فروشگاهی برای خرید مطمئن تجهیزات برق‌صنعتی می‌خواهید؟ کلیک کنید
آکادمی تسلا کالا

کنتاکتور تایریستوری چیست و چه تفاوتی با سایر کنتاکتورها دارد؟

مقاله کنتاکتور تایریستوری چیست؟

همه چیز در مورد کنتاکتور تایریستوری

کنتاکتور تایریستوری چیست؟ از این کنتاکتورها در چه جایی استفاده می‌کنند آیا تا بحال به طرز کار خاموش و روشن شدن لامپ‌ها توجه کرده‌اید؟ قطعا همه شما با قطع و وصل مدار به نحوی آشنا هستید. تقریبا تمام وسایل الکتریکی و یا حتی مکانیکی که در روز مشاهده می‌کنیم دارای مدار قطع و وصل هستند. این کنتاکتورها چطور این کار را انجام می‌دهند؟ در ادامه مقاله با کاربرد کنتاکتورها، انواع کنتاکتورها به خصوص کنتاکتورهای تایریستوری و کاربرد و ویژگی آن‌ها آشنا می‌شویم.

انواع کنتاکتور همانند دیگر کلیدها، جهت قطع و وصل در مدار استفاده می‌شوند. کنتاکتورها کلیدی کنترل شونده هستند که با استفاده از خاصیت الکترومغناطیس، تعدادی کنتاکت را به یکدیگر وصل یا از یکدیگر جدا می‌کند. این خاصیت باعث می‌شود تا در مدارها تغییر اتصال رخ دهد.

کنتاکتور تایریستوری
  • معتبرترین برندهای بازار
  • بهترین قیمت لاله‌زار
  • ارسال به سراسر کشور
قیمت کنتاکتور تایریستوری >

 

کنتاکتور چیست؟

کنتاکتورها معمولا از دو هسته ثابت و متحرک تشکیل می‌شوند. در میان هسته ثابت یک بوبین یا سیم پیچ قرار می‌گیرد. در هنگام برق‌دار شدن بوبین با استفاده از خاصیت مغناطیسی، هسته متحرک را به هسته ثابت متصل می‌کند که این اتفاق باعث باز و بسته شدن کنتاکت‌ها می‌شوند. اگر اتصال بوبین متصل به برق قطع شود، هسته متحرک دوباره به حالت اول برمی‌گردد. این نکته مهم را در نظر داشته‌ باشید که برخلاف کلیدهای اتوماتیک، کنتاکتور برای قطع جریان اتصال کوتاه طراحی نشده‌است. در شکل زیر چند نمونه از کنتاکتورهای مختلف به صورت سه پل، تک پل و دو پل را مشاهده می‌کنید.

تصویر انواع کنتاکتور

 

کنتاکتور چگونه کار می‌کند؟

همانطور که گفتیم کنتاکتور دستگاهی است که به طور مکرر قطع و وصل شود و مدار را خاموش و روشن می‌کند. نکته بسیار مهم این است که اگر هسته Contactor کثیف باشد، مدار هسته کنتاکتور به طور کامل بسته نمی‌شود. در نتیجه بین هسته متحرک و هسته ثابت فاصله هوایی به وجود می‌آید. به ترتیب کنتاکتور دچار سوختگی و داغ شدن می‌گردد.

مزایای استفاده از کنتاکتورها

با توجه به تعریفی که از کنتاکتورها انجام دادیم، استفاده از کنتاکتورها مزایای بسیاری دارد. برخی از مزایای استفاده از کنتاکتورها به شرح زیر است:

  • شاید اولین مزیت استفاده از کنتاکتورها کنترل مصرف کننده از راه دور است. همچنین می‌توان مصرف کننده را از چندین محل کنترل کرد.
  • سرعت قطع و وصل کلید زیاد و استهلاک آن کم است.
  • از نظر حفاظتی مطمئن‌تر هستند و عمر مؤثرشان بیشتر است.

