فروشگاهی برای خرید مطمئن تجهیزات برق‌صنعتی می‌خواهید؟ کلیک کنید
آکادمی تسلا کالا

خازن فشار متوسط چیست و چه کاربردهایی دارد؟ | آکادمی تسلاکالا

خازن فشار متوسط چیست؟

خازن فشار متوسط چیست؟

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که خازن فشار متوسط چیست ؟ ما برای قدم گذاشتن در دنیای خازن‌ها نیازمند اطلاعات دقیق و جامعی از انواع خازن‌ها هستیم . خازن‌ها در موارد زیادی  همچون  تاسیسات صنعتی ، سیستم‌های انتقال توزیع ، ترانسفورماتورها کاربرد دارند. شاید به فکرتان خطور هم نکند که خازن‌ها در کوچکترین وسایل الکتریکی وجود دارد. همین الان که در حال تماشای تلویزیون هستید یا در حال گرم کردن نان با استفاده از مایکروفر در آشپزخانه هستید، خازن‌ها مشغول به انجام وظیفه در وسایل الکتریکی شما هستند. با توجه به کاربرد زیاد خازن‌ها در زندگی ما نیازمند این هستیم که با ساختار کلی این خازن‌ها انواع آن‌ها آشنا شویم.

خازن فشار متوسط
  • انواع خازن فشار متوسط
  • بهترین قیمت بازار
  • گارانتی و ضمانت اصالت کالا
قیمت خازن فشار متوسط >

 

خازن چیست؟

تعاریف  گسترده‌ایی از خازن وجود دارد شاید شما هم در خیلی از مقالات تعریف‌های متعددی از خازن به گوشتان خورده باشد. با توجه به تعریف عام، خازن قطعه‌ایی برای دخیره انرژی الکتریکی است. با توجه به اینکه بار الکتریکی در خازن ذخیره می‌شود و می‌توان از آن برای ایجاد میدان الکتریکی یکنواخت و پایدار استفاده کرد.

ساختمان خازن‌ها  به صورت کلی متشکل از دو صفحه رسانا است و بین صفحات از هوا یا عایق (پلاستیک،سرامیک، کاغذ و ….) استفاده می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با خازن‌ها، می‌توانید به مقاله ” خازن چیست ” در آکادمی تسلاکالا مراجعه کنید.

بعد از آشنایی اولیه با خازن، به این سوال می‌رسیم که  خازن فشار متوسط چیست ؟

خازن‌ها چه انواعی دارند؟

برای تقسیم‌بندی خازن‌ها، الگوهای متفاوتی وجود دارد. خازن‌ها را می‌توان براساس شکل ظاهری، عملکرد و ساختارشان به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد . از لحاظ سطح ولتاژ خازن ها به دو دسته خازن‌های فشار ضعیف (LV) و خازن‌های  فشار متوسط(MV) تقسیم می‌شوند.

  • خازن‌های فشار ضعیف
  • خازن‌های فشار متوسط

درارتباط با خازن‌های فشار ضعیف در آکادمی تسلاکالا مقالات بسیاری موجود است. تنوع برندهای خازن‌های فشار ضعیف در سایت تسلاکالا بسیار زیاد است. برای مشاهده محصولات و دریافت کاتالوگ‌های آن به سایت تسلاکالا سر بزنید.
در تصویر زیر می‌توانید چند مورد از انواع خازن را مشاهده کنید:

انواع خازن

در این مقاله ما به دنبال جواب سوال ” خازن فشار متوسط چیست ؟ ”  هستیم.
در ادامه به بررسی خازن‌های فشار متوسط ، ساختار و شکل ظاهری آن و کاربردهای این خازن‌ها می‌پردازیم .

خازن‌های فشار متوسط

این خازن‌ها جهت اصلاح ضریب قدرت و فیلتر هارمونیک در شبکه قدرت متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرند. خازن‌های فشار متوسط  از تعدادی المنت‌‌های خازنی تشکیل می‌شوند که به صورت سری و موازی به هم وصل شده‌ است تا سطح ولتاژ مطلوب به دست بیاید. این خازن‌ها در بانک خازنی فشار متوسط، فشار قوی و اتوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. خازن‌های فشار متوسط در دو نوع سه‌فاز (CHV-T) تا ولتاژ 12 کیلوولت نامی و نوع تک‌فاز (CHV-M) تا سطح ولتاژ نامی 20 کیلوولت قابل ارائه هستند.

