فروشگاهی برای خرید مطمئن تجهیزات برق‌صنعتی می‌خواهید؟ کلیک کنید
آکادمی تسلا کالا

0 تا 100 ساخت تابلو برق صنعتی [Switchgear]+اصول طراحی تابلو برق

طراحی و ساخت انواع تابلو برق صنعتی

ساخت تابلو برق صنعتی چگونه انجام می‌شود؟

تابلوهای برق، محفظه‌هایی هستند که کار محافظت از تجهیزات مختلف الکتریکی را برعهده دارند. از این تابلوها برای مصارف مختلفی استفاده می‌کنند. طراحی و ساخت تابلو برق، نیازمند رعایت اصول و نکات خاصی است. این نکات باید به دقت روی تابلو پیاده‌سازی شوند تا مشکلی به وجود نیاید. به این ترتیب طراحی و ساخت انواع تابلو برق، نیاز به داشتن تخصص و دانش کافی در این زمینه دارد. معمولا تیمی متشکل از مهندسان خبره و باتجربه، کار طراحی، نقشه‌کشی، ساخت و نصب تابلو برق‌ها را انجام می‌دهند. همچنین کیفیت ساخت بدنه و تجهیزات الکتریکی، توسط کارشناسان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در این مطلب با نحوه ساخت این تابلو برق‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

انواع تابلو برق
  • 0 تا 100 تابلو برق
  • مشاوره، طراحی و ساخت
  • قیمت رقابتی و به روز
لیست قیمت تابلو برق >

 

با تابلو برق و انواع آن بیشتر آشنا شوید

قبل از بررسی طراحی و ساخت تابلو برق، بهتر است ابتدا خود این دستگاه را بشناسید. تابلو برق محفظه‌ای است که نقش کنترل و حفاظت از انواع تجهیزات الکتریکی را برعهده دارد.
به این ترتیب از آسیب رسیدن به این تجهیزات در اثر خطای انسانی، شرایط محیطی، رطوبت، ضربه، گرد و غبار و … جلوگیری می‌شود. همچنین دسترسی عامل انسانی غیرمتخصص به این تجهیزات کاهش پیدا می‌کند.

در این تابلوها انواع تجهیزات برقی، از جمله انواع رله‌ها، کنتاکتورها، بیمتال‌ها، نمایشگرها و … وجود دارد. این تابلوها کاربردهای زیادی دارند و از آنها در مصارف ساختمانی، صنعتی و … استفاده می‌کنند.
به همین دلیل در زمینه طراحی و ساخت تنوع بسیار زیادی دارند. این تابلوها از نظر طراحی، ولتاژ ورودی و … به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. به طور کلی انواع تابلو برق عبارتند از:

  • بانک خازنی
  • توزیع صنعتی
  • فرمان
  • تابلو برق خانگی
  • تابلو برق کنترلی

آشنایی با مراحل طراحی و ساخت انواع تابلو برق

یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساخت هر دستگاهی، طراحی و آماده‌سازی آن است. به طور کلی پیاده‌سازی و اجرای ایده، سخت‌ترین و حساس‌ترین مرحله ساخت هر وسیله‌ای محسوب می‌شود. در ادامه مراحل طراحی تا ساخت تابلو برق‌ها را بررسی می‌کنیم.

در ویدیو زیر، مراحل ساخت یک نمونه تابلو برق را مشاهده می‌کنید:

طراحی و جانمایی تابلو برق

این مرحله مختص بررسی مسائل فنی مربوط به تابلو برق است. نقشه تابلو برق در دو حالت جانمایی و ایزومتریک شکل می‌گیرد. کارشناس ساخت تابلو برق، با توجه به استانداردهای موجود و هدف به‌کارگیری تابلو، اقدام به طراحی می‌کند. همچنین باید با بازدیدهای میدانی از پروژه، محل قرارگیری و سایر مشخصات دقیق تابلو برق هم تعیین شود.

جوشکاری و برشکاری بدنه

با توجه به نقشه طراحی شده، گروه تولید اقدام به برشکاری ورق‌های فولادی برای بدنه تابلو برق می‌کنند. فولادی که برای بدنه به کار گرفته می‌شود از جنس ضد زنگ است. ضخامت فولاد بدنه بین 1.5 تا 2.5 میلیمتر، با توجه به محل و نوع کاربری دستگاه، متغیر خواهد بود. در این مرحله باید تمام طراحی‌های نقشه با جزئیات و دقت بالا پیاده‌سازی شوند. اندازه سلول‌ها و اتصالات باید دقیقا مطابق نقشه انجام بگیرند.
معمولا اتصالات بدنه و شاسی به وسیله پیچ و مهره انجام می‌شود. برای اتصال ورقه‌های فولادی بدنه هم از جوشکاری استفاده می‌کنند. کیفیت بالای اتصالات از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که باعث مقاومت بالای بدنه می‌شود. یکی از نکات مهمی که در این مرحله باید رعایت شود، امکان تغییرات مجدد بدنه در آینده است. اتصالات و جوشکاری‌ها باید به گونه‌ای باشد که برای تغییرات احتمالی در آینده مشکلی وجود نداشته باشد.

