خواهید؟ کلیک کنید
آکادمی تسلا کالا

نکات خرید سیم و کابل برق + راهنمای انتخاب سیم و کابل مناسب | آکادمی تسلاکالا

نکات خرید سیم و کابل

با نکات مهم خرید سیم و کابل آشنا شوید :

دانستن نکات مهم خرید سیم و کابل برق، از مهم‌ترین موارد در انتخاب تجهیزات تاسیسات مختلف به شمار می‌‌آید.

نگاهی به اطرافتان بیندازید؛ در هر چیزی که اطرافتان مشاهده می‌کنید، یک جز اصلی وجود دارد که نبود این خلل بزرگی در ساختار آن ایجاد می‌کند. حال نگاهی به سیستم‌های ساختمانی بیندازید؛ هر چه ریزبین‌تر شوید و به دنبال اجزای پایه و اساسی این سیستم‌ها بروید، در انتها به سیم و کابل می‌رسید.

به همین دلیل است که انتخاب درست سیم و کابل برق به خصوص در سیستم‌های ساختمانی اهمیت زیادی دارد. شاید خیلی از اوقات بدون هیچ تجربه‌ای  این تجهیزات را خریداری کرده‌اید که از قضا بسیار خوب از آب درآمده‌اند؛ اما یادتان باشد که همیشه شانس با شما یار نخواهد بود.

بالاخره روزی می‌رسد که سیم و کابل برقی که بدون هیچ آگاهی خریداری کرده‌اید، عملکرد درستی نداشته باشد. در این صورت پس از اتصال، ممکن است دستگاه شما از کار بیفتد یا آتش بگیرد.

به همین دلیل است که پیش از خرید باید بدانید ویژگی‌های یک سیم و کابل خوب چیست. این همان چیزی است که ما در این مقاله به شما خواهیم گفت. پس اگر نمی‌خواهید که در سیستم‌های برقی ساختمان خود یک بازنده باشید، متن پیش رو را از دست ندهید.

انواع سیم و کابل‌ها از لحاظ ساختار :

کابل‌ها از لحاظ ساختار به دو دسته مفتولی و افشان دسته‌بندی می‌شوند. کابل مفتولی از یک تک رشته از جنس مس ساخته می‌شود. کابل مفتولی را معمولا به منظور انتقال ولتاژی به اندازه 300 تا 500 ولت استفاده می‌کنند.

در نقطه مقابل کابل افشان قرار دارد که برای تولید آن از رشته هادی از جنس مس استفاده می‌شود.

در کابل‌های افشان، رشته‌های سیم با یک نارسانا یا عایق از یکدیگر جدا شده‌اند. این کابل‌ها معمولا در کابل‌کشی‌ها، نیروگاه‌ها، مراکز توزیع مصارف صنعتی و همچنین ورودی لوازم برقی خانگی بسیار کاربرد دارند.

سیم‌ها نیز از نظر ساختار به سه دسته مفتولی، نیمه‌افشان و افشان تقسیم می‌شوند.

مفتولی یا افشان؛ کدام یک بهتر است؟

زمانی که برای خرید سیم و کابل برق به فروشگاه مراجعه می‌کنید، بیشتر دو نوع افشان و مفتولی را به شما معرفی می‌کنند. در این زمان احتمالا سردرگم خواهید شد که کدام یک از این دو را انتخاب کنید. به همین منظور باید هر دو این مدل‌ها را بشناسید و از تفاوت‌های آن‌ها آگاه باشید.

  • انعطاف‌پذیری بالا از ویژگی‌های ممتاز نوع افشان محسوب می‌شود، در حالی که نوع مفتولی با فرم‌پذیری بالای آن‌ها شناخته شده هستند.
  • سیم و کابل مفتولی مقاومت کمتری نسبت به نوع افشان دارند.

با توجه به این نکات سیم و کابل‌های چند رشته‌ای افشان گزینه‌های بهتری برای سیم‌کشی داخل ساختمان هستند.

اهمیت متریال هادی در خرید سیم و  کابل برق :

متریال هادی، از نکات مهم خرید سیم و کابل می‌باشد. اگر به دنبال سیم و کابل باکیفیت هستید، باید به متریال هادی آن‌ها توجه کنید. برای متریال هادی، معمولا از رساناهای زیر استفاده می‌شود:

  • مس
  • آلومینیوم
  • طلا
  • نقره

اهمیت متریال هادی در انتخاب کابل برق

 

اما تفاوت میان این هادی‌ها در چیست؟ تجهیزات با هادی طلا یا نقره، قیمت بالایی دارند. از این رو مگر در موارد خاص و در برخی از قسمت‌های وسایل الکترونیکی، معمولا استفاده زیادی از آن‌ها نمی‌شود.