انواع کنتاکتورها

معمولا کنتاکتورها را برای جریان AC و DC می‌سازند. تفاوت این کنتاکتورها نوع ساخت آن‌هاست. در کنتاکتورهای نوع AC از یک حلقه اتصال کوتاه برای جلوگیری از لرزش فرکانس برق استفاده می‌گردند. ولتاژ تغذیه بوبین‌ کنتاکتورها دارای رنج‌های مختلفی است که این رنج از 24 تا 380 ولت ساخته می‌شوند. کنتاکتورها مدل‌های متفاوتی نیز دارند که به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • کنتاکتور
  • کنتاکتورهای خازنی
  • کنتاکتورهای تکفاز (ماژولار)
  • کنتاکتور تایریستوری

کنتاکتور؟

همان‌طور که در قسمت‌های بالا توضیح دادیم کنتاکتور تجهیزی است که به طور مکرر قطع و وصل مدار را بر عهده دارد. اجزای کنتاکتور شامل کنتاکت‌ها‌، کویل و محفظه کنتاکتور می‌باشد. خود کنتاکت‌ها شامل کنتاکت قدرت، کنتاکت کمکی و فنرهای کنتاکت است. کویل نیروی محرکه‌ای را برای بستن کنتاکت‌ها ایجاد می‌کند و محفظه فریمی است که در آن کنتاکت ها و کویل قرار گرفته اند. کاتالوگ کنتاکتورهای چینت به عنوان نمونه قرار گرفته شده‌است. می‌توانید برای مشاهده بیشتر کاتالوگ‌های کنتاکتورهای دیگر برندها به سایت تسلاکالا مراجعه کنید.

کنتاکتور خازنی؟

کنتاکتور خازنی کنتاکتوری است که برای راه‌اندازی خازن‌های قدرت که برای اصلاح ضریب قدرت استفاده می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد. کنتاکتورهای خازنی شامل کنتاکتور معمولی، کنتاکت کمکی مخصوص و 6 تکه سیم با مقاومتی بالاتر از سیم افشان است. کنتاکت‌های کمکی این کنتاکتورها به وسیله سیم‌ها با مقاومت بالا به کنتاکت‌های اصلی وصل می‌شوند. در نتیجه شارژ اولیه این خازن‌ها از طریق این سیم‌ها انجام می‌پذیرند تا به کنتاکتور آسیبی وارد نشود.

کنتاکتورهای تکفاز (ماژولار)

کنتاکتور تکفاز در کاربردهای تکفاز استفاده می‌شوند. این کنتاکتورها به کنتاکتورهای ساختمانی یا بیمارستانی هم معروف هستند. در مواردی که مصرف کننده جریانی بالاتر از جریان نامی داشته‌باشد، کنتاکتور تکفاز بهترین انتخاب برای مشتریان است. کاربرد این تکفارها در روشنایی، کولر گازی، المنت و یخچال بسیار زیاد است. جالب است بدانید این کنتاکتورها به کنتاکتورهای بی صدا نیز معروف هستند. از این کنتاکتورها بجای کنتاکتورهای فرمان هم استفاده می‌کنند و با فرمان تحریک، ماژول‌ها تغییر وضعیت می‌دهند.

کنتاکتور تایریستوری

به این کنتاکتورها، کنتاکتورهای Fast نیز گفته می‌شوند. شاید شما هم با سرچ‌های مختلفی که انجام دادید مطالب مفیدی درباره‌ی کنتاکتورها پیدا نکرده باشید. کنتاکتورهای تایرستوری محصولات جدیدی هستند که روانه بازار شده ‌اند و اطلاعات زیادی در مورد آن‌ها موجود نیست . در ابتدا باید بدانیم تریستور چیست؟ تریستور دسته جالبی از نیمه هادی‌ها می‌باشد و از نظر ویژگی با سیلکون، دیودها و ترانزیستورها ویژگی‌های مشابهی دارد.

تریستورها انواع مختلفی در بازار دارند و دارای سه پایه آند، کاتد و گیت هستند. وظیفه اصلی تریستور کنترل توان و جریان الکتریکی است. این قطعه کوچک و کم وزن از مدارهایی با ولتاژ 6000 ولت و جریان 4500 آمپر حفاظت می‌کند. در شکل زیر نحوه اتصال کنتاکتورهای تایریستوری را مشاهده می‌کنید.

