فروشگاهی برای خرید مطمئن تجهیزات برق‌صنعتی می‌خواهید؟ کلیک کنید
آکادمی تسلا کالا

تفاوت سافت استارتر و اینورتر چیست؟ | همراه با 2 مثال کاربردی – آکادمی تسلاکالا

تفاوت اینورتر و سافت استارتر چیست

تفاوت سافت استارتر و اینورتر یا درایو :

استفاده از اینورتر و سافت استارتر در تجهیزات و برنامه‌های برقی بسیار رایج است. هر دوی این تجهیزات در راه‌اندازی انواع الکتروموتور کاربرد دارند. با این وجود تفاوت سافت استارتر و اینورتر در برخی موارد بسیار مشهود هستند. برای شناخت تفاوت‌های این دو تجهیز، باید فاکتورهای زیادی را مورد بررسی قرار دهید.

اینورتر و سافت استارتر
  • انواع اینورتر
  • انواع سافت استارتر
  • با بهترین قیمت بازار
خرید اینورتر و سافت استارتر >

 

برای درک بهتر تفاوت‌های بین این دو تجهیز، بهتر است ابتدا با آنها آشنا شویم. در این مطلب سعی داریم به طور مفصل به بررسی کاربردها و تفاوت‌های بین این دو وسیله پرکاربرد بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

 

سافت استارتر یا راه‌ انداز نرم چیست؟

برای درک بهتر تفاوت سافت استارتر و اینورتر ، بهتر است ابتدا با مفاهیم این دو قطعه آشنا شوید. سافت استارتر یک وسیله الکتریکی است و وظیفه تنظیم ولتاژ موتور، هنگام راه‌اندازی را برعهده دارد.

از این قطعه در مواردی که جریان هجومی شدیدی وجود دارد، استفاده می‌کنند. سافت استارترها معمولا قیمت بالایی دارند. با این وجود به دلیل سادگی در استفاده و کاربردهای بسیار مهمی که دارد، مورد استقبال قرار می‌گیرد.

این راه‌اندازهای نرم فضای بسیار کمی هم اشغال می‌کنند. به این ترتیب برای کاربری‌هایی که با فضای کمی مواجه هستند بسیار مناسب است. از سافت استارترها فقط برای کنترل گشتاور و سرعت، هنگام شروع به‌کار موتور استفاده می‌شود.

در تصویر زیر دو نمونه از سافت استارترهای برندهای معروف را مشاهده می‌کنید:

سافت استارتر برند زیمنس و سانترنو

اینورتر یا درایو فرکانس متغیر چیست؟

درایو فرکانس متغیر (VFD) یا درایو سرعت متغیر (VSD) که با عنوان اینورتر هم شناخته می‌شود، موتور را در شار بهینه خود قرار می‌دهد. اینورترها درواقع دستگاه‌های الکترونیکی هستند که وظیفه اصلی آنها کنترل سرعت موتور، حین توقف و شروع به کار است. درایو این کار را از طریق تغییر ولتاژ و فرکانس انجام می‌دهد.

این درایوها انواع بسیار زیاد و متنوعی دارند که کاربری آنها برای حفظ جریان و فشار ثابت است. اینورترها با تکیه بر قابلیت فعالیت با سرعت پایین موتورها، انرژی بسیار کمی هم مصرف می‌کنند. به این ترتیب استفاده از آنها هزینه کمتری را در زمینه مصرف انرژی به شما تحمیل خواهد کرد.

با استفاده از اینورتر، سرعت موتور کاملا قابل تنظیم است. این کنترل سرعت باعث کاهش نوسانات و ارتعاشات لوله‌کشی داخلی هم می‌شود. با گشتاور داینامیکی و حرکت صافی که دارند، برای استفاده در پله‌های برقی و آسانسور مناسب هستند. همچنین اینورترها به دلیل کنترل سرعت تجهیزات مختلف، برای استفاده در میکسر، سنگ‌شکن و آسیاب بسیار ایده‌آل هستند.

در تصویر زیر تعدادی از اینورترهای برندهای معتبر و معروف را مشاهده می‌کنید:

اینورتر یا درایو فرکانس متغیر برند اینورت، دلتا و LS

بررسی تفاوت سافت استارتر و اینورتر با توجه به فاکتورهای مختلف

تصمیم نهایی در خصوص این که کدام‌یک مناسب‌تر هستند، بستگی به برنامه و میزان کنترل مورد نیاز دارد. به طور کلی برای مقایسه این دو وسیله، بهتر است فاکتورهای مختلفی را مدنظر قرار دهید. این فاکتورها را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کنترل سرعت برنامه

اگر برنامه‌ای که دارید با هجوم شدید جریان مواجه است، اما نیازی به کنترل سرعت وجود ندارد، استفاده از سافت استارترها بهترین انتخاب ممکن است. با این وجود اگر برنامه شما نیاز به کنترل سرعت دارد، باید حتما از اینورتر یا درایو استفاده کنید.

تفاوت سافت استارتر و اینورتر از نظر نحوه عملکرد

از سافت استارترها همانطور که از عنوانشان پیداست، فقط برای راه‌اندازی موتور بهره می‌برند. به همین دلیل کاربری زیادی ندارند، اما اینورترها برای تغییر یا کنترل سرعت موتور، راه‌اندازی و تغییر جهت چرخش موتور استفاده می‌شوند.