متداول‌ترین متریال هادی، فلز مس می باشد که علاوه بر کیفیت خوب، قیمت مناسبی نیز دارند. اما اگر در سیستم ساختمانی خود به دنبال تجهیزات سبک وزن هستید، آلومینیوم بهترین رسانا برای شما محسوب می‌شود.

البته باید بدانید که آلومینیوم کیفیت خوبی مانند مس را ندارد. این دسته از سیم و کابل‌ها مقاومت الکتریکی بالایی دارند و در مجاورت هوا نیز به مرور زمان اکسیده خواهند شد.

در نکات خرید سیم و کابل برق، عایق را دست کم نگیرید :

شاید در اولین تجربه خرید سیم و کابل برق متوجه اهمیت نوع عایق به کار رفته در آن نباشید، اما اگر کمی در این زمینه تخصص داشته باشید، حتما می‌دانید که جنس عایق به چه اندازه مهم هستند.

اگر برقکار باشید، می‌دانید که در زمان اتصال سیم و کابل‌ها نباید هیچ اتصال الکتریکی میان هادی و زمین برقرار شود. به همین دلیل است که از عایق و روکش،‌استفاده می‌کنند. اما مسئله اصلی این است که هر تولیدکننده‌ای از متریال خاصی در عایق کردن استفاده می‌کند.

البته که این متریال در کیفیت نیز تاثیر می‌گذارد، اما مهمترین تاثیر آن در کاربرد سیم و کابل مشخص می‌شود. هر کدام از این تجهیزات با این عایق‌ها در در موردی خاص با توجه به ولتاژ هادی مورد نیاز انتخاب می‌شوند. از این رو شما باید با توجه به نوع مصرف خود سیم و کابل برق مورد نیاز خود را با یکی از انواع عایق‌های زیر بخرید:

  • PVC
  • TPR
  • پلی اتیلن XLPET
  • لاستیک

برای مثال در شکل زیر، نمونه‌هایی از سیم و کابل با عایق PVC را می‌بینید:

اهمیت عایق در خرید سیم و کابل

 

پیش از انتخاب سیم و کابل برق انواع آن را بشناسید :

آیا شما می‌خواهید بی‌گدار به آب بزنید و بدون هیچ اطلاعاتی ساختمان خود را به امان خدا بسپارید یا این که به دنبال بهترین متریال در ساختمان خود هستید؟ هر فرد عاقل و با تجربه‌ای می‌داند که نباید با سیستم‌های ساختمانی شوخی کند، در غیر این صورت خطرات جبران‌نا‌پذیری گریبان‌گیر او خواهد شد؛ به خصوص که یک خطای کوچک در سیستم‌های برق ساختمانی می‌تواند جان انسان‌ها را به خطر بیندازد.

به همین دلیل است که برای خرید سیم و کابل برق نیاز دارید که ابتدا انواع آن‌ها را بشناسید. انواع سیم و کابل برق را در مقالات گذشته به طور کامل برای شما توضیح داده ایم. در ادامه انواع کابل را از لحاظ فشار قابل انتقال در آن‌ها معرفی می‌کنیم. با توجه به نیاز خود سراغ یکی از این گزینه‌ها بروید.

کابل فشار قوی :

کابل‌های فشار قوی یا high-Voltage Cable را معمولا با نام کابل ولتاژ یا HV نیز می‌شناسند. حتما از نام این کابل‌ها متوجه شده‌اید که برای انتقال انرژی الکتریکی با ولتاژ بالا از آن‌ها استفاده می‌کنند. البته که این کابل‌ها با توجه به ساختار آن‌ها کاربردهای متفاوتی دارند. نکته قابل توجه در مورد این کابل‌ها در عبور جریان الکتریکی با بیش از 30 کیلووات است که مقدار زیاد و عجیبی به نظر می‌رسد. نمونه‌ای از کابل فشار قوی را در تصویر زیر می‌بینید:

کابل فشار قوی

جالب است بدانید که این کابل‌ها خود به دو دسته روغنی و گازی تقسیم می‌شوند.

در نهایت باید بدانید که از این کابل‌ها در اتصال‌های فیبر نوری، دکل‌های هدایت‌کننده بین شهری، انتقال برق با ولتاژ بالا، کارخانه‌ها، مولدها و غیره استفاده می‌کنند.

کابل فشار متوسط :

این دسته از کابل‌ها را با نام اختصاری Medium Voltage Power Cable می‌شناسند که حد واسط میان دو کابل فشار قوی و فشار ضعیف است. این کابل‌ها توانایی انتقال انرژی در حدود 6 تا 30 کیلو وات را پشتیبانی می‌کنند.

