فروشگاهی برای خرید مطمئن تجهیزات برق‌صنعتی می‌خواهید؟ کلیک کنید
آکادمی تسلا کالا

کابل مفتولی [زمینی] چیست ؟ + انواع، ویژگی‌ها و کاربردهای مهم

کابل مفتولی چیست

کابل مفتولی چیست؟

همانطور که می‌دانید، استفاده از کابل‌ برق برای انتقال جریان برق ضروری است. کابل‌های برق هم با توجه به کارکرد و جنس به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که کابل مفتولی یکی از آنهاست. کابل مفتولی چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟ در این مطلب به بررسی جامع این کابل‌ها و کارکرد آنها خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

کابل مفتولی
  • معتبرترین برندهای بازار
  • بهترین قیمت لاله‌زار
  • ارسال به سراسر کشور
قیمت کابل مفتولی >

 

جنس کابل مفتولی از آلومینیوم یا مس است که سطح آن توسط یک پوشش عایق احاطه می‌شود. این نوع کابل‌ها به دلیل خاصیتی که دارند، نسبت به سایر کابل‌ها دارای انعطاف کمتری هستند. این انعطاف‌ناپذیری به دلیل ساخته شدن کابل مفتولی از بهم پیوستن چندین رشته سیم مفتول است.

یکی از دلایل استفاده از این کابل‌ها، هدایت مناسب جریان الکتریکی است. با وجود این که انعطاف بسیار کمی دارند، اما رسانای بسیار خوبی برای انتقال برق محسوب می‌شوند. البته این قابلیت با استفاده از سیم‌های برق انجام می‌گیرد.

معمولا کابل‌های مفتولی با عنوان سیم هادی، زمینی و خشک هم شناخته می‌شوند. به دلیل این که انعطاف‌پذیری کم و مقاومت بالایی دارند، برای انتقال جریان در تابلو تبلیغاتی مناسب است.

آشنایی با ویژگی‌های کابل مفتولی

مهم‌ترین ویژگی‌های کابل مفتولی چیست؟ در پاسخ به این سوال، باید گفت که کابل‌های مفتولی ویژگی‌های زیادی دارند. این کابل‌ها به دلیل روکش عایقی که دارند، مانع از عبور جریان برق می‌شوند. البته وجود این عایق به جلوگیری از نشت جریان الکتریکی به بیرون هم کمک می‌کند.

این کابل‌ها به دلیل خشک بودن، خیلی راحت تغییر شکل داده و فرم‌های مختلفی می‌گیرند. به همین دلیل از آنها بیشتر در انواع تابلو برق استفاده می‌کنند. درواقع کارایی و بهره‌وری بسیار بالایی در محیط‌های سخت دارند. از طرف دیگر از نظر قیمت هم بسیار مقرون به‌صرفه محسوب می‌شوند.

کابل مفتولی به دلیل تولید در انواع 450 الی 750 ولت و در سطح مقاطع 1.5 الی 240 میلی‌متر، قابلیت استفاده در جریان‌های مختلف را دارد. در مورد ساختار این کابل‌ها هم باید گفت که از هادی، زره فلزی، روکش، حفاظ و … ساخته شده‌اند. به این ترتیب از خاصیت رسانایی مناسبی برخوردار هستند.

بررسی ضخامت انواع کابل مفتولی

کابل‌های مفتولی در ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند. همانطور که در قسمت کابل مفتولی چیست اشاره شد، این کابل‌ها از بهم پیوستن چند رشته سیم مفتول تشکیل می‌شوند. ضخامت این نوع کابل‌ها با نمرات مختلفی شناخته می‌شوند. کابل‌هایی که دارای نمره 10 هستند، 3 میلی‌متر ضخامت دارند. این کابل‌ها در بسته‌های 50 کیلوگرمی عرضه می‌شوند.

معمولا هرچقدر میزان نمرات افزایش می‌یابد، ضخامت کابل هم کم می‌شود. کابل‌هایی که دارای نمره 12 هستند از ضخامتی معادل 2.5 میلی‌متر برخوردارند. این کابل‌ها هم در بسته‌های 25 و 50 کیلوگرمی وجود دارند. کابل‌های مفتولی با نمره 14 ضخامتی معادل 2 میلی‌متر دارند. کابل نمره 16 نیز 1.5 و کابل نمره 18 هم 1.2 میلی‌متر ضخامت دارد.

کابل مفتولی که نمره 20 را به خود اختصاص داده، ضخامتی کمتر از 1 میلی‌متر دارد. معمولا از این نوع کابل مفتولی بیشترین استفاده را می‌کنند. در عایق کاری موتورخانه، گل‌آرایی و … از کابل مفتولی نمره 20 استفاده می‌شود. کابل مفتولی نمره 22 هم ضخامتی برابر با 0.07 دارد و در جاروسازی از آن استفاده می‌کنند. این کابل‌ها به دلیل یکنواخت بودن اهمیت ویژه‌ای دارند. البته کابل‌های مفتولی در انواع نمره‌های 23، 24، 25 و 26 هم تولید می‌شوند که هرکدام دارای ضخامت و کاربرد خاص خود هستند.