نحوه اتصال کنتاکتور تایریستوری

کنتاکتور تایریستوری ، جدید و سریع

کنتاکتورهای تایریستوری از سری تجهیزات الکترونیک قدرت هستند و عملکرد و نتیجه آن‌ها همانند کنتاکتورهای معمولی است. این کنتاکتورها یک مدار سه‌فاز را قطع و وصل می‌کنند. در واقع وقتی بوبین برق‌دار می‌شود کنتاکتور می‌تواند مدار را قطع و وصل کند. در کنتاکتورهای تایریستوری فرمان به یک سیستم الکترونیک قدرت داده می‌شوند و در لحظه فرمان قطع و وصل به وسیله کنتاکتور اعمال می‌شود.

حالا سوال پیش می‌آید که تفاوت کنتاکتور معمولی با کنتاکتور تایریستوری  چیست؟

کنتاکتورها بر اساس یک سیستم الکترومغناطیسی عمل می‌‌کنند. در واقع بوبین ها با سیم پیچی‌ دور یک قطعه فلزی و با اعمال یک ولتاژ جریان جاری، تبدیل به نیروی الکترومغناطیس می‌شوند. این نیرو عامل قطع و وصل مدار می‌باشد. مکانیزم کنتاکتور با سر و صدا و کندی همراه است و برای قطع و وصل‌های سریع مناسب نیست. بعضی از اوقات دستگاه با توجه به کارکردش نیاز به قطع و وصل‌های بسیار سریع دارد در این صورت کنتاکتورهای معمولی پاسخگو این نیاز نیستند.

با طراحی کنتاکتورهای تایرستوری ، عملکرد کنتاکتورها ارتقا پیدا کرد و کار برای ما آسان گردید. یکی از نکات جالب این کنتاکتورها این است که می‌توانند در کسری از ثانیه خازن‌ها را از مدار خارج یا وارد مدار کنند. در واقع تایرستور ولتاژ خازن شارژ شده را (ولتاژ خازن شارژ شده برابر است با ولتاژ دامنه) را هنگامی که بدون برق می‌شود، به تدریج کاهش می‌دهد. تایرستور وظیفه مقایسه این ولتاژ را دارد تا به خازن دارای اضافه ولتاژ نشود و به خازن آسیب نرسد. شکل زیر نمای کلی از کنتاکتور تایریستوری را نمایش می‌دهد.

کنتاکتور تایریستوری

تسلاکالا مرجع خرید تجهیزات جدید برق صنعتی

کنتاکتورهای تریستوری از سری تجهیزات جدید با تکنولوژی  خاص هستند که در زمینه الکترونیک قدرت استفاده می‌شوند همانطور که گفته شد این کنتاکتور در دنیا جز تجهیزات جدید و نو شناخته می‌شوند. تسلاکالا تلاش کرده است با به روز کردن سایت خود و متخصصین خود همواره شما رو با تکنولوژی‌های به روز دنیا آشنا کند. آشنایی با کنتاکتور تایریستوری که به کنتاکتورهای هوشمند معروف هستند باعث می‌شود که  کنتاکتورها چه از جهت سر و صدا و چه از نظر انجام سریع قطع و وصل عملکرد بسیار بهتری داشته باشند. نکته قابل توجه هزینه بالای این کنتاکتورها است به طوری که ممکن است یک سری مدل کنتاکتورهای تایرستوری ده برابر قیمت کنتاکتورهای معمولی باشند.

کنتاکتور تایریستوری در تسلاکالا

برند اپکاس آلمان، برندی است که همواره با نمایندگان آن در ایران همکاری می‌کند این شرکت تولیدکننده انواع کنتاکتور تایرستوری است. گارانتی کنتاکتورهای تایریستوری اپکاس 12 ماه است و دارای رنج جریان نامی مختلف است. سری مدل‌های TSM در سایت تسلاکالا موجود می‌باشد می‌توانید برای ثبت سفارش با کارشناسان فروش ما با شماره 02191026126 تماس حاصل فرمایید. همچنین می‌توانید از سایت تسلاکالا دیدن فرمایید.

 


/* ]]> */