جوشگاری تابلو برق

رنگ ‌کاری

در این مرحله برای جلوگیری از آسیب به بدنه کار رنگ ‌کاری آغاز می‌شود. برای دستیابی به بهترین کیفیت، معمولا از رنگ‌های الکترواستاتیک استفاده می‌کنند. اگر از تابلو برق در محیط‌های صنعتی استفاده می‌شود، بهتر است از رنگ‌های ضخیم‌تر استفاده شود. با این وجود اگر برای محیط‌های معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید حداقل ضخامت استفاده شود. این قسمت از ساخت تابلو برق در 4 مرحله به شرح زیر انجام می‌شود:

  • چربی زدایی: در این مرحله چربی‌ها و آلودگی‌های روی بدنه با به‌کارگیری سیستم اولتراسونیک پاکسازی می‌شود. وجود چربی‌ها کیفیت رنگ‌کاری را کاهش می‌دهد.
  • زنگ زدایی: وجود زنگ روی بدنه، کیفیت رنگ کاری را کاهش می‌دهد. به همین دلیل با استفاده از فرز و سمباده، اقدام به پاکسازی ورق‌های بدنه می‌کنند. اگر میزان زنگ‌زدگی ورقه‌ها بالا باشد، از اسید سولفوریک برای پاکسازی بدنه استفاده می‌شود.
  • فسفاته کاری: این کار برای جلوگیری از زنگ‌زدگی بدنه تابلو برق در آینده صورت می‌گیرد. همچنین فسفاته کاری باعث تقویت میزان چسبندگی بدنه فلزی می‌شود. به این ترتیب کار رنگ کاری بسیار ساده‌تر می‌شود.
  • عایق کاری: این قسمت از رنگ کاری بدنه تابلو برق، برای مقاومت بیشتر رنگ و بدنه انجام می‌شود.

مونتاژ بدنه و اسکلت

بعد از رنگ کاری بدنه و خشک شدن آن، نوبت به اتصال بدنه و اسکلت می‌رسد. همچنین جانمایی قطعات نگهدارنده در این مرحله انجام می‌شود. این کار برای آماده شدن استقرار تجهیزات مختلف الکتریکی درون محفظه صورت می‌گیرد.

مونتاژ تجهیزات الکتریکی

در این مرحله از ساخت تابلو برق، تمامی تجهیزات الکتریکی طبق نقشه و توسط تکنسین روی دستگاه نصب می‌شوند. البته این تجهیزات قبل از نصب باید از نظر سلامتی تست شوند. تجهیزاتی که روی تابلو نصب می‌شوند عبارتند از انواع کنتاکتورها، انواع رله‌ها، کلیدها، پریزها، نمایشگرها و … . نصب این قطعات با توجه به نوع تابلو برق متفاوت است. در این مرحله تمامی شینه‌کشی‌ها و سیم‌کشی‌های لازم نیز انجام می‌شود.

مراحل طراحی و ساخت تابلو برق

ارزیابی و کنترل کیفیت

پس از اتمام فرایند ساخت تابلو برق، کیفیت بدنه و تجهیزات توسط استانداردهای تعریف شده مورد ارزیابی و آزمایش قرار می‌گیرند. در این مرحله اگر عیب و نقصی در یکی از قطعات یا بدنه وجود داشته باشد، کاملا رفع می‌شود. اگر نتیجه ارزیابی‌ها مثبت بود، تابلو را بسته‌بندی کرده و راهی بازار می‌کنند.

برای ساخت تابلو برق چه مهارت‌هایی مورد نیاز است؟

ساخت باکیفیت هر قطعه یا وسیله‌ای، نیازمند داشتن تخصص و دانش کافی در زمینه مورد نظر است. ساخت انواع تابلو برق نیز از این قاعده مستثنی نیست. طراحی و ساخت این تابلو برق‌ها، توسط افرادی که دارای مهارت‌های زیر هستند، انجام می‌گیرد:

  • مسلط بودن به نرم افزارهای نقشه‌کشی و طراحی مهندسی برق
  • آشنایی با تمامی تجهیزات الکتریکی و نحوه عملکرد آنها
  • داشتن اطلاعات کافی در مورد اصطلاحات الکتریکی
  • آشنایی با آخرین روش‌های ساخت و طراحی تابلو برق
  • آشنایی با اصول ارزیابی و کنترل کیفیت
  • تسلط به روش‌های مدیریت زمان و برنامه‌ریزی
  • آشنایی با استانداردهای بین‌المللی ساخت تابلو برق

مرحله بررسی در ساخت تابلو برق

کلام آخر

اصول طراحی تابلو برق و پیاده‌سازی مناسب آن، نقش مهمی در کیفیت ساخت تابلو برق دارند. از آنجایی که استفاده از تابلو برق اهمیت و کاربرد بسیار زیادی در ساختمان‌های مسکونی، کارخانجات و … دارد، طراحی و ساخت آن باید به بهترین شکل انجام شود. رعایت اصول اولیه در نصب تجهیزات الکتریکی از بروز هرگونه مشکل در آینده جلوگیری می‌کند. در این مطلب با چگونگی طراحی و ساخت انواع تابلو برق آشنا شدیم. برای ساخت باکیفیت این تابلوها آشنایی با مهارت‌ها و دانش تخصصی در این زمینه ضروری است.
در انتها از شما دعوت می‌کنیم به اینستاگرام تسلاکالا هم سر بزنید.


/* ]]> */