فروشگاهی برای خرید مطمئن تجهیزات برق‌صنعتی می‌خواهید؟ کلیک کنید
آکادمی تسلا کالا

رطوبت سنج یا هیدروستات تابلویی چیست ؟ انواع و عملکرد آن چگونه است؟ | تسلاکالا

مقاله هیدروستات تابلویی چیست؟

رطوبت سنج تابلویی چیست ؟

کاربرد دستگاه رطوبت ‌سنج تابلویی مانند ترموستات، فیلترهای فن، فیلترهای اگزوز، بخاری‌ها، واحدهای خنک کننده ترموالکتریک و سیستم‌های تهویه مطبوع است.
این وسیله باعث افزایش عمر تجهیزات الکترونیکی حساس در داخل پنل‌های کنترل و تابلوهای برق می‌شود و از انجام کارهای نامطلوبی مانند تعمیر و سرویس مداوم جلوگیری می‌کند.
در این مقاله بررسی خواهیم کرد که چگونه یک دستگاه رطوبت‌ سنج تابلویی باکیفیت بالا، باعث صرفه‌جویی در زمان، هزینه و راحتی شما می‌شود.
برای رسیدن به جواب سوال ” هیدروستات تابلویی چیست ؟ ” تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

انواع هیدروستات تابلویی قیمت هیدروستات تابلویی
  • برندهای معتبر بازار
  • بهترین قیمت بازار تهران
  • مشاوره فنی و گارانتی
قیمت هیدروستات تابلویی >

 

  نظارت بر میزان رطوبت، کاربرد اصلی رطوبت سنج

رطوبت یکی از عوامل مهم در خرابی قطعات الکتریکی است که معمولا نادیده گرفته می‌شود.  ایجاد رطوبت در تابلوهای برق و تجهیزات الکترونیکی امری طبیعی است. بنابراین طول عمر قطعات کاهش می‌یابد و باعث ایجاد خطرات ایمنی می‌شود.
به طور ویژه تجهیزاتی که در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند، در برابر رطوبت بیشتر آسیب‌پذیر هستند.
برای محافظت از این وسایل الکترونیکی که در محیط‌های باز قرار دارند، معمولاً از یک نوع تجهیزات گرمایشی استفاده می‌شود.
این کار کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که لوازم الکترونیکی در دمای ایمن برای کارکرد مناسب، نگه داشته می‌شوند و رطوبت اضافی در داخل محفظه ایجاد و جمع نمی‌شود. چنین تجهیزات گرمایشی معمولاً از طریق ترموستات‌ها و هیدروستات‌‌ها حمایت می‌شوند.

هیدروستات تابلویی (Hygrostat) یا رطوبت سنج تابلویی چیست؟

رطوبت سنج تابلویی که به آن هیدروستات نیز می‌گویند، ابزار یا وسیله‌ای برای حفظ رطوبت مطلوب یا ایده‌آل در محیط است. علاوه بر این، از رطوبت سنج تابلویی برای کنترل و نظارت بر رطوبت در اکثر تجهیزات رطوبت ساز قابل‌حمل یا دستگاه‌های ترکیبی مرطوب کننده و تصفیه هوا استفاده می‌شود. به این ترتیب می‌تواند به مدیریت بهتر سطوح رطوبت محیط کمک کند.

دو نمونه هیدروستات تابلوییجدا از نظارت و کنترل رطوبت فضا، دستگاه رطوبت سنج تابلویی می‌تواند به بازیابی و همچنین حفظ سطوح رطوبت مطلوب کمک کند.
می‌دانید که رطوبت بالا در محیط برابر با گرمای بیشتری است که در هوا وجود دارد؛ بنابراین، وقتی سطح رطوبت بالا باشد، سایر تجهیزات برای مقابله با رطوبت و هوای گرم سخت‌تر کار می‌کند. با حفظ سطح مناسب رطوبت، می‌توانید از صرف هزینه‌های زیاد در قبوض گرمایش و سرمایش خودداری کنید. علاوه بر این، سلامتی خود و عزیزانتان را نیز بهبود خواهید بخشید.