انواع خازن های فشار متوسط

ویژگی خازن‌های فشار متوسط

نکته جالب این خازن‌ها جنس بدنه آن‌ها است. جنس بدنه این خازن‌ها فولاد ضد زنگ است که در برابر خوردگی و آسیب های محیطی مقاوم بوده و در حالت بیرونی و درونی، می‌توان از آن استفاده کرد.

خازن های فشار متوسط سفارشی هستند و با توجه به نوع درخواست خریداران طراحی و ساخته می‌شوند. خازن‌های فشار متوسط در دو دسته سه‌فاز تا ولتاژ 12 کیلوولت و تک‌فاز تا ولتاژ 20 کیلوولت قابل ارائه هستند. برخی از ویژگی‌های خازن های فشار متوسط به شرح زیر است:

  • قابلیت نصب در فضای سرپوشیده و فضای آزاد
  • عملکرد بسیار پایدار در رنج دمایی گسترد
  • مجهز به سنسور فشار
 معمولا خازن‌‌های مورد استفاده در شبکه توزیع 200 کیلووار هستند. 

المنت‌های خازن‌های فشار متوسط به فیوز داخلی مجهز می‌شوند تا در صورت آسیب دیدن، فیوز داخلی به آن المنت عمل کرده و المنت خازنی معیوب را از مدار خارج می‌کند.

کاربرد خازن فشار متوسط چیست؟

خازن سه‌فاز فشار متوسط جهت اصلاح ضریب توان در شبکه برق سه‌فاز مورد استفاده قرارمی‌گیرد. در واقع این خازن‌ها عامل جبران‌کننده توان راکتیو در بارهای سلفی هستند. خازن‌های سه‌فاز فشار متوسط توان مورد نیاز سلف را تامین می‌کنند. در این صورت سلف با شبکه توانی رد و بدل نمی‌کند و این تبادل به وسیله خازن‌های فشار متوسط انجام می‌شود.
در ویدیو زیر قسمتی از روند تولید خازن‌های فشار متوسط و بانک خازنی فشار متوسط برند سیرکوتور را مشاهده می‌کنید:

ساختار خازن فشار متوسط چیست؟

در ساختار این خازن‌ها ، از الکترود با جنس فویل آلومینویم استفاده می‌شود. از لحاظ اتصال خازن‌های فشار متوسط سه‌فاز اتصال ستاره و خازن‌های فشار متوسط تکفاز اتصال مستقیم دارند. خازن‌های سه فاز فشار متوسط دارای مقاومت دشارژ داخلی می‌باشند. نصب این خازن‌ها باعث کاهش تلفات در زمینه محیط زیست و آلودگی هوا نیز می‌شود. در این سطح ولتاژ، خازن‌ها به صورت روغنی و تکفاز یا سه‌فاز می‌باشند. با موازی و یا سری شدن المان‌های ریزتر، ظرفیت و توانایی تحمل ولتاژ مورد نظر به دست خواهد آمد. در صورت نیاز تک تک این المنت‌ها به فیوز داخلی مجهز می‌شوند. داشتن فیوز چه کمکی به ما می‌کند؟ در صورت آسیب دیدن یک المنت خازنی، در مدت کوتاهی فیوز عمل کرده و المنت معیوب از مدار خارج می‌شود. پس فیوز داخلی باعث بهبود عملکرد و کاهش تلفات بانک خازنی می‌شود.

تکنولوژی ساخت خازن‌های فشار متوسط چیست ؟

تکنولوژی ساخت خازن ها با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری، شاید تغییرات چشمگیری هستند. استفاده از فیلم‌های پلاستیکی با ضخامت‌های بسیار کم (۴ تا ۱۲ میکرون) به عنوان عایق الکتریکی تحول بزرگی از نظر فنی و اقتصادی در ساخت خازن ایجاد کرده‌است. ضخامت بسیار پایین این فیلم‌ها موجب کاهش مواد مصرفی، حجم ، وزن و قیمت خازن شده است. همانطور که می‌دانیم خازن‌های فشار متوسط جهت اصلاح ضریب قدرت و فیلتر هارمونیک‌ها در شبکه برق فشار متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرند و از تکنولوژی  All-Film که فویل آغشته به پلی پروپیلن است استفاده می‌کنند که غیر سمی و سازگار با محیط زیست می‌باشد. الکترود این خازن‌ها دارای فویل آلومینیوم است که این ساختار سبب کاهش تلفات می‌شود.