کابل‌های فشار متوسط در توزیع برق از نوع تک فاز و سه از کاربرد دارند. از این رو معمولا در پست‌های خطوط هوایی از آن‌ها استفاده می‌شود.

در خرید کابل برق فشار متوسط متوجه محافظ آن‌ها خواهید شد. همین محافظ از کابل‌ها در برابر ضربه، تنش‌های فیزیکی و جوندگان یا هر چیزی که سبب آسیب یا پارگی در آن‌ها باشد، محافظت می‌کند. این محافظ‌ها اغلب از نوع مفتولی یا نواری هستند که به زره معروف شده‌اند.

کابل فشار ضعیف:

این نوع از کابل ها را با علامت اختصاری Low Voltage Cable می‌شناسند. معمولا این دسته از کابل‌ها از دو عنصر مس و آلومینیوم ساخته شده‌اند.

وجه تمایز این کابل‌های فشار ضعیف و فشار قوی از کابل‌ها در نوع پوشش آن‌ها است. همچنین در کابل‌های فشار قوی شاهد لایه‌های نیمه هادی داخلی و خارجی هستیم که در کابل‌های فشار ضعیف وجود ندارند. از لحاظ ظاهری نیز کابل‌های فشار قوی از نظر ضخامت و استقامت در رتبه بالاتری قرار دارند.

از این رو طبیعی است که کابل‌های فشار ضعیف در انتقال نیرو ضعیف‌تر باشند. این دسته از کابل‌ها ولتاژی در حدود 600 تا 1000 ولت را تحمل می‌کنند.

پس با توجه به انواع مختلف این تجهیزات، که یکی از نکات خرید و انتخاب سیم و کابل است، می توانید انتخاب بهتری را داشته داشید.

 

خرید کابل ارزان قیمت به چه قیمتی؟

هیچکس را پیدا نمی‌کنید که قیمت برای او مهم نباشد. به همین دلیل است که افراد در بسیاری از موارد با دیدن کابل‌های ارزان قیمت فرصت را از دست نمی‌دهند و سریع دست به جیب می‌شوند. اما واقعیت این است که در خرید کابل برق این اشتباه‌ترین کاری است که انجام می‌دهند.

در خرید این کابل‌ها باید مطمئن باشید که هیچ لطفی از جانب فروشنده نصیب شما نمی‌شود، در واقع این شما هستید که با خرید کابل‌های ارزان قیمت، هزینه‌های بیشتری در آینده برای خود رقم می‌زنید.

برای این که بهتر متوجه شوید، باید بدانید که کابل‌ها با کیفیت‌های متنوعی در بازار عرضه می‌شوند. معمولا در کابل‌های ارزان قیمت از آلومینیوم‌های قهوه‌ای رنگ به عنوان هادی به جای مس استفاده می‌کنند. همچنین در برخی از کابل‌ها شاهد استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی به عنوان عایق هستیم؛ این در حالی است که کابل‌های باکیفیت با PVC روکش شده‌اند.

 

شاید خرید برخی از لوازم با قیمت ارزان برای شما به صرفه‌تر باشد، اما بدون شک کابل برق ارزان از هر لحاظی به ضرر شما خواهد بود. اگر کمی تجربه را چاشنی خرید خود کنید، قطعا به دنبال پیشگیری از آتش‌سوزی هستید؛ زیرا آتش هر آن چه که شما ساخته‌اید را در یک لحظه خراب خواهد کرد.

البته این بدان معنا نیست که باید گران قیمت‌ترین کابل موجود در بازار را بخرید. معمولا کابل‌های برق با کیفیت یکسان یک محدوده قیمت مشخص دارند. این نام برند تولید کننده است که در قیمت آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

آیا سطح مقطع کابل برق در کیفیت کابل‌ها تاثیر دارد؟

یکی از نکاتی که معمولا خریداران کابل برق درگیر آن می‌شوند، سطح مقطع کابل‌ها است. به همین دلیل است که می‌بینیم بسیاری از افراد در هنگام خرید کابل برق سراغ کابل‌هایی با قطر بزرگ‌تر می‌روند. اگر فکر می‌کنید چون بسیاری از افراد این کار را می‌کنند، پس شما نیز باید به قطر کابل‌ها توجه داشته باشید، سخت در اشتباه هستید.

سطح مقطع کابل

برای کابل‌های برق استانداردهای جهانی تعریف شده است که در آن‌ها قطر هادی و ضخامت عایق اندازه‌های مشخصی دارند. چنانچه از این اندازه‌های استاندارد آگاه نباشید، قطعا درگیر اندازه قطر کابل‌ها خواهید شد.