کابل مفتولی چیست

مهم‌ترین مزایای استفاده از کابل مفتولی چیست؟

همه انواع کابل‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، مزایای خاص خود را دارند. کابل مفتولی هم از این قاعده مستثنی نیست. این کابل‌ها هم مزایای زیادی دارند که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید:

  • مقاومت بالایی در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی دارند.
  • از این کابل‌ها در هر شرایط جوی می‌توان استفاده کرد.
  • قابلیت تهیه و دسترسی بسیار راحتی دارند.
  • به دلیل خشک بودن درهم نمی‌پیچند و دچار سائیدگی نمی‌شوند.
  • از نظر قیمتی بسیار مقرون به‌صرفه هستند.
  • عمر مفید بسیار بالایی دارند و در محیط مطلوب تا 70 سال دوام می‌آورند.

نمونه کابل مفتولی دو و چهار رشته

کاربردهای کابل مفتولی چیست؟

همانطور که اشاره شد، این نوع کابل‌ها خشک بوده و انعطاف‌پذیری کمی دارند. با این حال خیلی راحت تغییر شکل داده و فرم می‌گیرند. به همین دلیل در بسیاری از صنایع کاربرد دارند. این کابل‌ها به دلیل ساختار خاصی که دارند در محیط‌های مرطوب و سربسته مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از کابل‌های مفتولی در سیم‌کشی‌های ساختمانی هم استفاده می‌کنند. همچنین به دلیل خاصیتی که دارند، برای محیط‌های نصب ثابت بسیار موثر هستند. به طور کلی از کابل‌های مفتولی برای زیر لوله‌ها، مصالح ساختمانی، تابلو برق، توزیع برق و … استفاده می‌شود.

در بحث کابل مفتولی چیست به این موضوع که در برابر رطوبت و نم مقاومت بسیار بالایی دارند، اشاره کردیم. به همین دلیل در بسیاری از موتورخانه‌ها از این کابل‌ها بهره می‌برند. همچنین در رابیتس‌کاری و عایق‌بندی هم کاربرد دارند.

معرفی انواع کابل مفتول

به شما پیشنهاد می‌دهیم قبل از مطالعه این بخش با انواع سیم و کابل برق آشنا شوید. در پاسخ به سوال کابل مفتول چیست باید گفت که این نوع کابل‌ها با توجه به خواصی که دارند به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. در ادامه با انواع این کابل‌ها آشنا می‌شوید.

تک رشته‌ای

این نوع کابل‌ها کاربرد بسیار زیادی دارند. معمولا از کابل‌های مفتول تک رشته‌ای در توزیع برق با ولتاژ کم استفاده می‌کنند. همچنین قابل استفاده در زیرزمین، تاسیسات ساختمانی، داخل آب و … هستند.

کابل مفتول NYY

این نوع کابل‌ها که خود به دو دسته هادی نیمه افشان و هادی تک مفتولی تقسیم می‌شوند، برای انتقال سیگنال‌های الکتریکی بین دستگاه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. شیوه کار این کابل‌ها به صورت انتشار میدان الکترومغناطیسی و تاثیر منفی روی کابل‌های دیگر است که باعث به‌وجود آمدن تداخل می‌شود. به این ترتیب در مسیر‌های کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابل سبک

در جواب سوال این نوع کابل مفتولی چیست باید گفت که دارای دو رشته با سطح مقطع 6 میلی‌متر هستند. به همین دلیل به آنها کابل مفتولی 2 در 6 هم گفته می‌شود. از این کابل‌ها به صورت توکار و روکار در سیم‌کشی‌های ساختمانی استفاده می‌کنند. یکی از مشکلاتی که این کابل‌ها دارند، حساسیت به نور آفتاب است. به همین دلیل نباید در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند. با این وجود برای محیط‌های مرطوب بسیار مفید هستند.

کابل مفتول مسی

این نوع کابل‌ها از جنس هادی مس بهره می‌برند. معمولا از کابل مفتول مسی در مکان‌هایی با نصب ثابت استفاده می‌کنند. به همین دلیل برای استفاده در ایستگاه‌های توزیع برق و سیم‌کشی تابلو برق بسیار مناسب هستند. این کابل‌ها که با نام‌های خشک و سخت هم شناخته می‌شوند، معمولا قیمت بالاتری هم نسبت به بقیه کابل‌ها دارند.

کابل مفتول NYRY

این کابل‌ها دارای انواع پوشش فولادی و آلومینیومی هستند. نوع آلومینیومی از یک هسته و نوع فولادی آن از چند هسته تشکیل شده است.