فیوزهای داخلی و خارجی خازن

فیوزهای فشار متوسط برای حفاظت از آسیب‌های ناشی از اتصال کوتاه و یا حرارت تجهیزات اعم از کلید ها، ادوات کنترلی و خازن ، ترانس و .. استفاده می شوند. این نوع از فیوزها  انواع مختلفی دارند. فیوزهای داخلی در خازن‌های فشار متوسط درون باکس‌های بانک خازنی قرارگرفته‌اند. قرار گیری فیوز برای هر خازن به شرطی که خازن از تکنولوژی ساخت فیلم متالیزه و خودترمیمی Self Healing برخوردار باشد، امکان‌پذیر است.

خازن‌های فشار متوسط موجود در فروشگاه تسلاکالا

انواع خازن‌های فشار متوسط در سایت تسلاکالا موجود است. برندهای PKC، Herong و Shreem با رنج توانی متنوع و مقره‌های مختلف به صورت تکفاز در سایت تسلاکالا موجود است.

  • خازن فشار متوسط (MV) شرکت HERONG: شرکت herong یک شرکت تولیدکننده‌ی حرفه‌ایی در زمینه تجهیزات انتقال قدرت، جبران‌سازی توان راکتیو و تجهیزات مربوط به خازن‌های MV است. این شرکت توانایی تولید خازن 25000000 کیلووار را در سال دارا است.
  • خازن فشار متوسط PKC: خازن‌های فشار متوسط PKC با گارانتی 12 ماه، به صورت تکفاز دو مقره در سایت تسلاکالا موجود است این خازن‌ها دارای تایپ تست آزمایشگاه‌های معتبر هستند و بدون فیوز داخلی  با ولتاژ عایقی 50 و 150 کیلوولت  و روغنی  موجود می‌باشد.
  • خازن شریم :  شرکت شریم با 40 سال تجربه در زمینه ساخت خازن‌های فشار متوسط، یکی از تولیدکنندگان مطرح در این زمینه می‌باشد. یونیت‌های فشار متوسط شریم به صورت تک فاز،  تک مقره و دو مقره و خازن‌های سه فاز با اتصال ستاره و مثلث به صورت سه مقره به صورت مکانیزه تولید می‌شوند. خازن‌های شریم با بدنه فلزی و مقام در برابر خورندگی، مناسب جهت نصب در فضای بیرونی و داخلی می‌باشد.
    امکان سفارش این خازن‌ها در ولتاژهای مختلف و کیلووار های مختلف، با فیوز داخلی و خارجی وجود دارد. در صورت لزوم، این خازن‌ها می‌توانند مجهز به سوییچ اضافه فشار شوند. این سوییچ در سیستم‌های حفاظتی بانک خازنی به عنوان حفاظت پشتیبان جهت جلوگیری از انفجار یونیت‌های خازنی استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید با مراجعه به سایت تسلاکالا و یا تماس با کارشناسان فروش با شماره تماس 02191026126 در تماس باشید.

خرید انواع خازن فشار متوسط

همانطور که گفتیم، فروشگاه آنلاین تجهیزات برق صنعتی تسلاکالا، در زمینه فروش انواع خازن‌های فشار متوسط و تجهیزات فشار متوسط فعالیت می‌کند. تمامی تجهیزات موجود در سایت تسلا کالا دارای گارانتی معتبر سازنده هستند. خازن‌های فشار متوسط تجهیزات سفارشی هستند که با توجه به نیاز مشتریان عزیز طراحی و تولید می‌شوند.

کلام آخر

خازن‌ها از لحاظ ساختار، اندازه، سطح ولتاژ و شکل ظاهری به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. ما با توجه به کاربرد و جایی که نیاز به استفاده از خازن داریم از خازن مورد نظر استفاده می‌کنیم. استفاده از خازن‌ها مزایای زیادی دارند از جمله کاهش تلفات سیستم، بهبود ضریب توان شبکه و کاهش مولفه پس‌فاز جریان مدار. از خازن‌‌های فشار ضعیف در صنعت، کارخانجات،  تأسیسات و بانک‌های خازنی استفاده می‌شود و خازن‌های فشار متوسط کاربردهای خاص خود را دارند. شما می‌توانید برای سفارش انواع خازن‌های فشار متوسط به سایت ما سر بزنید و از سایت تسلاکالا دیدن کنید.

در انتها از شما دعوت می‌کنیم که برای مشاهده محتوای تصویری رایگان در حیطه برق صنعتی، به اینستاگرام تسلاکالا مراجعه کنید.


/* ]]> */