نقطه شبنم چیست؟

نقطه شبنم دمایی است که هوا باید در آن خنک شود تا بخار آب موجود در آن به شبنم یا یخ‌بندان تبدیل شود. در هر دمایی حداکثر مقدار بخار آب وجود دارد که هوا می‌تواند در خود نگه دارد. این مقدار حداکثر فشار اشباع بخار آب نام دارد. افزودن بخار آب بیشتر منجر به تراکم می‌شود.
تراکم در هوای تحت فشار مشکل‌ساز است زیرا باعث انسداد لوله‌ها، خرابی ماشین‌آلات، آلودگی و یخ‌زدگی می‌شود.

رطوبت سنج تابلویی چگونه کار می‌کند؟

رطوبت‌سنج‌ها ابزار مفیدی هستند که از محاسبه و کالیبراسیون تغییرات فشار و دما استفاده می‌کنند. در ترکیب باهم، درصد نمایش داده شده مقدار رطوبت موجود در هوا خواهد بود.
رطوبت سنج وسیله‌ای مفید در ساختمان‌های اداری و منازل و همچنین در فرآیندهای تولیدی و صنعتی است.

رطوبت سنج برای تعیین نقطه شبنم معمولاً دمای مایعی که در یک ظرف نقره‌ای بسیار صیقلی خنک می‌شود در لحظه‌ای که قطرات رطوبت روی دیواره بیرونی ظرف متراکم می‌شود، اندازه‌گیری می‌کند.
یک رطوبت سنج تابلویی دارای یک عنصر حسگر است.  دارای یک صفحه مسطح است که با دو هادی فلزی احاطه می‌شود. بر اساس اعداد ورودی، درصورتی‌که مقاومت الکتریکی هوا را خیلی خشک نشان دهد، رطوبت سنج رطوبت ساز را روشن و پس از رسیدن به میزان رطوبت ایده‌آل، رطوبت ساز را خاموش می‌کند.
رطوبت سنج تابلویی مقدار رطوبت موجود در یک حجم هوا با دمای مشخص که به آن رطوبت نسبی می‌گویند را به صورت RH درصد بیان می‌کند.
هنگامی‌که رطوبت نسبی در داخل محفظه بیش از حد باشد، رطوبت سنج تابلویی بخاری و/یا فن را فعال می‌کند. این کار باعث می‌شود تا رطوبت نسبی را بالاتر از نقطه شبنم افزایش دهد و از تراکم در مجموعه‌ها و قطعات الکترونیکی جلوگیری می‌کند.

رطوبت سنج دیجیتال شیوا امواجموارد استفاده از هیدروستات تابلویی چیست ؟

معمولاً از رطوبت سنج استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند که سطح رطوبت در فضا و تجهیزات موردنظر در حد مطلوبی است. اگر خانه، کارخانه و یا کارگاه‌های تولیدی بیش‌ازحد مرطوب باشد، ممکن است هوا بوی کپک‌زدگی بدهد، کپک بیشتر می‌شود و بیشتر رشد می‌کند. کپک می‌تواند باعث تعدادی از مشکلات سلامتی ازجمله واکنش‌های آلرژیک و اختلالات تنفسی شود و همچنین می‌تواند به خانه و وسایل آن آسیب برساند.
اگر هوا خیلی مرطوب باشد، احساس خفگی به وجود می‌آید و نفس کشیدن نیز می‌تواند ناراحت کننده باشد.
اگر هوا خیلی خشک باشد،  افراد دچار خشکی پوست، خارش و ترک خوردن لب‌های دردناک می‌شوند. رنگ روی مبلمان و دیوارها  کنده می‌شود و مبلمان چوبی و آلات موسیقی مانند پیانو، کمانچه و گیتارخراب خواهند شد.
سطح رطوبت نسبی ایده آل در یک خانه معمولاً بین 30 تا 50 درصد است، اگرچه ترجیحات فردی ممکن است کمی متفاوت باشد. استفاده از رطوبت سنج این امکان را می‌دهد که رطوبت را تنظیم کنند تا از سلامت افراد و وسایل خود محافظت کنند.