کابل مفتول آلومینیومی

هادی به کار رفته در این نوع کابل‌ها از جنس آلومینیوم است. این کابل‌ها وزن نسبتا کمتری در مقایسه با کابل مسی دارند. به همین دلیل از آنها در سیم‌کشی ساختمانی استفاده می‌کنند. همچنین قابلیت فرم‌دهی و شکل‌پذیری بسیار بیشتری دارند. با این حال قیمت ارزان‌تری هم نسبت به کابل مفتول مسی دارند.

کابل با هادی آلومینیومی

کابل مفتول سنگین

این کابل‌ها را به صورت تک رشته‌ای و چند رشته‌ای تولید می‌کنند. کابل‌های خشک سنگین به شکل زمینی نصب می‌شوند. به همین دلیل به کابل‌های زمینی هم معروف هستند.

کابل مفتول کولری

در پاسخ به سوال این نوع کابل مفتولی چیست، باید گفت که دارای هادی مسی بوده و عایق PVC دارد. سطح ولتاژ این نوع کابل‌ها بین 300 تا 450 ولت در نظر گرفته می‌شود. همچنین دارای ضخامت 7 میلی‌متری بوده و برای سیم‌کشی داخل کولرها طراحی شده‌اند.

اندازه مناسب و استاندارد کابل مفتولی چیست؟

انواع کابل‌های مفتولی در بازار موجود هستند. معمولا کابل‌های غیراستاندارد، قیمت‌های پایینی دارند. به همین دلیل هنگام خرید کابل مفتولی به استانداردهای آن توجه داشته باشید. کابل مفتولی مناسب، دارای ضخامت و قطر مشخصی است. همچنین دارای میزان ولتاژ مناسب خود هستند. به این ترتیب نمی‌توان از یک کابل ضعیف‌تر، انتظار تحمل میزان ولتاژ بسیار بالا را داشت. بنابراین حتما قبل از خرید کابل مفتولی با توجه به نیاز خود به استاندارد و ضخامت آن توجه داشته باشید.

معرفی برندهای برتر کابل مفتولی

کابل مفتولی توسط شرکت‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود. این شرکت‌ها انواع کابل‌های مفتولی را در ضخامت و استانداردهای مخصوص طراحی می‌کنند. در ادامه با برخی از برندهای مطرح در این زمینه آشنا خواهید شد.

 البرز الکترونیک نور

این برند کار خود را از سال 1383 آغاز کرده است و در سال 97 موفق به دریافت استاندارد ایزو 9001 شد. این شرکت با استفاده از مواد اولیه باکیفیت و تجهیزات مناسب، اقدام به تولید بیش از 150 نوع سیم و کابل مختلف می‌کند. کابل‌ مفتولی البرز الکتریک نور (لینکو)، از بهترین کابل‌های موجود در بازار هستند که طول عمر بسیار بالایی دارند.

افشارنژاد خراسان

یکی از قدیمی‌ترین و اولین شرکت‌هایی است که در این زمینه شهرت خاصی دارد. این شرکت فعالیت خود را از سال 1345 در شهر مشهد آغاز کرده است. شرکت افشارنژاد خراسان تولیدکننده انواع کابل‌های مفتول، ساختمانی، مخابراتی و … است. همچنین موفق شده تا نشان استاندارد ایران را دریافت کند. البته ناگفته نماند که در سال 2000 میلادی توانست نشان استاندارد ایزو 9002 را هم برای خود ثبت کند. کابل مفتولی افشارنژاد بسیار باکیفیت و مرغوب است.

قیمت کابل مفتولی

در بحث کابل مفتولی چیست، این موضوع را مطرح کردیم که این کابل به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود. به همین دلیل هرکدام از این کابل‌ها باتوجه به جنس و کاربردی که دارند، قیمت متفاوتی هم خواهند داشت. معمولا کابل‌های مسی به دلیل استفاده از فلز مس، قیمت بیشتری نسبت به بقیه دارند. کابل‌های آلومینیومی هم نسبت به مس قیمت ارزان‌تری دارند. به طور کلی قیمت کابل‌های مفتولی به عوامل زیادی، ازجمله تورم، کاربرد، جنس و … بستگی دارد.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله بهترین برند سیم و کابل برق که در آکادمی تسلاکالا منتشر شده است مراجعه کنید.

نمونه‌هایی از کابل مفتولی یا زمینی

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی پرسش کابل مفتولی چیست پرداختیم. کابل مفتولی به دلیل خاصیتی که دارد از انعطاف بسیار کمی برخوردار است. به همین دلیل در تابلوهای برق و توزیع از آنها استفاده می‌کنند. کابل‌های مفتولی انواع مختلفی دارند که شامل، کابل مفتولی مسی، آلومینیومی، سبک، سنگین، تک‌رشته‌ای و … می‌شود. استفاده از این کابل‌ها مزایای زیادی دارد و در بسیاری از صنایع و ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
انواع سیم و کابل برق با بهترین کیفیت و قیمت بازار در سایت تسلاکالا موجود می‌باشد. می‌توانید برای خرید و استعلام قیمت، به سایت تسلاکالا مراجعه کنید.


/* ]]> */