بسیاری از تولیدکنندگان کابل‌های ارزان قیمت و غیراستاندارد نیز روی همین نگاه ویژه مشتریان تمرکز کرده‌اند. به همین دلیل در تولید کابل‌های خود از تارهای مسی کم کرده و به ضخامت عایق اضافه می‌کنند و با این کار خریداران را فریب می‌دهند.

استانداردهای سیم و کابل برق را بررسی کنید :

یکی دیگر از نکات خرید و انتخاب سیم و کابل، توجه به استانداردهای این تجهیزات است. هر محصولی در هر حوزه‌ای استانداردهای ویژه‌ای دارد که توسط سازمان‌های خاصی تعیین می‌شود. برای سیم و کابل‌های برق نیز استانداردهایی تعریف شده است. برای این محصولات نه تنها سازمان استاندارد ایران ISIRI استانداردهایی را تعیین کرده است، بلکه سازمان‌های مختلفی نیز در سطح بین‌المللی استانداردهایی را ارائه داده‌اند، مانند سازمان TUV.

البته این بدان معنا نیست که شما باید استانداردهای تمام شرکت‌ها را برای انتخاب سیم و کابل برق بدانید؛ قطعا این کار غیرممکن است. تنها لازم است در زمان خرید استانداردی را که روی سیم و کابل نوشته شده، بررسی نمایید. سپس با خواندن ویژگی‌های استاندارد و مقایسه با محصول مورد نظر می‌توانید از کیفیت آن مطمئن شوید.

به هر فروشنده‌ای اعتماد نکنید :

در انتها می‌خواهیم نکته‌ای مهم را که باید از ابتدا آن را به یاد داشته باشید، به شما بگوییم. که این نکته یکی از مهم‌ترین نکات انتخاب و خرید سیم و کابل است. بین خریداران جا افتاده که در هنگام خرید از فروشنده مشورت و راهنمایی بگیرند.

اگرچه فروشنده به واسطه فروش تجربیات و اطلاعاتی دارد، اما قطعا تجربه او به اندازه یک مهندس برق نخواهد بود. از این رو اگر اطلاعات کافی برای خرید کابل برق ندارید، بهتر است که پیش از خرید با افراد با تجربه یا تحصیل کرده در این حوزه مشورت کنید.

نکات مهم خرید سیم و کابل

نکات خرید سیم و کابل | سراغ هر فروشگاهی نروید :

اگرچه با خواندن این متن تمام فاکتورهایی که باید در تهیه سیم کابل برق در نظر بگیرید را می‌دانید، اما باید از هر ریسکی در خرید خود بپرهیزید. شاید در تشخیص سیم و کابل باکیفیت و بدون کیفیت توانا باشید، اما هرگز ریسک خرید از فروشگاه‌های نامعتبر را به جان نخرید.

برخی از فروشنده‌ها ماهرتر از تخصص شما هستند، در این صورت به راحتی رای شما را می‌زند و نظر شما را عوض خواهند کرد. در این صورت شاید متوجه کیفیت پایین شوید، اما به طرز عجیبی برای خرید آن قانع خواهید شد.

تعجب نکنید؛ این روزها سیم و کابل‌های بسیاری با نام برندهای معروف به بازار عرضه می‌شوند، در حالی که از تولیدات آن برند نیستند. این محصولات نه تنها کیفیت محصولات اورجینال برند معتبر را ندارند، بلکه حتی از کیفیت لازم و استاندارد نیز برخوردار نیستند.

متاسفانه این روزها تولید کنندگان بسیاری از نام برندهای معتبر سو استفاده می‌کنند؛ از این رو محصولات تقلبی زیادی با این نام وارد بازار می‌شود. درنتیجه برای خرید تجهیزات باکیفیت به هر فروشگاهی اعتماد نکنید و از نمایندگی‌های رسمی در ایران خرید کنید.

 

در نهایت با توجه به نکات خرید سیم و کابل برق، بهترین را بخرید :

تمام آن چه که برای خرید کابل برق نیاز داشتید را در این مقاله در اختیار شما قرار دادیم؛ این مقاله را می‌توانید راهنمای بسیار خوبی برای انتخاب سیم و کابل در نظر بگیرید. حال نوبت شما است که اطلاعات خود را به کار بگیرید و بهترین‌ها را انتخاب کنید. به نکات مهم خرید سیم و کابل توجه کنید و مطمئن باشید اگر هنگام خرید به نکات گفته شده توجه کنید، دیگر هیچ ریسکی پیش روی شما نیست.


مشاهده قیمت به روز انواع سیم و کابل
 

چنانچه به دنبال مطالب آموزشی بیشتری در حوزه برق هستید، توصیه می‌کنیم که پست‌های اینستاگرام تسلاکالا را نیز از دست ندهید. هر روز با مطالب کوتاه و مفید پیج ما اطلاعات خود را افزایش دهید.


/* ]]> */