انواع هیدروستات تابلویی چیست ؟

رطوبت سنج‌ها وظایف مختلفی را در خانه‌ها، بیمارستان‌ها، ادارات، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، کارخانه‌های تولیدی، تأسیسات تولید مواد غذایی، گلخانه‌ها، انکوباتورها، فرآیندهای خشک کردن و موزه‌ها و بسیاری از مناطق دیگر انجام می‌دهند.
چهار نوع اصلی رطوبت سنج وجود دارد:

  • رطوبت سنج‌های مکانیکی: از مو یا الیاف دیگری استفاده می‌کنند که در پاسخ به رطوبت طول آن‌ها تغییر می‌کند.
  • رطوبت سنج‌های الکترونیکی: از موادی با خواص الکتریکی استفاده می‌کنند که در پاسخ به رطوبت تغییر می‌کنند.
  • روان‌سنج‌ها: از دو دماسنج استفاده می‌کنند، یکی خشک و دیگری که در پارچه مرطوب قرار دارد. تبخیر از پارچه مرطوب، دماسنج را خنک می‌کند، اما تأثیر آن به رطوبت محیط بستگی دارد.
  • رطوبت سنج نقطه شبنم: دقیق‌ترین رطوبت سنج رطوبت سنج “نقطه شبنم” است. در یک لحظه، تا رسیدن به دمای نقطه شبنم خنک می‌شود. رطوبت نسبی تابعی از نقطه شبنم است.

تصویر دو نمونه رطوبت سنجانواع رطوبت سنج تابلویی دیجیتالی

دیجیتال رومیزی:

دستگاه دیجیتال رومیزی یا ثابت قابلیت نصب بر روی دیوار دارد و یا استفاده به صورت رومیزی، جهت اندازه‌گیری رطوبت و دما در یک محیط محصور، نظیر آزمایشگاه و یا بیمارستان و دفتر کار یا محیط کاری در صنعت مورداستفاده قرار می‌گیرند. معمولاً این دستگاه‌ها به سنسورهای سرخود مجهز بوده و قابلیت کالیبره در بعضی از سنسورها وجود ندارد.

دیجیتال صنعتی و حرفه‌ای:

در برخی مدل‌های صنعتی و حرفه‌ای رطوبت سنج، امکان کالیبره سنسورهای دما و رطوبت دستگاه وجود دارد.
هم‌چنین در برخی مدل‌های این دستگاه امکان ثبت بیش‌ترین و کم‌ترین مقدار و یا تنظیم ست پوینت برای آلارم مشخص است. با توجه به نوع پرآب می‌توان این دستگاه‌های آزمایشگاهی را به دو دسته «پرآب سرخود» و «پرآب جدا» تقسیم کرد.

هیدروستات تابلویی یا hygrostat

حرف آخر

برای گروه‌های صنعتی سرما و رطوبت باید کنترل شوند، زیرا صرف‌نظر از رطوبت، تجهیزات نیز باید بالاتر از شرایط انجماد نگهداری شوند. با این وجود، این نشان می‌دهد که هنگام کنترل به طور خاص برای رطوبت، استفاده از فناوری رطوبت سنج تابلویی در صرفه‌جویی هزینه نسبت به رویکرد مبتنی بر ترموستات بسیار ارجحیت دارد. برای هر تجهیزاتی که کار و نگهداری می‌کنید، خوشحال می‌شویم در مورد نیازهای شما عمیقاً صحبت کنیم و شما را در فرآیند مؤثرترین و صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی شما راهنمایی کنیم.

تسلاکالا مرجع آنلاین فروش تجهیزات برق صنعتی ارائه دهنده انواع تجهیزات مختلف می‌باشد. برای استعلام قیمت تابلو برق و بانک خازنی می‌توانید به سایت تسلاکالا به آدرس www.teslakala.com مراجعه کنید و یا با شماره 02191026126 تماس بگیرید.
در سایت تسلاکالا، انواع هیدروستات تابلویی با برندهای معتبر ایرانی و خارجی مانند شیوا امواج و ETUH موجود می‌باشند.


/* ]]> */