ابعاد بدنه

با نگاهی کلی به اندازه این دو وسیله متوجه تفاوت های سافت استارتر و اینورتر از نظر ظاهری می‌شوید. سافت استارترها معمولا ابعاد بسیار کوچک‌تری نسبت به درایوها دارند و به همین دلیل فضای کمتری را هم اشغال می‌کنند.

اینورترها ابعاد بزرگ‌تری نسبت به سافت استارتر دارند

قیمت دستگاه

قطعا یکی از عوامل تعیین‌کننده در انتخاب یک وسیله، قیمت مناسب آن است. اینورترها به دلیل قابلیت‌های بیشتری که دارند، طبیعتا قیمت بیشتری هم نسبت به سافت استارترها دارند.

پس می‌توان گفت معمولا قیمت اینورتر نسبت به قیمت سافت استارتر بیشتر است.

تفاوت سافت استارتر و اینورتر از نظر کلیدهای دستگاه

سافت استارتر دارای کلیدهای استاتیکی است که از آن‌ها در توان‌های بالا به‌صورت معکوس و موازی استفاده می‌شود. این کلیدها در اینورتر وجود ندارد.

اتصال انواع دستگاه

 اینورترها به دلیل قابلیت‌هایی که دارند، بهتر است به یک موتور متصل شوند. البته این وسیله قادر به اتصال چند موتور را هم دارد، اما معمولا این کار توصیه نمی‌شود. در مورد سافت استارتر اوضاع کمی متفاوت‌تر است. این دستگاه قابلیت اتصال همزمان به 10 موتور را هم دارد.

تفاوت سافت استارتر و اینورتر از نظر امکان کنترل

یکی دیگر از اصلی‌ترین تفاوت های سافت استارتر و اینورتر، نحوه کنترل از راه دور آن‌هاست. اینورترها برای کنترل‌کننده از راه دور در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. درحالیکه سافت استارترها در صنعت این قابلیت را ندارند.

تفاوت سافت استارتر و اینورتر با بلوک دیاگرام

مثال‌هایی از کاربردهای سافت استارتر و اینورتر

بعد از آشنایی با کارکردها و تفاوت‌های این دو وسیله پرکاربرد، برای روشن شدن بیشتر مطلب دو مثال را باهم بررسی می‌کنیم:

مثال کاربردی اول؛ برای تاسیسات تصفیه آب کدام دستگاه مناسب‌تر است؟

برای این که آب با جریان ثابت به داخل کارخانه وارد شود، نیاز به وجود یک تصفیه‌خانه آب داریم. اگر آب خروجی و ورودی ثابت باشند، اینورتر مناسب‌تر است یا سافت استارتر؟

 قطعا استفاده از سافت استارتر در این شرایط بسیار مناسب‌تر است. 

چرا که هنگام شروع به کار پمپ، جریان شدیدی وارد موتور می‌شود. به همین دلیل استفاده از سافت استارتر باعث کنترل جریان خواهد شد. همچنین به دلیل برابری آب خروجی و ورودی، سرعت پمپ ثابت است. حال اگر تقاضای آب خروجی افزایش یا گاهش پیدا می‌کرد، استفاده از اینورتر گزینه بهتری بود.

مثال کاربردی دوم؛ برای سیستم فن خنک‌کننده کدام دستگاه مناسب‌تر است؟

برای درک بهتر تفاوت سافت استارتر و اینورتر، سیستم خنک‌کننده هوا را مورد بررسی قرار می‌دهیم. فن خنک‌کننده، هنگام رسیدن هوای محیط به نقطه تنظیم روشن می‌شود. این سیستم بعد از رسیدن به نقطه خنک و متعادل شروع به کند شدن می‌کند. با افزایش دمای محیط، سرعت فن هم بیشتر می‌شود. در این شرایط استفاده از کدام دستگاه گزینه مناسب‌تری خواهد بود؟

 در این حالت چون با سرعت متغیر سروکار داریم، استفاده از اینورترها گزینه مناسب‌تری خواهد بود. 

به یاد داشته باشید که اگر برنامه فقط روشن یا خاموش کردن دستگاه بود، استفاده از سافت استارتر توصیه می‌شد.

کلام پایانی

در این مطلب سعی کردیم به‌طور کامل، تفاوت سافت استارتر و اینورتر را بررسی کنیم. این دو دستگاه علی‌رغم تفاوت‌های زیادی که دارند، دارای تشابهاتی نیز هستند. معمولا از اینورتر برای تغییر سرعت و از سافت استارتر برای راه‌اندازی و توقف موتور استفاده می‌کنند.

قیمت، ابعاد و کنترل سرعت از مهم‌ترین فاکتورهای تفاوت بین این 2 دستگاه است که مورد بررسی قرار گرفتند. به طور کلی نوع کاربری و استفاده از این دستگاه‌ها، بستگی به نیاز و برنامه شما دارد. بر اساس برنامه خود باید اقدام به انتخاب یکی یا هر دو این دستگاه‌ها کنید.

برای استفاده از این محصولات اعتبار و کیفیت اهمیت بالایی دارد. سافت استارتر و اینورتر‌ با کاربردها و برندهای مختلفی در سایت تسلاکالا موجود هستند. تمامی این محصولات از نظر کیفیت و اصالت توسط تسلاکالا تضمین می‌شوند.


/* ]]> */